• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

nooit geen OPEL meer!

Mijn vader heeft 4 Opels gehad, waarvan 2 Kadett's E en 1 D en 1 Vectra A uit '94. Daarvan had alleen de D Kadett last van roest. Voor de rest niets. Bij de Vectra liet alleen de blanke lak op de motorkap los.

Bij 3 series van BMW moet je trouwens letten op de draagarmen, uitlijning en de cardan aandrijving/differentieel. Dit zijn de meest voorkomende punten bij deze auto's

[rquote=1829668&tid=139544&author=Astraman]Dames en heren....

De auto die nooit roest!!

plastic_car.gif

Andere bestaan helaas niet.

Ik kan me wel verplaatsen in je gevoel hoor. Ik heb bewust destijds een financiering afgesloten zodat ik geen astra f maar een g kon kopen. En nog houdt ik me randjes enzo mooi schoon en ik heb tot nu toe nog geen roest kunnen ontdekken maar heb astra's van dezelfde leeftijd gezien met blaasjes op de wielkast achter dus dat verzinken zegt ook nie alles.[/rquote]

Andere zijn er wel hoor ;) Lotus Elise bijvoorbeeld. Aluminium frame en fiberglas body ;)

Anyway, wat roest betreft: alle auto's roesten. Soms houd je het langer weg door je auto goed te behandelen.

Als een Opel van na 1997 gaat roesten zit er ergens een beschadiging die de zinklaag heeft gebroken. Dat kan miniscuul zijn, dus je hoeft het niet eens te zien.

Als je dan ook nog vaak je auto gaat wassen komt er alleen maar meer water bij terecht en krijg je last van roest.

Daarom moet je je auto ook goed in de wax zetten. Wax vult de beschadigingen namelijk, en houd vocht en zuurstof bij het metaal weg.

Alleen maar wassen is dus verschrikkelijk slecht voor je auto. Als je het doet, doe het dan goed en leg een goede waxlaag op je auto.

Dat hoeft tegenwoordig ook helemaal niet moeilijk of zwaar werk meer te zijn. Er zijn zat merken wax die heel zacht of zelfs volledig vloeibaar zijn en daarmee kan je in een half uurtje een hele auto gewaxt hebben.

(uiteraard afhankelijk van het formaat auto en of je een extra paar handen erbij hebt. Corsa van m'n vriendin was in 20 minuten gedaan :P )

Edit: Nog een kleine note: Wielkasten zijn gevoelige plekken. Draaiende wielen en opspatende rommel is funest. Beschadigingen treden daar veel sneller op als elders op je auto.

Wat voor auto je ook hebt, tectyleer de wielkasten en zorg aan de buitenkant voor een goede waxlaag. Problem solved.

[rquote=1829668&tid=139544&author=Astraman]Dames en heren....

De auto die nooit roest!!

plastic_car.gif

Andere bestaan helaas niet.

Ik kan me wel verplaatsen in je gevoel hoor. Ik heb bewust destijds een financiering afgesloten zodat ik geen astra f maar een g kon kopen. En nog houdt ik me randjes enzo mooi schoon en ik heb tot nu toe nog geen roest kunnen ontdekken maar heb astra's van dezelfde leeftijd gezien met blaasjes op de wielkast achter dus dat verzinken zegt ook nie alles.[/rquote]

Andere zijn er wel hoor ;) Lotus Elise bijvoorbeeld. Aluminium frame en fiberglas body ;)

Anyway, wat roest betreft: alle auto's roesten. Soms houd je het langer weg door je auto goed te behandelen.

Als een Opel van na 1997 gaat roesten zit er ergens een beschadiging die de zinklaag heeft gebroken. Dat kan miniscuul zijn, dus je hoeft het niet eens te zien.

Als je dan ook nog vaak je auto gaat wassen komt er alleen maar meer water bij terecht en krijg je last van roest.

Daarom moet je je auto ook goed in de wax zetten. Wax vult de beschadigingen namelijk, en houd vocht en zuurstof bij het metaal weg.

Alleen maar wassen is dus verschrikkelijk slecht voor je auto. Als je het doet, doe het dan goed en leg een goede waxlaag op je auto.

Dat hoeft tegenwoordig ook helemaal niet moeilijk of zwaar werk meer te zijn. Er zijn zat merken wax die heel zacht of zelfs volledig vloeibaar zijn en daarmee kan je in een half uurtje een hele auto gewaxt hebben.

(uiteraard afhankelijk van het formaat auto en of je een extra paar handen erbij hebt. Corsa van m'n vriendin was in 20 minuten gedaan :P )

Edit: Nog een kleine note: Wielkasten zijn gevoelige plekken. Draaiende wielen en opspatende rommel is funest. Beschadigingen treden daar veel sneller op als elders op je auto.

Wat voor auto je ook hebt, tectyleer de wielkasten en zorg aan de buitenkant voor een goede waxlaag. Problem solved.

[rquote=1829976&tid=139544&author=MonzaRon]Op het punt koppakkingen zijn het gewoon kl*teblokken,

wat ik al aangaf, Opel-onwaardig.

Na reparatie viel er wel weer mee te leven euh te rijden :thumbup

btw: als het aan mn rechtervoet had gelegen,

dan had ik na het eerste exemplaar wel wat anders gekocht ;)

[/rquote]

En dan toch een kritische kanttekening: jij 5x, en ik nooit.... Waar zit het verschil?

[rquote=1829976&tid=139544&author=MonzaRon]Op het punt koppakkingen zijn het gewoon kl*teblokken,

wat ik al aangaf, Opel-onwaardig.

Na reparatie viel er wel weer mee te leven euh te rijden :thumbup

btw: als het aan mn rechtervoet had gelegen,

dan had ik na het eerste exemplaar wel wat anders gekocht ;)

[/rquote]

En dan toch een kritische kanttekening: jij 5x, en ik nooit.... Waar zit het verschil?

elke auto heeft wel wat. de ene is duur in onderhoud de ander heeft veel mankementen de andere roestvorming. rij voor de zaak een ford transit van 2008. roest dorpel onder de schuifdeur. slecht voor een bus van 3 jaar oud.

elke auto heeft wel wat. de ene is duur in onderhoud de ander heeft veel mankementen de andere roestvorming. rij voor de zaak een ford transit van 2008. roest dorpel onder de schuifdeur. slecht voor een bus van 3 jaar oud.

Vraag me eigenlijk af waarom je hier een topic voor word aangemaakt als je het ding niet wilt verkoop je hem toch en koop je wat anders.

Erwin

Vraag me eigenlijk af waarom je hier een topic voor word aangemaakt als je het ding niet wilt verkoop je hem toch en koop je wat anders.

Erwin

vind opel echt heel slecht als het gaat om lak en staal echt om te janken:(

ik hoor hier mensen over zout praten en over kust plaatsen

dat is toch te gek voor woorden. we hebben het over auto,s van rond het bj 2000

niet over kadettjes uit de jaren 80 blijkbaar leren ze niet bij opel

overigens gaat het niet alleen om lak maar ook om rubber afwerking

kijk maar eens waar allemaal water blijft liggen bij een vectra b :o

vind opel echt heel slecht als het gaat om lak en staal echt om te janken:(

kijk maar eens waar allemaal water blijft liggen bij een vectra b :o

[rquote=1830541&tid=139544&author=dannyvectra2.6]vind opel echt heel slecht als het gaat om lak en staal echt om te janken:(

kijk maar eens waar allemaal water blijft liggen bij een vectra b :o[/rquote]

Sja, maandagmorgen model dan misschien?

De Vec B Station 2.0DTL van m'n pa heeft het zo'n 13 jaar volgehouden tot-en-met dik 6 ton op de teller.

Nooit een spatje roest en toch dagelijkse ritten van 300KM, door de regen, sneeuw, pekel, ijs en zomerse warmte en verschrikkingen als steenslag.

Wassen doettie z'n auto nooit. Hooguit door de carwash met een hotwax er achter aan, en dat eens per half jaar op z'n meest.

Nu staat die Vec waarschijnlijk ergens in het oostblok. Het enige wat er na die 6 ton aan scheelde is dat de dieselpomp stuk was. Maja, paps gaat altijd naar de dealer en dan is een dieselpomp duur... (2K op een auto die nog 500euro waard is... economisch total loss gereden dus)

Misschien moeten de mensen die problemen hebben met hun Veccie eens gaan kijken wat hun chassisnummers zijn. Kijken of er overeenkomsten zijn.

Van de Calibra is het bekend dat modellen uit bepaalde fabrieken minder snel roesten (go Finland!). Misschien geld dat ook wel voor de Vectra. Of omgekeerd, dat bepaalde fabrieken ondermaats werk hebben afgeleverd.

Mijn Calibra van 1994 is ook nog praktisch roestvrij na bijna 2 ton. En technisch is dat ook een Vectra, maar dan met een Coupé opbouw.

[rquote=1830541&tid=139544&author=dannyvectra2.6]vind opel echt heel slecht als het gaat om lak en staal echt om te janken:(

kijk maar eens waar allemaal water blijft liggen bij een vectra b :o[/rquote]

Sja, maandagmorgen model dan misschien?

De Vec B Station 2.0DTL van m'n pa heeft het zo'n 13 jaar volgehouden tot-en-met dik 6 ton op de teller.

Nooit een spatje roest en toch dagelijkse ritten van 300KM, door de regen, sneeuw, pekel, ijs en zomerse warmte en verschrikkingen als steenslag.

Wassen doettie z'n auto nooit. Hooguit door de carwash met een hotwax er achter aan, en dat eens per half jaar op z'n meest.

Nu staat die Vec waarschijnlijk ergens in het oostblok. Het enige wat er na die 6 ton aan scheelde is dat de dieselpomp stuk was. Maja, paps gaat altijd naar de dealer en dan is een dieselpomp duur... (2K op een auto die nog 500euro waard is... economisch total loss gereden dus)

Misschien moeten de mensen die problemen hebben met hun Veccie eens gaan kijken wat hun chassisnummers zijn. Kijken of er overeenkomsten zijn.

Van de Calibra is het bekend dat modellen uit bepaalde fabrieken minder snel roesten (go Finland!). Misschien geld dat ook wel voor de Vectra. Of omgekeerd, dat bepaalde fabrieken ondermaats werk hebben afgeleverd.

Mijn Calibra van 1994 is ook nog praktisch roestvrij na bijna 2 ton. En technisch is dat ook een Vectra, maar dan met een Coupé opbouw.

1 TIP!!!!

Neem dan ook geen renault want dat staat voor: Roest En Naarigheid Achter volgt U een Lange Tijd.

Ja alle auto's roesten kijk zeker niet onder de auto.

En waar praten we over,die auto is 10 jaar.

Je blijft toch niet je hele leven in de zelfde auto rijden

1 TIP!!!!

Neem dan ook geen renault want dat staat voor: Roest En Naarigheid Achter volgt U een Lange Tijd.

Ja alle auto's roesten kijk zeker niet onder de auto.

En waar praten we over,die auto is 10 jaar.

Je blijft toch niet je hele leven in de zelfde auto rijden

[rquote=1830002&tid=139544&author=G-Junit]Mijn vader heeft 4 Opels gehad, waarvan 2 Kadett's E en 1 D en 1 Vectra A uit '94. Daarvan had alleen de D Kadett last van roest. Voor de rest niets. Bij de Vectra liet alleen de blanke lak op de motorkap los.

Bij 3 series van BMW moet je trouwens letten op de draagarmen, uitlijning en de cardan aandrijving/differentieel. Dit zijn de meest voorkomende punten bij deze auto's[/rquote]

haha het ''topmerk'' BMW:

3 serie E36 / E46 (tot 2002):

Roest verbindings ruimte tussen Achter bumper en carroserie

Roest Wielranden rondom

Roest dorpels

Scheurende achterasophanging (bodemplaat scheurt waardoor achteras los komt)

Veel problemen met de verlichting en contacten daarvan

Remsystemen te zwak voor het vermogen

Pixelproblemen bij display's in de auto

E36 apart:

DME (motorstuurapparaat) kapot door waterlekkage)

water in de auto door lekkage

Airco vaker dan eens kapot door weigerende electronica

snelle slijtage bewegende delen cilinderkop van de 4 cilinder benzine motoren

cilinder koppen scheuren van de 325TDS motoren

E46 apart:

Veel mechanische / electrische problemen 320D motoren

Can problemen met de na2001 modellen (Facelift)

dit zijn een paar puntjes die vaker dan eens voorkomen.

Dit maken het nog geen slechte auto hoor......

alleen maar om te laten zien dat ook de Exclusievere merken steken laten vallen.

Willem

[rquote=1830002&tid=139544&author=G-Junit]Mijn vader heeft 4 Opels gehad, waarvan 2 Kadett's E en 1 D en 1 Vectra A uit '94. Daarvan had alleen de D Kadett last van roest. Voor de rest niets. Bij de Vectra liet alleen de blanke lak op de motorkap los.

Bij 3 series van BMW moet je trouwens letten op de draagarmen, uitlijning en de cardan aandrijving/differentieel. Dit zijn de meest voorkomende punten bij deze auto's[/rquote]

haha het ''topmerk'' BMW:

3 serie E36 / E46 (tot 2002):

Roest verbindings ruimte tussen Achter bumper en carroserie

Roest Wielranden rondom

Roest dorpels

Scheurende achterasophanging (bodemplaat scheurt waardoor achteras los komt)

Veel problemen met de verlichting en contacten daarvan

Remsystemen te zwak voor het vermogen

Pixelproblemen bij display's in de auto

E36 apart:

DME (motorstuurapparaat) kapot door waterlekkage)

water in de auto door lekkage

Airco vaker dan eens kapot door weigerende electronica

snelle slijtage bewegende delen cilinderkop van de 4 cilinder benzine motoren

cilinder koppen scheuren van de 325TDS motoren

E46 apart:

Veel mechanische / electrische problemen 320D motoren

Can problemen met de na2001 modellen (Facelift)

dit zijn een paar puntjes die vaker dan eens voorkomen.

Dit maken het nog geen slechte auto hoor......

alleen maar om te laten zien dat ook de Exclusievere merken steken laten vallen.

Willem

Koppakking Opel motoren.

Ik heb 100duizende Opel km's gereden, en slechts 1x een koppakking hoeven doen.

Willem

Terug
Naar boven