• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Olieverbruik Astra 1.6 2005 HELP

Beste leden,

ik heb een Opel Astra 1.6 uit 2005 gekocht in oktober vorig jaar en deze verbruikt abnormaal veel olie (1l 1200km). Hier kwam ik achter omdat na +/- 1.5 maand het olielampje ging branden. Dus dit is al het geval geweest voor ik hem kocht. Zodoende naar de garage terug gegaan waar ik hem gekocht heb. En in eerste instantie was de krukaskeerring kapot dus dat verklaarde het olieverbruik, want heel de bodemplaat lag onder de olie volgens zeggen. Garage netjes gemaakt (gelukkig nog in de garantie). Vervolgens was het weer hetzelfde na 1.5 maand. Weer terug gegaan en de garage heeft echt alles nagekeken, maar alles was goed. Ze konden niks vinden (ook geflusht). Zodoende op verzoek van de opel garage heeft de mijn garage er een andere soort olie in gedaan, maar ook dit helpt nauwelijks. Verbruik is nu 1l op 1800 km. Dit is volgens mij nog niet wat het moet zijn. De garage geeft aan niks meer te kunnen doen en dat de astra (1.6) er om bekend staan. Want alles zag er goed uit, niks kapot. Ze hebben alles gedaan.

Mijn vraag: Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik dit pikken? Of kan ik me geld terug eisen of iets? of is er nog een optie om dit probleem met me astra te verhelpen?

Ik moet zeggen dat de eigenaar van de garage altijd alles netjes gratis heeft gedaan (ook buiten de garantie). Maar ja ik dacht dat ik een goeie jonge auto heb gekocht, maar ik zit er nu wel mee.

@Astra_DLS wrote:@astra-gtc-freak Willem heeft het over 1:500.. nulletje minder dus.

Mijn diesel doet ongeveer 1:5000 wat op zich best netjes vind. Benzine blokken die ik gehad heb, gebruikte echter helemaal niets..

1:1200 is volgens mij nog binnen de norm wat een blok mag gebruiken (ik dacht 1:1000, maar tis dus nog minder). Alhoewel dat zeker niet prettig en toch wel kostbaar is, valt het wel binnen de marge.

Ja klopt dat had ik begrepen van dat ene nulletje,

Maar ik bedoelde eigenlijk dat ik dat geen normaal verbruik vind ondanks dat opel het voor schrijft!

In mijn ogen is idd 1liter op 5000km en redelijk verbruik.

En ik denk dat ik met mijn astra ook gewoon wat geluk heb, dat deze amper 1liter op 25.000km.

@Astra_DLS wrote:@astra-gtc-freak Willem heeft het over 1:500.. nulletje minder dus.

Mijn diesel doet ongeveer 1:5000 wat op zich best netjes vind. Benzine blokken die ik gehad heb, gebruikte echter helemaal niets..

1:1200 is volgens mij nog binnen de norm wat een blok mag gebruiken (ik dacht 1:1000, maar tis dus nog minder). Alhoewel dat zeker niet prettig en toch wel kostbaar is, valt het wel binnen de marge.

Ja klopt dat had ik begrepen van dat ene nulletje,

Maar ik bedoelde eigenlijk dat ik dat geen normaal verbruik vind ondanks dat opel het voor schrijft!

In mijn ogen is idd 1liter op 5000km en redelijk verbruik.

En ik denk dat ik met mijn astra ook gewoon wat geluk heb, dat deze amper 1liter op 25.000km.

Ik heb een olieverbruik van 1 liter op 1200km met mijn 1600 16V in de combo, en ik heb een goede droge koollaag in de uitlaat, vettig is het zeker niet.

en korte ritjes hoeft de uitlaat niet per definietie zwart van de worden.

heb zelf een Z16XEP in onderhoud, en deze heeft ondanks de korte stukken geen roet in de pijp, hooguit een beetje donker, maar geen deeltjes op de pijpwand.

Willem

Ik heb een olieverbruik van 1 liter op 1200km met mijn 1600 16V in de combo, en ik heb een goede droge koollaag in de uitlaat, vettig is het zeker niet.

en korte ritjes hoeft de uitlaat niet per definietie zwart van de worden.

heb zelf een Z16XEP in onderhoud, en deze heeft ondanks de korte stukken geen roet in de pijp, hooguit een beetje donker, maar geen deeltjes op de pijpwand.

Willem

ik denk dat wij als opel rijders nog weinig te klagen hebben. ik zeg niet dat het normaal is dat je auto om de 1800km een liter olie op slokt.

maar hoor van meerdere mensen die audi of vw rijden dat het gewoon normaal is dat ze om de 1000/1500km een liter olie bijvullen :shock:

ik denk dat wij als opel rijders nog weinig te klagen hebben. ik zeg niet dat het normaal is dat je auto om de 1800km een liter olie op slokt.

maar hoor van meerdere mensen die audi of vw rijden dat het gewoon normaal is dat ze om de 1000/1500km een liter olie bijvullen :shock:

@koenelsenaar wrote:Wat is je km stand? Hij kan ook flink afgetrapt zijn..

Kilometer stand is nu 130000km. Toen ik hem kocht 120000km. Hij is dealer onderhouden en heb alle documentatie.

@koenelsenaar wrote:Wat is je km stand? Hij kan ook flink afgetrapt zijn..

Kilometer stand is nu 130000km. Toen ik hem kocht 120000km. Hij is dealer onderhouden en heb alle documentatie.

Ik heb een astra h met een z1.6xep motor met 133000km op de teller.

Als ik het goed heb zit er bij mij 5w30 olie in.

Ik geef hem ieder jaar een ondrhoudsbeurt en dan heb ik zo'n 20dkm gereden.

Tegen de tijd dat hij naar de garage gaat staat het oliepeil op minimum van de peilstok.

Dus 1op1800 is echt veel te veel.

Ik geloof dat in het onderhouds boekje van je auto staat wat je motor max mag verbuiken ik dacht 1liter op 10.000km.

Dus verbruiken en niet lekken!

Als je zeker weet dat hij het verbruikt dan zou ik terug gaan en eisen dat ze het kosteloos maken.

Tip kijk ook eens bij de uitlaat of je daar olie en vet resten op de achterkant van je wagen ziet zitten want bij zoveel verbruik moet het haast wel bij de uitlaat te zien zijn.

succes.

Ik heb een astra h met een z1.6xep motor met 133000km op de teller.

Als ik het goed heb zit er bij mij 5w30 olie in.

Ik geef hem ieder jaar een ondrhoudsbeurt en dan heb ik zo'n 20dkm gereden.

Tegen de tijd dat hij naar de garage gaat staat het oliepeil op minimum van de peilstok.

Dus 1op1800 is echt veel te veel.

Ik geloof dat in het onderhouds boekje van je auto staat wat je motor max mag verbuiken ik dacht 1liter op 10.000km.

Dus verbruiken en niet lekken!

Als je zeker weet dat hij het verbruikt dan zou ik terug gaan en eisen dat ze het kosteloos maken.

Tip kijk ook eens bij de uitlaat of je daar olie en vet resten op de achterkant van je wagen ziet zitten want bij zoveel verbruik moet het haast wel bij de uitlaat te zien zijn.

succes.

in het boekje staat zelfs 0,75liter op 500km. als deze boekjes nog steeds hetzelfde vertellen.

ik heb zelf een Opel Combo 1.6 16V van 1998, deze heeft een motor die zeker niet best meer is (niet zulke lieve ex eigenaren?? gehad denk ik. deze verbruikt ook veel olie (ongeveer 1 liter op 1200km, en dat zie je echt wel terug in de uitlaat (die is pikzwart met roetlaag vanbinnen), en uit de uitlaat, (rookt er lustig op los als je koud toeren maakt).

Controleer dat eens, met een koude motor (eerst 10seconden laten draaien om een goede smering te waarborgen), en houd m eens een seconde of 7 boven onbelast de 3500toeren, mocht ie dan een blauwe of zelfs tegen wit roken (niet zijne waterdamp), dan heb je hoogst waarschijnlijk een versleten onderblok

Willem

in het boekje staat zelfs 0,75liter op 500km. als deze boekjes nog steeds hetzelfde vertellen.

ik heb zelf een Opel Combo 1.6 16V van 1998, deze heeft een motor die zeker niet best meer is (niet zulke lieve ex eigenaren?? gehad denk ik. deze verbruikt ook veel olie (ongeveer 1 liter op 1200km, en dat zie je echt wel terug in de uitlaat (die is pikzwart met roetlaag vanbinnen), en uit de uitlaat, (rookt er lustig op los als je koud toeren maakt).

Controleer dat eens, met een koude motor (eerst 10seconden laten draaien om een goede smering te waarborgen), en houd m eens een seconde of 7 boven onbelast de 3500toeren, mocht ie dan een blauwe of zelfs tegen wit roken (niet zijne waterdamp), dan heb je hoogst waarschijnlijk een versleten onderblok

Willem

indien het olie lampje gaat branden ben je AL TE LAAT, op dat moment treed er al een gebrek aan smering op wat tot motorschade leidt,indien dit ook bij de vorige eigenaar al een keer of vaker gebeurd is dan kun je ervan uitgaan dat motorblok schade heeft opgelopen.

oorzaak zal in eerste instantie door de lekke keerring zijn,echter als er al een paar keer een gebrek aan smering is geweest door een te laag oliepeil is dat nu de genadeklap geweest voor de motor.

indien het olie lampje gaat branden ben je AL TE LAAT, op dat moment treed er al een gebrek aan smering op wat tot motorschade leidt,indien dit ook bij de vorige eigenaar al een keer of vaker gebeurd is dan kun je ervan uitgaan dat motorblok schade heeft opgelopen.

oorzaak zal in eerste instantie door de lekke keerring zijn,echter als er al een paar keer een gebrek aan smering is geweest door een te laag oliepeil is dat nu de genadeklap geweest voor de motor.

volgens mij bedoelde Pincho het waarschuwings lampje voor het olie peil?

Want met anderhalve liter olie bijvullen zit er nog altijd zo'n 2,5 tot 3liter olie in het carter en dat is weinig maar niet te wienig om mee te kunnen rijden.

Ik vind het niet normaal van de opel-garage dat ze dit verbruik als aceptabel kwalificeren.

Mij lijkt het dat 0,75 liter op 5000km best redellijk is.

Aangezien mijn motor (een z1.6xep uit 2006) nog geen liter op 20.000km gebruikt en die heeft toch ook al 133.000km gelopen.

volgens mij bedoelde Pincho het waarschuwings lampje voor het olie peil?

Want met anderhalve liter olie bijvullen zit er nog altijd zo'n 2,5 tot 3liter olie in het carter en dat is weinig maar niet te wienig om mee te kunnen rijden.

Ik vind het niet normaal van de opel-garage dat ze dit verbruik als aceptabel kwalificeren.

Mij lijkt het dat 0,75 liter op 5000km best redellijk is.

Aangezien mijn motor (een z1.6xep uit 2006) nog geen liter op 20.000km gebruikt en die heeft toch ook al 133.000km gelopen.

@astra-gtc-freak Willem heeft het over 1:500.. nulletje minder dus.

Terug
Naar boven