• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Opel diesel...goed of net als vroeger.....

[rquote=1880928&tid=143481&author=prayer]ik wil hier eigenlijk wel even op in haken als de topic starter het niet erg vind.

wat is er zo slecht aan de 1.7 opel diesel? en wat veranderd de al dan neit bekende historie hieraan?[/rquote]

vraag je dat aan mij???

nou mijn vader en mijn broer hebben allebei een 1.7 gehad.

Mijn pa een vectra A 1.7 met een opel diesel en mijn broer een corsa B met een 1.7 izuzu motor.

Opel stond vroeger bekend als slechte diesel bouwers maar op gas was prima.

Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.

door de hoge kosten die mijn pa gehad heeft om de vectra weer goed te krijgen (wat niet gelukt is en oorzaak nog steds niet bekent) en de ervaring van mijn broer is de keus voor een diesel van opel niet de eerste keus hellaas.

Ik had al een paar leeuke en mooie astra g's gezien maar de itressen gaat eerst uit naar een audi a3 of a4 maar qua prijs/km stand/bj zijn deze wel even wat duurder dan de astra of vectra diesel.

de reden van deze topic is dus dat ik wil weten of de diesels van opel echt zo slecht waren/zijn omdat ik hier veel mensen zie die een diesel rijden en weinig tot geen problemen lees.

Het bericht van willem ws het duidelijkst en vandaar uit zoeken we verder naar een goede/betrouwbare auto en als het aan mij ligt het liefst een opel maar dat beslist mijn pa dus kan ik niks van zeggen.

iedereen bedankt voor het meedenken

ik heb een 2.0 turbo diesel gehad, mijn dieseltje vond ik niet echt fijn.

retour leidingen lek,

diverse onderdelen elke keer vervange,

verder liep het motertje wel altijd als het zonnetje, motorisch heb er nooit wat aan gemankeerd, maar meer door trillen gingen leidingen lek of scheurde het wat,

motorisch prima.

ik heb een 2.0 turbo diesel gehad, mijn dieseltje vond ik niet echt fijn.

retour leidingen lek,

diverse onderdelen elke keer vervange,

verder liep het motertje wel altijd als het zonnetje, motorisch heb er nooit wat aan gemankeerd, maar meer door trillen gingen leidingen lek of scheurde het wat,

motorisch prima.

Tja, retourleidingen lek komt na verloop van tijd bij elke diesel voor.

Dat is nu ook de kost niet.

Tja, retourleidingen lek komt na verloop van tijd bij elke diesel voor.

Dat is nu ook de kost niet.

wij hebben een astra g 2L dtl gehad, zoon slome zonder turbo, uit 2000 ofzo.

ding liep prima, alleen 1x op wonderbaarlijke wijze alle koelvloeistof eruit gehad..

temp vol in het rood (had het niet op zien lopen) niet meer vooruit te branden (nog erger als normaal ;) ) laten controleren op een lek, niets gevonden, afgevuld, en nooit meer problemen gehad.

hebben hem toen 2ehands gekocht in 2002 ofzo, en t/m 2008 gereden.

maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)

wij hebben een astra g 2L dtl gehad, zoon slome zonder turbo, uit 2000 ofzo.

ding liep prima, alleen 1x op wonderbaarlijke wijze alle koelvloeistof eruit gehad..

temp vol in het rood (had het niet op zien lopen) niet meer vooruit te branden (nog erger als normaal ;) ) laten controleren op een lek, niets gevonden, afgevuld, en nooit meer problemen gehad.

hebben hem toen 2ehands gekocht in 2002 ofzo, en t/m 2008 gereden.

maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)

[rquote=1881294&tid=143481&author=prayer]

maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)[/rquote]

geen idee....kan vanalles aan stuk gaan maar bij een mercedes en rolls of bentley ook dus ja....zeg het maar.

[rquote=1881294&tid=143481&author=prayer]

maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)[/rquote]

geen idee....kan vanalles aan stuk gaan maar bij een mercedes en rolls of bentley ook dus ja....zeg het maar.

[rquote=1881332&tid=143481&author=vectra208v][rquote=1881294&tid=143481&author=prayer]

[/rquote]

dat is mijn idee ook altijd... naja, eerst maar eens kijke of de diesel er echt gaat komen.

gaan die slechte diesel dan niet vooral over de cih blokken?

of waren die ook niet echt slecht?

[rquote=1881332&tid=143481&author=vectra208v][rquote=1881294&tid=143481&author=prayer]

[/rquote]

dat is mijn idee ook altijd... naja, eerst maar eens kijke of de diesel er echt gaat komen.

gaan die slechte diesel dan niet vooral over de cih blokken?

of waren die ook niet echt slecht?

[rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]

Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.[/rquote]

Komt min of meer door de oudere CIH's met de 2.0 (gruwelijk slecht) 2.1 (erg slecht) en de 2.3 (beter dan de vorige 2) daarnaast was de kwalliteit van de dieselmotoren van de jaren '80 gemiddeld gezien ook vrij dramatisch.

Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.

[rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]

Komt min of meer door de oudere CIH's met de 2.0 (gruwelijk slecht) 2.1 (erg slecht) en de 2.3 (beter dan de vorige 2) daarnaast was de kwalliteit van de dieselmotoren van de jaren '80 gemiddeld gezien ook vrij dramatisch.

Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.

[rquote=1881386&tid=143481&author=henk 400rr][rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]

Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.[/rquote]

Dit probeer ik mijn pa ook tussen zijn oren te knopen maarja....blijft toch je vader he:P

altijd opel gereden en 1 miskoop en wil geen opel meer:hmmz beetje jammer maar ga hem niet dwingen....HIJ IS VEEL GROTER DAN MIJ:D

[rquote=1881386&tid=143481&author=henk 400rr][rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]

Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.[/rquote]

Dit probeer ik mijn pa ook tussen zijn oren te knopen maarja....blijft toch je vader he:P

altijd opel gereden en 1 miskoop en wil geen opel meer:hmmz beetje jammer maar ga hem niet dwingen....HIJ IS VEEL GROTER DAN MIJ:D

Volgens mij was de 1600 d toch anders niet zo heel verkeerd. VW had idd betere motoren, maar ik heb over de 1600 d uit de kadett en ascona nooit echt slechte verhalen gehoord, alleen traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag, maar dat waren ze allemaal toen.

Volgens mij was de 1600 d toch anders niet zo heel verkeerd. VW had idd betere motoren, maar ik heb over de 1600 d uit de kadett en ascona nooit echt slechte verhalen gehoord, alleen traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag, maar dat waren ze allemaal toen.

Wou zeggen de VW 1.6D was niet veel beter.

VW was wel al bezig met turbo diesels bij de laatste Golf-1's en eerste golf-II

Opel is daar later pas echt mee aan de gang gegaan.

De 1.6D en 1.7D hadden 1 zwak punt, dat waren de klepgeleiders, deze slijten overmatig, met compressie verlies en slecht starten als gevolg.

Klepgeleiders vervangen en ze gaat weer als een trein, en echt traag is die 1.7 niet eens, zit nog redelijk vlot op de 100 (14 seconden deed onze kadett 1.7D '91 station erover, en 170 was wel te halen met deze motor).

de geleiders zijn vervangen bij 350.000km, maar de oude waren dan ook zo op, dat met nieuwe gloeiers 3x volledig voorgloeien (30seconden per keer voorgloeien) nodig was, om m in de winter aan de gang te krijgen.

na vervangen van de gelijders, deed de diesel met direct starten na doven voorgloeilampje er 2 a 3 slagen over bij -13 buiten, om direct op 4 cilinders aan te slaan.

Slecht zijn ze niet, wel wat onderhouds gevoelig:

De Kadett:

OnderdelenAstra-F007.jpg

OnderdelenAstra-F006.jpg

16-9-2007026.jpg

16-9-2007018.jpg

16-9-2007019.jpg

16-9-2007027.jpg

Willem

Wou zeggen de VW 1.6D was niet veel beter.

VW was wel al bezig met turbo diesels bij de laatste Golf-1's en eerste golf-II

Opel is daar later pas echt mee aan de gang gegaan.

De 1.6D en 1.7D hadden 1 zwak punt, dat waren de klepgeleiders, deze slijten overmatig, met compressie verlies en slecht starten als gevolg.

Klepgeleiders vervangen en ze gaat weer als een trein, en echt traag is die 1.7 niet eens, zit nog redelijk vlot op de 100 (14 seconden deed onze kadett 1.7D '91 station erover, en 170 was wel te halen met deze motor).

de geleiders zijn vervangen bij 350.000km, maar de oude waren dan ook zo op, dat met nieuwe gloeiers 3x volledig voorgloeien (30seconden per keer voorgloeien) nodig was, om m in de winter aan de gang te krijgen.

na vervangen van de gelijders, deed de diesel met direct starten na doven voorgloeilampje er 2 a 3 slagen over bij -13 buiten, om direct op 4 cilinders aan te slaan.

Slecht zijn ze niet, wel wat onderhouds gevoelig:

De Kadett:

OnderdelenAstra-F007.jpg

OnderdelenAstra-F006.jpg

16-9-2007026.jpg

16-9-2007018.jpg

16-9-2007019.jpg

16-9-2007027.jpg

Willem

nou, ik heb intussen een d kadett met 1.7D.

moet zeggen, loopt helemaal zo gek niet!

egr is aldicht en afgedopt, en een open filter zat eral op.

(diesels willen veel lucht begreep ik, dus zal toch wel goed zijn)

trekt allemaal best vlot door, maar mijn top komt toch maar op 140 uit. (op de gps)

Terug
Naar boven