dit is het schuurplan wat ik van een maatje van me heb, en die zie ik echt als een vakman.
In de bijlage zie je het stappen systeem.
- Een gelast deel glad slijpen en GOED uitborstelen (staalborstel op de boormachine).
- Dan uitschuren met p80 op de machine.
- Plek uiteraard groot blank maken.
- Dan eerst alsi/debrasel aanbrengen, uiteraard met verharder

(zilverkleurige plamuur).
- Deze schuren met machine p80 totdat het redelijk strak aanvoelt.
- Naschuren met p120, ook machine.
- Verdere bewerking; zie hieronder (uiteraard kun je vanaf p120 beginnen met staalplamuur)
De volgende stappen gelden ook voor deuken.
- Deuk opschuren tot blank metaal met p80.
- Naschuren met p120.
- Staalplamuur aanbrengen (met verharder, let erop niet teveel/te weinig) en altijd op de blanke plaat plamuren.
- Staalplamuur blokken met p80, dan p120, dan p220. (tussen de stappen kun je een snel drogende spuitbus aanbrengen voor controle)
- Als het strak is, rondom uitschuren met p320. )Ook de blanke plaat opruwen met p320
- Als je klaar bent de kale plek in de primer spuiten (etsende/wash primer). Dit is de roest bescherming.
- Als alle delen in de primer staan (auto is dus strak) ruw je alles op met p320 en spuit je hem 3/4 keer in de spuitplamuur.
Spuitplamuur schuur je als volgt:
- Eerst alles een waasje matzwart geven. (snel drogend)
- De delen blokken met waterproof p400, dan p600, p800 met de hand p1000 met de hand. Niet met de vingers schuren, hand gesloten houden en zijdelings schuren/draaien.
- Tussen de stappen kun je weer matzwart gebruiken ter controle !!
- Belangrijk is dat je vers/schoon water gebruikt (warm is lekkerder

)
- Doorgeschuurde plekken kun je primeren en als de primer droog is licht opschuren met waterproof p1000.
Nu zou de auto spuitklaar zijn.
Let erop dat als je spuitplamuur gaat spuiten dat er een water/olie afscheider tussen zit.
Anders kun je later problemen krijgen.
Hier nog een beknopt overzicht van de materialen:
- Alsi/debrasel (beide zijn goed)
- Staalplamuur (b.v. multi ferro,maar 2035 spieshecker vind ik persoonlijk iets lekkerder werken)
- Primer (4085 spies hecker=> wel duur maar perfect. Alternatief met goede ervaring is van Metallit rostex st400)
- Grondverf 5310 spies hecker met 3309 verharder.
- Map waterproof p400/p600/p800/p1000 liefst 3m vanwege de perfecte schuurkorrel.
- Schuurpapier voor machine/ blok p80/p120/p220/p320
- Ontvetter 7010 spies hecker (hier kan je ook mee kijken of het strak is, als je de plek "nat" maakt kun je erlangs kijken of hij nog "riebelt")
http://www.nonpaints.com/index.html?lang=nl&target=d167.html dit is de link waar je de materialen kunt vinden.
Ik weet dat spies hecker duur is maar probeer zoveel mogelijk met 1 merk te werken i.v.m. opwerken.
Het beschreven systeem kun je in principe ook voor andere merken gebruiken.
Lees altijd de technische info op het blik.
Daar staat vaak met welke korrel je het moet schuren.
Google even of er een lakleverancier bij je in de buurt zit.
Als je vragen heb, mail ze even.
P.S. Water schuren gebeurt ALLEEN als de auto helemaal in de spuitplamuur staat.
Nooit staalplamuur met water schuren, is namelijk net een spons.
En snuffel ook hier eens rond, daar staan allerlei producten met hun bijzonderheden.