• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Project C16SE t Groene scheur ijzer leeft verder

de kleppen en klepzittingen zou je ook gelijk kunnen vervangen

ben benieuwd hoeveel slijtage hij heeft

kop van onze station heb ik heeel goed gereinigd

kleppen ingeslepen, nieuwe klepsteelrubbers

onderblok en injector maken nu meer geluid :D

klepstoters zou ik ook goed reinigen

bij mij waren er een aantal die vast zaten

heb een klein olie pompje, daarmee olie in de stoter gepompt

tot er geen zwarte bagger meer uitkwam

die vast zaten kwamen los met de compressor

en ook weer verder schoon gepompt

leuk werkje cilinderkoppen opfrissen :thumb

Nou we zijn weer eenstapje verder

ik heb me de afgelopen dagen even bezig gehouden met de cilinder kop.

die is nu helemaal uit elkaar, maar uiteraard is er weer wat mis :???: .

nou is t gelukkig niet mijn schuld :thumb

zo aan de breuk te zien was dit al even (alsnog balen uiteraard)

dus zal daar een vervanger voor moeten gaan regelen

en nou gok ik dat, dat niet moeilijk zal wezen met een 8V zoalang t maar een DIS blok heeft kan denk de 1.2 1.4 1.6 pakken hiervoor.

heb dus wel victorie gescoord met de kleppen demontage :jerry

heb dus een lijmtang verbouwd, werkt perfect :thumb

verder ook nog mijn kleppen deksel schoongemaakt die al even heb liggen die oorspronkelijk voor m'n SZ bedoeld was

dus t gaat wel lekker :thumbup

Nice dat kleppendeksel :wors

Moet je voor de grap in de oliekanaaltjes waar de klepstoters zaten

flink wat wd40 spuiten en daarna met de compressor op het gat in het midden :jerry

krijg je hem intern goed schoon mee :D

Klepstoters kan je uit elkaar trekken... Gewoon de klem/ring bovenaan los wippen met een schroevendraaier.

full.jpg

Zelf een boel op voorraad in schone staat :) Met dasty van de wibra krijg je de meeste onderdelen binnen 24 uur brandschoon! :)

@ aapje

http://www.corsa-novatuning.nl/?page_id=253" onclick="window.open(this.href);return false;

heb daar al een mooie how-to voor :thumb

@trash

ik wil die cilinderkop laten reinigen

mijn ervaring met schoon maken is: het wordt wel schoon alleen de omgeving niet

inlaat spruitstuk ook maar gelijk dan is dat iedergeval weer nieuw : king:

maar ben zojuist weer verder gegaan

en nu kan ik niks meer doen tot ik weer spullen heb en dergelijke wamt hij is volledig uit elkaar :kewlpics

ik heb geen rare dingen gevonden

lagers zien er naar mijn mening er nog prima uit (worden alsnog vervangen)

op de zuigers heb ik wel wat krassen maar die voel ik niet met de hand (dus denk gwn weg laten honen zuigerveren nieuw en rije)

krukas ziet er ook netjes uit

dus t gaat lekker

nu even t geld afwachten (heb er nog een opleiding apk keurmeester naast lopen en dat kost ook centen) en zodra t even kan ga ik weer spullen aanschaffen

ik heb zojuist m'n onderblok weggebracht voor t honen ~kosten €85,-

en daar komen nog apart de zuigerveren bij alles wordt schoon gemaakt :thumb (i like shiny parts :wub )

heb nog een beetje staan lullen over t mischien turbo tunen van dat blok

nou raden hij dat af

ivm het niet hebben van een zuiger bodem koeling (klonk wel als hij er echt verstand van had)

dus de vraag is, is zuigerbodem koeling achteraf in te bouwen ??

Nou heb m'n onder blok terug :thumb

Die is weer lekker fris.

Zuigers zijn ook weer fris

heb nu wat gereedschap besteld

dus ben weer lekker bezig

Waarom,twijfel je tussen tunen en turbo als je met tunen 140pk wilt halen uit zo,n klein blokje als een 1,6 8v moet je:87,5pk per liter halen wat €€€€ kost en de houdbaarheid van de motor niet te goede komt omdat je vermogen kunt krijgen door:toeren te maken-liters inhoud te maken-oplading..

Als je bv nagaat een Senator B C30SE motor heeft 3liter 24V en nog geen 70pk per liter (204pk:3=minder als 70) en dan moet deze 8v der 87,5 per liter kunnen krijgen,als zijnde een 2 kleppen motor.....Word erg erg erg duur.

Turbo op een serie 1,6 8v motor zetten is leuk als je dollars hebt van hier tot daar aangezien het wiel weer uitgevonden moet worden:compressie zuigers nokkenas koeling bla bla bla en dat lopen de getallen weer lekker op..

Voorbeeld=zuiger koeling,maar door de zuiger koeling en turbo,word je olie weer net wat te heet en moet je weer een oliekoeler halen en de slangen op maat laten maken maar dan is je oliedruk weer iets te laag dan en flikkert je lamp en moet der weer een grotere pomp komen of je eigen gaan verbouwen,maar ook je koelsysteem kan het weer net niet aan omdat alles weer warmer word,en der moet weer een grotere radiateur komen,vervolgens zijn je standaard injectoren te klein en geven deze bij volgas iets te weinig en moet je weer andere hebben enz enz ( Dit zijn mogelijke voorbeelden waar je zeker mee te maken gaat krijgen)

Waarom als je vermogen wilt geen 2.0 16v of een calibra turbo ding derin duwen,is al 10000x gedaan en betrouwbaar en goedkoopste pk per euro lol.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Das een maat van me Liam uit Melbourne als ik je vertel dat die auto misschien wel 50.000€ omgetelt heeft gekost tot wat het nu is,oliepomp,injectoren,verdelers,3de blok,aangepaste kop,koppakkingen,custom made nokkenas koppelingen enz enz enz.......Ga zelf geen turbo ergens opbouwen als je iets wilt wat niet kapot gaat,of je moet veel tijd en geld hebben.

Wil gewoon wat anders dan de zoveelste 2ltr

en de 1.6 daar ben ik redelijk bekend mee

100pk is voor mij eigenlijk al voldoende en als dat kan met een 8 klepper wrm niet

en tijd heb ik zat het is alleen wel m'n daily (maar bij noodzaak is er altijd nog een auto)

rijdt ook meerrendeel stad en snelweg

en die paar keer naar de ring ja dat is wel leuk. tot nu toe verveeld die 70 pk niet die ik nu heb nog steeds niet

maar wat jij zeg over betrouwbaarheid klopt wel turbo is er niet ideaal voor

maar kan nu nog kiezen wat ik ga doen

eerst hem er maar gwn standaard inhangen en dat tunen (turbo/tunen) komt wat later (maar gaat zeker gebeuren)

@GSE wrote:Waarom,twijfel je tussen tunen en turbo als je met tunen 140pk wilt halen uit zo,n klein blokje als een 1,6 8v moet je:87,5pk per liter halen wat €€€€ kost en de houdbaarheid van de motor niet te goede komt omdat je vermogen kunt krijgen door:toeren te maken-liters inhoud te maken-oplading..

Als je bv nagaat een Senator B C30SE motor heeft 3liter 24V en nog geen 70pk per liter (204pk:3=minder als 70) en dan moet deze 8v der 87,5 per liter kunnen krijgen,als zijnde een 2 kleppen motor.....Word erg erg erg duur.

Turbo op een serie 1,6 8v motor zetten is leuk als je dollars hebt van hier tot daar aangezien het wiel weer uitgevonden moet worden:compressie zuigers nokkenas koeling bla bla bla en dat lopen de getallen weer lekker op..

Voorbeeld=zuiger koeling,maar door de zuiger koeling en turbo,word je olie weer net wat te heet en moet je weer een oliekoeler halen en de slangen op maat laten maken maar dan is je oliedruk weer iets te laag dan en flikkert je lamp en moet der weer een grotere pomp komen of je eigen gaan verbouwen,maar ook je koelsysteem kan het weer net niet aan omdat alles weer warmer word,en der moet weer een grotere radiateur komen,vervolgens zijn je standaard injectoren te klein en geven deze bij volgas iets te weinig en moet je weer andere hebben enz enz ( Dit zijn mogelijke voorbeelden waar je zeker mee te maken gaat krijgen)

Waarom als je vermogen wilt geen 2.0 16v of een calibra turbo ding derin duwen,is al 10000x gedaan en betrouwbaar en goedkoopste pk per euro lol.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Das een maat van me Liam uit Melbourne als ik je vertel dat die auto misschien wel 50.000€ omgetelt heeft gekost tot wat het nu is,oliepomp,injectoren,verdelers,3de blok,aangepaste kop,koppakkingen,custom made nokkenas koppelingen enz enz enz.......Ga zelf geen turbo ergens opbouwen als je iets wilt wat niet kapot gaat,of je moet veel tijd en geld hebben.

'

Het valt allemaal wel mee hoor, je kunt op een orgineel blok zonder aanpassingen behalven turbo en oliekoeling al prima rijden.

Voor zijn 16V broertjes zijn er zelfs gewoon te koop en draaien op stock internals met garantie. En dan tot meer dan 100 procent vermogen winst.

Zelf een stock Z16XE met compressor gereden zat op 210 pktjes. Nu een ongeblazen 154pk stock zuigers en koeling, wel andere inlaat uitlaat en nokkenassen.

@GSE, je kunt een c30se niet gaan vergelijken met een c16se

persoonlijk vind ik een 3.0 6 cilinder in lijn zwaar en lomp...

Zelf ben ik ook bezig geweest om mijn c16se naar turbo om te bouwen

helaas niet meer van gekomen, wel al het eea vergaard

makkelijkste en betrouwbare manier is:

arp drijfstangbouten, cometic dikkere stalen koppakking, monopoint injectie uitlaatspruitstuk

T2 turbo past er zo op, olie aanvoer pakken bij de druksensor door een t stuk te plaatsen

retour zo hoog mogelijk op de carterpan, mooi oliekoelertje er tussen

wideband lambda met air/fuel ratio meter en verstelbare brandstofdrukregelaar b.v. SARD is erg goed

intercoolertje (niet te groot ivm turbo lag) en blow off valve

info vergaard op diverse engelse en duitse fora

Ik gaf het vergelijk aan als voorbeeld en dan bedoel ik:

Zelfde motor uit die tijd maar dan als geavanceerd ding met 4 kleppen klop sensor en dual ram...En dat ding maakt nog 70pk per liter (die 70 pak per liter bedoel ik)

Die v8 op mijn foto maakt maar 50pk per liter

Als ik dat verhaal lees van geld is op...ff wachten....

En je wilt dan een turbo ombouw doen als je niet veel te besteden hebt...

Zou ik het niet doen aangezien 1000€ niet veel is als je zoiets gaat doen en dan tel ik allles:

turbo spruitstuk maken intercoolder leidingen injectoren passende cpu nokkenas enz enz enz enz enz...

Ik ben bezig met die V8 op die foto maar ik zit nu al op 4000€ + als ik alles tel en het ding ligt nog gewoon op de grond te liggen.....(7000+ als ik aanschaf en overschepen tel)

@GSE wrote:Ik gaf het vergelijk aan als voorbeeld en dan bedoel ik:

Zelfde motor uit die tijd maar dan als geavanceerd ding met 4 kleppen klop sensor en dual ram...En dat ding maakt nog 70pk per liter (die 70 pak per liter bedoel ik)

Die v8 op mijn foto maakt maar 50pk per liter

Als ik dat verhaal lees van geld is op...ff wachten....

En je wilt dan een turbo ombouw doen als je niet veel te besteden hebt...

Zou ik het niet doen aangezien 1000€ niet veel is als je zoiets gaat doen en dan tel ik allles:

turbo spruitstuk maken intercoolder leidingen injectoren passende cpu nokkenas enz enz enz enz enz...

Ik ben bezig met die V8 op die foto maar ik zit nu al op 4000€ + als ik alles tel en het ding ligt nog gewoon op de grond te liggen.....(7000+ als ik aanschaf en overschepen tel)

wat jij allemaal telt heb je voor een basis setup helemaal niet nodig

pas als je 200 pk als target hebt

het boodschappenlijstje die ik heb gepost kom je tot 150 a 160 pk

kwa besteden komt t wel goed, dat is m'n probleem niet was alleen ff die maand.

t vermogen komt wat later

nu ie uit elkaar is ga ik uiteraard al spullen voorbereiden, voor de daaropvolgende tuning

hoef niet in 1 maand tijd er gelijk 200 pk uit te hebben omdat ik t nu wil

doe al 3 jaar met 70 pk en bevalt me prima alleen in z'n 4 is ie niet vooruit te branden

maare wil hier geen discussie topic van maken heb nu eenmaal een C16SE en daar blijft t bij :jerry

maare pkaas per liter ken nog een 91er 1.3 turbo met 130 pk waar nog makkelijk 200 uit te halen is (t is alleen een japanner )

Ongeblazen motor is 100pk per liter erg hoog dan kom je bij AMG BRABUS enz enz

Opgeladen motor is heel veel mogelijk maar je portomonee bepaalt wat mogelijk is,maar een turbo nemen deze plaatsen en wonderen verwachten gaat het um niet worden,en egaal of je een kleine of grote turbo neemt,alles aanpassen moet toch gebeuren,dus het gaat toch in de euro,s lopen:

Compressie verlagen-inter koeler plaatsen-turbo smering maken (en zorgen dat je motor genoeg oliedruk heeft) computer aanpassen,je koppeling versterken,enz enz enz..

Maargoed jou keuze om met een 1,6 te willen werken iedere zijn keuze.

@ trash t is net t Model daarvoor de Starlet GTT

Glanza V deelt t zelfde blok alleen is die van de GTT inwendig wat sterker - heb n allebei al meegereden en De Glanza V heb ik zelf mogen Besturen :wub

Terug
Naar boven