• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

raar geluid bij ontkoppelen

charlois187

Post weleens wat
Goedemiddag allemaal.

Allereerst mijn complimenten voor de nieuwe layout van het opel forum.

Ziet er heel goed uit.

Nou heb ik een vraagje voor jullie.

Als ik mijn koppeling (getrag 265) intrap dan hoor ik een licht schurend of blazend geluid heel erg zachtjes.

Maar als ik de koppeling laat opkomen dan hoor ik een soort geratel ontstaan, trap ik mijn koppeling weer

in dan is het geratel weg en hoor je weer het hele zachte schurende geluid alsof je t ijzeren platen over elkaar heen schuift.

Is het einde in zicht van de koppelingsplaten, drukgroep of druklager

of kan ik zo nog wel een tijdje rondrijden? Schakelen gaat overigens nog steeds heel erg soepel.

Welke koppelingsset moet ik hebben?

c30ne in combinatie met 265 getrag

9.5 inch setje nemen,deze moet passen,die grote koppeling zit normaal achter de 30E,een set is immers compleet en bevat:plaat drukgroep en druklager,die set moet zo op jou vliegwiel passen...

Maar dan heb je nog maar zo,n klote serie koppeling misschien heeft Ronald Bolz in Heinsbergs wel een goedkoper en sterker alternatief zoals een verbouwde BMW 635 koppeling deze zijn een stuk sterker en misschien goedkoper...

9.5 inch setje nemen,deze moet passen,die grote koppeling zit normaal achter de 30E,een set is immers compleet en bevat:plaat drukgroep en druklager,die set moet zo op jou vliegwiel passen...

Maar dan heb je nog maar zo,n klote serie koppeling misschien heeft Ronald Bolz in Heinsbergs wel een goedkoper en sterker alternatief zoals een verbouwde BMW 635 koppeling deze zijn een stuk sterker en misschien goedkoper...

Hi melvin,

Ik heb helaas geen brug tot beschikking en ik denk dat ik de helft van de onderdelen over zal houden :wtf

Ik stuur je wel ff een U2U

Hi melvin,

Ik heb helaas geen brug tot beschikking en ik denk dat ik de helft van de onderdelen over zal houden :wtf

Ik stuur je wel ff een U2U

heb je zelf gereedschap? misschien dat je het klusje zelf kan doen als je een brug ter beschikking heb.

tussenas los doormiddel van 4 bouten aan de achteras(nummer13), 2 bouten aan de bodem(nummer 15 of 13). pook los d.m.v. 4 bouten/moeren(nummer 13). bak loshalen aan de motor met 6x nummer 15. en als het goed is heb je een gietijzeren versnellingsbaksteun, 6x nummer 13. km-tellerkabel losdraaien, 2 stekkertjes op de bak zelf eraf halen. en de koppelingskabel. en uiteraard ook nog 2 bouten van de baksteun aan carosserie.

bak eronderuit halen. dan 4x inbus nummer 6 om de drukgroep eraf te halen en dus ook de koppelingsplaat. en dan kan je het vliegwiel/koppelingsplaat opmeten.

en anders moet je even mijn pa bellen of hij 2x een koppelingsset heeft liggen. dan kan je zelf kijken en kan die andere die je niet gebruikt terug gestuurd worden.

heb je zelf gereedschap? misschien dat je het klusje zelf kan doen als je een brug ter beschikking heb.

tussenas los doormiddel van 4 bouten aan de achteras(nummer13), 2 bouten aan de bodem(nummer 15 of 13). pook los d.m.v. 4 bouten/moeren(nummer 13). bak loshalen aan de motor met 6x nummer 15. en als het goed is heb je een gietijzeren versnellingsbaksteun, 6x nummer 13. km-tellerkabel losdraaien, 2 stekkertjes op de bak zelf eraf halen. en de koppelingskabel. en uiteraard ook nog 2 bouten van de baksteun aan carosserie.

bak eronderuit halen. dan 4x inbus nummer 6 om de drukgroep eraf te halen en dus ook de koppelingsplaat. en dan kan je het vliegwiel/koppelingsplaat opmeten.

en anders moet je even mijn pa bellen of hij 2x een koppelingsset heeft liggen. dan kan je zelf kijken en kan die andere die je niet gebruikt terug gestuurd worden.

Ik snap het Melvin, voor jou is het natuurlijk wel iets makkelijker allemaal aangezien je alles al hebt liggen.

Ik moet de koppelingset eerst bestellen....dan een aantal weken wachten voordat het binnen is snap je wat ik bedoel?

Waardoor ik een aantal weken niet kan rijden omdat eerst de bak er af moet om het vliegwiel op te kunnen meten.

Echt klote dat je pa het niet meer weet

:cry :cry :cry

Ik denk dat ik maar blijf doorrijden totdat het helemaal kapot gaat.

Ik snap het Melvin, voor jou is het natuurlijk wel iets makkelijker allemaal aangezien je alles al hebt liggen.

Ik moet de koppelingset eerst bestellen....dan een aantal weken wachten voordat het binnen is snap je wat ik bedoel?

Waardoor ik een aantal weken niet kan rijden omdat eerst de bak er af moet om het vliegwiel op te kunnen meten.

Echt klote dat je pa het niet meer weet

:cry :cry :cry

Ik denk dat ik maar blijf doorrijden totdat het helemaal kapot gaat.

ja, dat klopt. maar je hebt een koppelingsplaat, maar wie zegt of die past op jou vliegwiel.

hij weet alleen niet welke koppelingsset erin is gezet bij die van jou. stel dat je een vliegwiel hebt waar een 9'' koppelingsplaat op kan, wil niet zeggen dat er ook een 9.5'' koppelingsplaat op kan. dan heb je ook een ander vliegwiel nodig.

vandaar.

9'' of 9.5'' kan alle 2. maar bij een koppelingsset zit nooit een vliegwiel. ;)

niemand weet welke jij nodig heb, daarvoor zul je dan bak erachter vandaan moeten halen.

had ik ook met die commodore. had al een koppelingsset gepakt voordat ik de bak erachter vandaan had. omdat ik dacht dat ik de goeie had. bleek niet zo te zijn, na ff vliegwiel 6 bouten los, ook die ff verwisselen en klaar. :thumbup

ja, dat klopt. maar je hebt een koppelingsplaat, maar wie zegt of die past op jou vliegwiel.

hij weet alleen niet welke koppelingsset erin is gezet bij die van jou. stel dat je een vliegwiel hebt waar een 9'' koppelingsplaat op kan, wil niet zeggen dat er ook een 9.5'' koppelingsplaat op kan. dan heb je ook een ander vliegwiel nodig.

vandaar.

9'' of 9.5'' kan alle 2. maar bij een koppelingsset zit nooit een vliegwiel. ;)

niemand weet welke jij nodig heb, daarvoor zul je dan bak erachter vandaan moeten halen.

had ik ook met die commodore. had al een koppelingsset gepakt voordat ik de bak erachter vandaan had. omdat ik dacht dat ik de goeie had. bleek niet zo te zijn, na ff vliegwiel 6 bouten los, ook die ff verwisselen en klaar. :thumbup

Hi Melvin,

Je pa weet toch wel welke koppelingsets er passen?

Hij heeft toch meerdere Monza's / Senators op deze manier omgebouwd? :hmmz

Kan iemand anders mij misschien helpen?

bij Opel 4 ever staan deze op de site en ik heb geen flauw idee welke ik nodig heb.

1606557 koppelingset 9.5 inch €75.00 €199.95

1606565 koppelingset 9.0 inch €50.00 €149.95

Hi Melvin,

Je pa weet toch wel welke koppelingsets er passen?

Hij heeft toch meerdere Monza's / Senators op deze manier omgebouwd? :hmmz

Kan iemand anders mij misschien helpen?

bij Opel 4 ever staan deze op de site en ik heb geen flauw idee welke ik nodig heb.

1606557 koppelingset 9.5 inch €75.00 €199.95

1606565 koppelingset 9.0 inch €50.00 €149.95

De serie 30E koppeling is vrij zwak,en een nieuwe koppeling is al flink aan de max met 240NM koppel,als je een serie 30E koppeling bv achter een 24V hangt,dan is die toch erg zwak en slipt snel door ivm een verbouwde BMW 3,5L koppeling,de platen zijn wel goed alleen de drukgroepen van de 30E zijn erg zwak uitgevoert ivm de latere generaties drukgroepen.

De serie 30E koppeling is vrij zwak,en een nieuwe koppeling is al flink aan de max met 240NM koppel,als je een serie 30E koppeling bv achter een 24V hangt,dan is die toch erg zwak en slipt snel door ivm een verbouwde BMW 3,5L koppeling,de platen zijn wel goed alleen de drukgroepen van de 30E zijn erg zwak uitgevoert ivm de latere generaties drukgroepen.

Mijn dank is groot Ben :wors

Ik zie de naam Ronald Bolz vaak voorbij komen, maar ik kan echt nergens contactgegevens van deze man vinden.

Msschien is het wel een optie, maar de "normale" koppelingset zal toch ook niet na 2 of 3 jaar alweer de geest geven?

Tenminste ik ben geen hardrijder of strepentrekker.

Melvin(Romijn) heeft mij verteld dat de plaat zgan was toen hij erin kwam, dus dat het zonde is om een goede plaat te

vervangen.

Het zal de drukgroep en druklager waarschijnlijk zijn.Ik wacht nog even op zijn u2u.

Maar ik leer alweer veel, had geen flauw idee dat er uberhaupt alternatieven waren voor bijv een verbouwde BMW 635 koppeling.

Mijn dank is groot Ben :wors

Ik zie de naam Ronald Bolz vaak voorbij komen, maar ik kan echt nergens contactgegevens van deze man vinden.

Msschien is het wel een optie, maar de "normale" koppelingset zal toch ook niet na 2 of 3 jaar alweer de geest geven?

Tenminste ik ben geen hardrijder of strepentrekker.

Melvin(Romijn) heeft mij verteld dat de plaat zgan was toen hij erin kwam, dus dat het zonde is om een goede plaat te

vervangen.

Het zal de drukgroep en druklager waarschijnlijk zijn.Ik wacht nog even op zijn u2u.

Maar ik leer alweer veel, had geen flauw idee dat er uberhaupt alternatieven waren voor bijv een verbouwde BMW 635 koppeling.

C30NE is dezelfde krukas als een 30E....Ik weet niet welke plaat en drukgroep der gebruikt zijn maar normaal moet een 30E drukgroep en plaat en lager de zaak wel kunnen hebben.

C30NE is dezelfde krukas als een 30E....Ik weet niet welke plaat en drukgroep der gebruikt zijn maar normaal moet een 30E drukgroep en plaat en lager de zaak wel kunnen hebben.

Heb je niet het idee, dat de auto meer iets toeren draait (soms), dan dat hij zou moeten? Het geluid dat jij omschrijft zou kunnen duiden op lchtjes slippen. En dan zou je nieuwe koppelingsplaten moeten hebben. Dat tie soepel schakelt, heeft te maken met je synchromeshringen en als tie ook nog steeds goed koppelt/ontkoppelt heeft te maken dat je drukgroep ook nog steeds naar behoren werkt, lijkt me.

Terug
Naar boven