• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Raluph: SR Carburateurs

Bedankt jongens :thumb

Gisteren de uitlaat gecontroleerd en is niet lek :D .....

Banden zijn besteld dus kijken wanneer ze binnen komen en we die er onder leggen.

Ons pap gister de banden erop gegooid

Verder de achterwiellagers in het vet gezet. En bij het verder "nakijken" van de auto zag ons pap dat er een ashoes gescheurd is.

En daarna heeft ons pap iets opgehaald wat ik besteld had :D

Moet nog ff gaan kijken voor een fatsoenlijke laskap.

Aangezien ik deze auto nog ff wil houden en een kadett toch roest zal het ooit nodig zijn om te lassen. Dus nu rustig aan gaan oefenen.

Ons pap gister de banden erop gegooid

Verder de achterwiellagers in het vet gezet. En bij het verder "nakijken" van de auto zag ons pap dat er een ashoes gescheurd is.

En daarna heeft ons pap iets opgehaald wat ik besteld had :D

Moet nog ff gaan kijken voor een fatsoenlijke laskap.

Aangezien ik deze auto nog ff wil houden en een kadett toch roest zal het ooit nodig zijn om te lassen. Dus nu rustig aan gaan oefenen.

@saluma wrote:Ik denk dat Raluph zwarte klusjes gaat doen met dat lasapparaat hahahaha.Succes kerel met je mooie aanschaf.

Nou....ik ga maar eerst het lassen onder de knie krijgen dus dat wordt veel oefenen (tips altijd welkom).

sinds vandaag heb ik ook een laskap....want met één hand ga ik alle kanten op behalve doe goede ;)

@saluma wrote:Ik denk dat Raluph zwarte klusjes gaat doen met dat lasapparaat hahahaha.Succes kerel met je mooie aanschaf.

Nou....ik ga maar eerst het lassen onder de knie krijgen dus dat wordt veel oefenen (tips altijd welkom).

sinds vandaag heb ik ook een laskap....want met één hand ga ik alle kanten op behalve doe goede ;)

Sinds gisteren weer een jaar apk erop.

En met het lassen:

Heb veel op internet gekeken naar technieken en voorbeelden, heb een boek over mig/mag lassen en dan aan de slag want je leert het door te doen. Begin deze week ook een automatisch dimmende lashelm gehaald en dat werkt ideaal. Veel makkelijker dan met een hand de laskap vasthouden.

Heb een plaat staal van 1.2mm dikte en daar knip ik telkens stukken af om aan elkaar te lassen. En vierkante pijpen en dat stukken haaks op elkaar lassen. Dus geen kadett van de sloop om te oefenen...heb daar nu de ruimte niet echt voor.

Maar voor mijn gevoel maak ik vorderingen. In het begint was het echt "Kwalitatief Uitermate Teleurstellend". lang zoeken naar de juiste instellingen en snelheid. ben ook niet echt iemand die een vaste hand heeft dus ging ook alle kanten op.

Plaatjes aan elkaar gemaakt en dan nog lassen op de plaatjes zelf. Maar ze liggen er meer op dan in.

Maar om plaatwerk aan elkaar te lassen kan je niet lange stukken lassen door de warmte die onstaat in het plaatwerk, dus telkens van die puntjes lassen, ruimte tussen de 2 plaatjes is ongeveer 1 mm:

Bovenkant:

rvza.jpg

Onderkant:

st7z.jpg

Het middelste stuk is het beste gegaan. Maar of het geweldig is? Dus als iemand tips kan geven...graag.

Sinds gisteren weer een jaar apk erop.

En met het lassen:

Heb veel op internet gekeken naar technieken en voorbeelden, heb een boek over mig/mag lassen en dan aan de slag want je leert het door te doen. Begin deze week ook een automatisch dimmende lashelm gehaald en dat werkt ideaal. Veel makkelijker dan met een hand de laskap vasthouden.

Heb een plaat staal van 1.2mm dikte en daar knip ik telkens stukken af om aan elkaar te lassen. En vierkante pijpen en dat stukken haaks op elkaar lassen. Dus geen kadett van de sloop om te oefenen...heb daar nu de ruimte niet echt voor.

Maar voor mijn gevoel maak ik vorderingen. In het begint was het echt "Kwalitatief Uitermate Teleurstellend". lang zoeken naar de juiste instellingen en snelheid. ben ook niet echt iemand die een vaste hand heeft dus ging ook alle kanten op.

Plaatjes aan elkaar gemaakt en dan nog lassen op de plaatjes zelf. Maar ze liggen er meer op dan in.

Maar om plaatwerk aan elkaar te lassen kan je niet lange stukken lassen door de warmte die onstaat in het plaatwerk, dus telkens van die puntjes lassen, ruimte tussen de 2 plaatjes is ongeveer 1 mm:

Bovenkant:

rvza.jpg

Onderkant:

st7z.jpg

Het middelste stuk is het beste gegaan. Maar of het geweldig is? Dus als iemand tips kan geven...graag.

Kun je afzonderlijk de stroomsterkte en de draadsnelheid instellen?

Als je de las dieper in de plaatjes wilt krijgen dan moet de stroomsterkte omhoog zodat je meer warmte inbrengt en een groter smeltbad creeert.

Of je moet de draadsnelheid omlaag brengen en de lastoorts langzamer bewegen.

Als de draadsnelheid te hoog is dan krijg je meer spatten en wordt je mondstuk vies.

Hoe ziet de las er aan de achterkant uit?

Het is inderdaad een kwestie van veel oefenen en het ziet er voor een beginner best aardig uit. Succes.

Terug
Naar boven