Mee eens, je ziet aan een aantal roestplekken die je behandelt dat ze gewoon iets strijkkit achtigs, of bitumen zo op het metaal hebben aangebracht. Dat zit dan misschien een jaartje, misschien twee goed, en dan begint het keihard te rotten!
Die epoxyprimer, zag er een test van dat er in een stuk blik een kras was gemaakt tot op het metaal, en dat hadden ze met poedercoat, acryl, zinkspray, hammerite en nog wat soorten goedkope primers getest. Bij veel kandidaten ontstond zelfs her en der roest naast de kras, en blaasjes! Ondanks super goede voorbehandeling!
De poedercoat werd na redelijk korte tijd een enorme blaar met veel roest er onder. De 2K epoxy, die breidde zich maar zeer langzaam uit, duurde het langst voor de eerste roest op de kras ontstond ook, maar eenmaal aan het roesten duurde het zeer zeer lang voor de plek groter werd. Na twee jaar zoutsproeien en in een tuin hangen was de 2K testplaat nog helemaal gaaf haast, als enige!
Mijn coatingsbedrijf, die super mooi poedercoaten doet, en spuiten, die raadt voor velgen dan ook niet zijn poedercoat aan, tenzij er eerst wordt geanodiseerd. Hij zegt dat na stralen een 2K coating in drie lagen veel mooier blijft ook na een kleine stoeprandschade dan de poedercoat. En dat bedrijf doet echt allerlei overheidsprojecten en kan vriesparel stralen, doen ook zeer veel verschillende poedercoats met allerlei eigenschappen.
2K is echt zo gek niet hoor!!
Ik verkocht toen ik twee jaar fietsenmaker ben geweest skelters van Berg. Die waren poedercoat op staal. Je had ze moeten zien na een jaar buiten gebruik! :shock: Een en al bladder! Net als de Brompton vouwfietsjes, roesten die dingen!! ROESTEN!!! Niet normaal!! Praat je toch over behoorlijk dure merken met een goede naam! Sowieso roestte aan die dingen alles wat maar kon roesten, zelfs het plastic wil op die dingen nog haast aan het roesten slaan!!