• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

ramen demonteren

he mensen,

iemand van jullie tips om de voorraam achterste zijraampjes en achterraam van manta b eruit en erin te maken ?

het zijn uiteraard ramen in rubbers, :angel

greetzz dennis

erin is niet zo moeilijk gewoon even langs de botenboer om een stuk nylon touw niet te dik en niet te dun en dan doe je het rubber om je raam heen en in die naad doe je dat touw en dan trek je hem er zo in:)

erin is niet zo moeilijk gewoon even langs de botenboer om een stuk nylon touw niet te dik en niet te dun en dan doe je het rubber om je raam heen en in die naad doe je dat touw en dan trek je hem er zo in:)

eruit zou ook vanzelf moeten gaan. Heb toevallig laatst het complete werkplaatshandboek gedownload en bekeken. Gewoon op de stoel gaan liggen en met de voeten tegen de ruit drukken, in een hoek beginnend, dan zou hij er zo uit moeten floepen. En terugplaatsen met of zonder kit is altijd een discussie, maar volgens het handboek wordt er origineel WEL kit gebruikt, voor zowel het rubber over de sponning als het rubber over de ruit zelf.

eruit zou ook vanzelf moeten gaan. Heb toevallig laatst het complete werkplaatshandboek gedownload en bekeken. Gewoon op de stoel gaan liggen en met de voeten tegen de ruit drukken, in een hoek beginnend, dan zou hij er zo uit moeten floepen. En terugplaatsen met of zonder kit is altijd een discussie, maar volgens het handboek wordt er origineel WEL kit gebruikt, voor zowel het rubber over de sponning als het rubber over de ruit zelf.

Laatste wat ik zou doen, is proberen het raam er met de voeten uit te drukken.

Heeft me al eens een raam gekost.

Zelf wip ik altijd voorzichtig met een brede platte schroevendraaier de rubber naar buiten toe (vanuit de binnenkant)

Zelf wip ik altijd voorzichtig met een brede platte schroevendraaier de rubber naar buiten toe (vanuit de binnenkant)

Voorruit is altijd gelaagd, en die was gesneuveld.

Met een brede schroevendraaier heb ik alle 4 de ramen er met een 30 min uit. Zonder het raam te slopen en zonder het rubber te slopen.

Voorruit is altijd gelaagd, en die was gesneuveld.

Met een brede schroevendraaier heb ik alle 4 de ramen er met een 30 min uit. Zonder het raam te slopen en zonder het rubber te slopen.

idd rubber even loswippen aan de binnenkant, en dan naar buiten duwen. als je dit een cm of 50 hebt gedaan dan komt de rest vanzelf mee. wel idd aan de bovenkant en in een hoek beginnen, heb het vandaag ook nog gedaan en in me 1tje ook weer terug geplaatst. zorg ervoor dat je touw lang genoeg is. vet het goed in. en begin onderaan het raam in het midden. en goed duwen vanaf de buitenkant. in je 1tj is het te doen 2 mensen werkt soms wat beter.

idd rubber even loswippen aan de binnenkant, en dan naar buiten duwen. als je dit een cm of 50 hebt gedaan dan komt de rest vanzelf mee. wel idd aan de bovenkant en in een hoek beginnen, heb het vandaag ook nog gedaan en in me 1tje ook weer terug geplaatst. zorg ervoor dat je touw lang genoeg is. vet het goed in. en begin onderaan het raam in het midden. en goed duwen vanaf de buitenkant. in je 1tj is het te doen 2 mensen werkt soms wat beter.

raam is niet altijd gelaagd toen ik mijn manta net gekocht had

lag na een halve dag mijn raam er al uit door een klein steentje:swear

toen had ik het hele raam in 10000 stukjes in me manta liggen

kom nu af en toe nog is een stukje tegen

raam is niet altijd gelaagd toen ik mijn manta net gekocht had

lag na een halve dag mijn raam er al uit door een klein steentje:swear

toen had ik het hele raam in 10000 stukjes in me manta liggen

kom nu af en toe nog is een stukje tegen

B manta heeft enkel gelaagde voorruiten.

Als er een niet gelaagde voorruit in zat, is die ooit eens voor een goedkope immitatie vervangen

B manta heeft enkel gelaagde voorruiten.

Als er een niet gelaagde voorruit in zat, is die ooit eens voor een goedkope immitatie vervangen

origineel gepost door Freestyler

Justum, dit is de enige juiste manier. Even met maatje 45 eruit schoppen kan je een kapot raam opleveren, ook al is het gehard glas..

origineel gepost door Freestyler

Justum, dit is de enige juiste manier. Even met maatje 45 eruit schoppen kan je een kapot raam opleveren, ook al is het gehard glas..

Zo doe ik het ook, rubber naar buiten wippen en er gewoon uitnemen.

M'n eerste B1 (1978) had ook zo'n ouderwetse getemperde voorruit. Op de

autosnelweg kreeg die ook het idee om te veranderen in zo'n paar 1000

stukjes. Eén van m'n betere adrenaline-momenten.

Of ze origineel was weet ik niet.

Terug
Naar boven