Het is geen rakettechnologie.

Kijk eens of je domweg door de schroef van de stationair afstelling omhoog te draaien, het probleem laat verdwijnen. Draait het even een beetje meer toeren. Als dat het probleem oplost, heb je in ieder geval de quick-fix
Tja en dan is het gewoon het handboek erbij en de carburateur opnieuw afstellen volgens het boekje. Kijken wat er dan gebeurt en een beetje bijstellen aan de hand van wat je hoort, hoe de motor loopt, enz. Moet je echter te veel bijstellen, heb je een ander probleem. Als je een stelschroef echt 3 tot 4 slagen moet bijstellen, dan klopt er iets niet.
Voorwaarde is wel dat de ontsteking en de kleppen kloppen maar dat had je al gedaan geloof ik.
Kijk; zo als ik het nu lees, slaat die motor af zodra hij te dicht in de buurt van stationair komt. Als je de choke uittrekt, heb je geen last. De choke zuigt meer lucht door de venturi en trekt daardoor meer brandstof mee. Meer mengsel dus. In theorie zou je dan moeten kunnen volstaan met meer mengsel te geven. En dat is mijn probleem met hulp op afstand, theorie. So don't shoot me if I'm wrong!
Binnen dezelfde theorie kun je namelijk net zo goed last hebben van het beschreven octaanprobleem, dat kan dezelfde symptomen veroorzaken. Maar een vuiltje in een kanaaltje ergens diep in dat ding ook. Dus ga je gewoon een lijstje af en je begint bij het meest waarschijnlijke.
Ik zou sowieso een keer V-Power of zo iets tanken. Doet soms wonderen voor die ouwetjes. Ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn, evenals het octaan verhaal maar uit ervaring weet ik dat de ene motor sterker reageert dan de andere. Hoe ouder het concept, hoe sterker de reacties kunnen zijn. Die E2 van mij trekt zich nergens iets van aan, ook al zou ik in de tank pissen, zal die nog draaien. Maar de Ascona van zoonlief reageerde gisteravond even heel raar op een benzine mengsel van ons. Dus ja, het is soms gewoon een kwestie van trial en error onder het motto baat niet, schaad niet.
Suc6
PS: Er leest nog iemand mee en die vertelde me net een soortgelijk probleem te hebben gehad. Werd veroorzaakt door het aantrekken van lucht in de brandstofaanvoer. Krijg je een luchtbelletje en als je dan het gaspedaal indrukt, krijgt het eerst die lucht te verwerken voordat het weer benzine krijgt.