• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Sterke achteras

Asko

Post weleens wat
Stel je wilt een paar pk's extra in de manta alleen de achteras is nog een beetje een vraagstuk.

Iemand ideeën voor een achteras die ronde de 470Nm aan kan?

Het liefst een bestaande starre achteras die niet teveel aanpassing nodig heeft qua inkorten en met standaard een sper zou ook welkom zijn. Iemand tips of ervaring mee?

kijk dat zoals die jaguar zoek ik, koppel en vermogen liggen mooi in het bereik. Ik heb wel meer es horen roepen over een as van volvo, maar nooit concreet een model, ben zelf totaal niet thuis in volvo, hebben ze zwaardere motoren dan? met starre achteras?

volvo 740 meen ik maar ja wat kunnen die hebben dan?? Mar dat 5 gats is dat om te bouwen naar 4 gaats?? zie niet echt het nut van 5 gaats?

mag ik er dan ook effe een vraagje bij doen ????

ben zelf een 3.0 24v duel ram in mijn manta aan het bouwen

nou hebben we de cardanas laten verstevigen

en de aandrijfassen ook

is dat voldoende of moet de vertanding enz. ook nog aangepast worden:hmmz:hmmz

Bij mij ging als eerste de middelste steekas krom, dat is dus de as in het staartstuk. Maar ik heb ook al gehad dat bij diezelfde as de vertanding stuk barst, het gedeelte waar deze op de pignon zit geschoven.

Hou eens op met die horror verhalen, straks begin ik er al niet eens meer aan :P

origineel gepost door peerke1987

hoeveel vermogen wil je hebben dan? Misschien is het wel niet nodig?

Rond de 400 Pk, 470 Nm koppel zou de as geschikt voor moeten zijn, volgens mij red ik dat niet met de standaard dikke as van de a manta? Komt nog bij dat ik er wel graag een sper in wil hebben en dan kan een andere as met standaard sper wel eens een stuk goedkoper zijn.

Dat houd ik nog even onder de pet, ben momenteel wat aan het oriënteren aan wat er nog omheen moet en wat het totaal ongeveer gaat kosten. Als het los gaat zal ik wel een topicje starten. Tis wel de bedoeling iets te bouwen wat nog niet eerder is gedaan voor zover ik dat weet.

Als je rond de 400 pk uitkomt zou ik misschien nog wel voor een chevy as gaan. De kleine chevy steek is 120.? mm, dus een bmw wieltje zou nog wel passen.

hoi

heb nog een gesperde achteras liggen

van een ford 9 inch as

deze kunnen heel veel hebben

wou ze ook eerst onder mijn manta bouwen

maar is een redelijke grote as en zwaar !

daarmee heb ik de plannen gewijzigd

en er nu een volvo as onder zitten zoals jullie weten (forem)

gaat prima zit momenteel aan + -450 pk op de as

de sper voor zo een volvo as dat is iets minder

die kost 2000 euro los dan moet je ze nog inbouwen , rechtstreeks uit zweden (gunnarson)

heb zelf ook al ervaring met achterassen kapot trekken van een opel manta

en meestal is het dus de binnen as in de stalen trompet

of de vertanding pignon -kroonwiel

steekassen zelf nog nooit overgetrokken ook niet de vertanding eraf getrokken dus dat is volgens mij niet zo het probleem

wens je succes met de ombouw

origineel gepost door louwe 16 klepper

die in het staart stuk zijn in duitsland sterkeren voor te koop

en inderdaad heb ik al eens de vertanding van een steekas afgedraaid

:o

niet in de draaibank;):P

dus m400 het kan wel degelijk:o

Een steekas is niet de as in het staartstuk.... En die versterkte, daar zit gewoon een pijp overgelast, dievertanding is nog altijd het zelfde en ja, die vertanding gaat kapot niet die van de steekas zelf. Maar goed jij weet het.

origineel gepost door mr-turbo

Ik heb misschien wel een goede tip: zorg eerst voor die "400 pk" de as komt later wel.:vertag

:thumbup:thumbup

IK heb al vaker van dit soort topic's gezien, maar er komen er maar weinig/geen van de grond. Die 400+ pk's moet je eerst maar zien te halen, dan is dat asje een peuleschilletje....

origineel gepost door louwe 16 klepper

origineel gepost door henkjan_80

Als je rond de 400 pk uitkomt zou ik misschien nog wel voor een chevy as gaan. De kleine chevy steek is 120.? mm, dus een bmw wieltje zou nog wel passen.

kleine chevy steek is geen 5x 120

m,n blazer heeft ook kleine steek maar 5x120 past niet;)

Ik denk dat een blazer geen kleine maar grote steek heeft. Blazer is 4x4 en da's meestal groter.

BMW wielen passen zo onder een caprice classic en dat is volgens mij de kleine steek

origineel gepost door air

Jaguar X300 as voor de 6 liter V12 en 4.0 Supercharger van 1995 tot en met 1997. Die hebben standaard een dergelijk koppel.

Heb je gelijk 5 gaats verbinding ;-)

Ferry

Dit is zeker geen starre as...:thumbdown

Als je naar onafhankelijke wielophanging wilt ombouwen kun je beter BMW spul gebruiken, makkelijk te vinden, vele overbrengingsverhoudingen en sterk.

De vertanding van een steekas (dus van wiel naar diff)van een Opel hebben wij er ook wel eens afgetrokken hoor, C20LET met 320 pk in c kadett Caravan met 100%sper. Die 100% sper was onze redding, konden we in ieder geval nog thuis komen.:D Alu staartstuk ook al eens afgescheurd...

Voor mijn c kadett ben ik ook nog aan het kijken naar een sterkere achteras. Moet ongeveer 400 pk aan de wielen kunnen verdragen...:jerry De tip die ik gekregen heb is de achteras van een Hyundai H200 bus. Maar ik begin gewoon met een gelaste Manta 3.44 as met een stalen staartstuk. grip is er toch niet genoeg, dat scheelt natuurlijk flink met de belasting op de as.

Volvo as wil ik me nog weleens in verdiepen, die zijn nog wel redelijk makkelijk te vinden. welk type Volvo heeft de smalste as?

origineel gepost door mr-turbo

vergeet niet dat die "c-clip" achterassen, nou niet echt ideaal zijn voor veel bochten werk ;)

wat is een c-clip achteras??

Terug
Naar boven