• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Tankstation van invloed op verbruik?

Waarom beseffen mensen niet dat je elke 500km anders rijd?? vaker remt??? vaker schakelt???? meerdere stops maken????? Slecht weer veel regen, wind en noem maar op.. elke rit is anders.. ook al maak je een rit van 2km je zult nooit precies het zelfde toen als de dag ervoor.

Hoe wil je nou godsnaam altijd op het zelfde getal uit komen als je een tank leeg rijd?? bestaat en gaat gewoon niet!

Benzine is benzine, diesel is diesel

Of zet je wagen op een rollerbank en laat hem een tank leeg zuipen :thumb

@wim-v6 wrote:Zit met de V6 altijd tussen de 500 en 550kilmeter op een tank of ik nu bij Tango of Shell express, de ESSO in Zoetermeer, of Aral (D) tankt..

hij gaat ook niet harder of zachter rijden.

Willem

dat doe je dan goed haha :)

ik haal vaak de 440km en dan begint mijn lampje te branden en kan er iets minder dan 50 liter in..

dus 10 liter reserve

ik rij altijd in de stad en 6min heen en weer werk en 1x in de week 60km verder weg [ 120/80 wegen ]

haha

ben slecht :angel

haha, mijne komt wel op temp hoor.... dat scheelt een end...

ik heb nog mooie cijfers voor jullie op Pinpomp benzine:

Inclusief Arjan (usb-Stick) zijn nieuwe aanwinst vergelijken, en nog een paar sprintjes met Arjan zijn Corsa-B een mooi gemiddelde neergezet:

04-02-2012Shellexpress3.jpg

04-02-2012Shellexpress4.jpg

04-02-2012Shellexpress6.jpg

04-02-2012Shellexpress5.jpg

Rijberijk na het Tanken volgens BC:

04-02-2012Shellexpress7.jpg

Willem

Willem

Dit is het scherm wat geleverd word bij de Carphone radio's..

Ik heb deze in combi met de Phillips CCRT700 radio + blauwpunkt CDC2 6CD wisselaar in de laadruimte

Willem

Ben inmiddels drie tankbeurten verder.

Eerst nog getankt bij de witte pomp, rustig gereden: 1 op 13.

Vervolgens getankt bij de Shell, vlot gereden + een aantal stukken met aanhanger: 1 op 12

Vervolgens nog een keer getankt bij de Shell, normaal gereden: 1 op 15

Voor mij geen witte pomp meer :thumb

Er zit behoorlijk verschil tussen, zeker als je rekening houdt met de manier van rijden en belasting.

Ik rijd altijd dezelfde stukken op cruisecontrol, dus je kan de ritten redelijk met elkaar vergelijken.

Zelfs dan nog niet, ik heb al heel wat ritten naar de Camping in Duitlsand gemaakt, en daar zit me een partij verschil in verbruik in, zelfs in de rustige Cruise ritten

Denk aan weer, mee of tegenwind, drukker of rudtiger...

Geen moment is hetzelfde op de weg.

Ik rijd met de truck constant in de stad korte ritten, en deze doet toch tussen de 1 op 3,2 en 1 op 4,5 altijd bij eenzelfde pomp tankend..

Willem

@wim-v6 wrote:Zelfs dan nog niet, ik heb al heel wat ritten naar de Camping in Duitlsand gemaakt, en daar zit me een partij verschil in verbruik in, zelfs in de rustige Cruise ritten

Denk aan weer, mee of tegenwind, drukker of rudtiger...

Geen moment is hetzelfde op de weg.

Ik rijd met de truck constant in de stad korte ritten, en deze doet toch tussen de 1 op 3,2 en 1 op 4,5 altijd bij eenzelfde pomp tankend..

Willem

Eentje die het snapt :thumb

@RISL wrote:Wind mee of tegenwind zorgt voor kleine verschillen, dat ben ik met je eens, maar de verschillen zijn behoorlijk significant, zeker als je rekening houdt met de manier van rijden tijdens de verschillende tests.

Ik rijd altijd op cruisecontrol, alleen maar snelweg (ik woon nog geen kilometer van de oprit), dus de test is behoorlijk betrouwbaar.

Maar, of je het nou eens bent of niet, mij overtuig je niet meer van de witte pomp.

En je moet ook nog rekening houden met de temperaturen van de laatste tijd Risl: Het is een tijdje behoorlijk koud geweest, toen was het ineens boven de 10 graden en nu is het weer aan het vriezen.

Tankte altijd Shell, standaard diesel.

Sinds we hier in een dorp wonen gaan we geregeld naar Texaco, omdat die makkelijk op route ligt en uiteindelijk kan ik daar toch 50 tot 100 km meer bereik mee halen dan de Shell op Floraplein Eindhoven.

Zelfs het verschil in bc is drastisch! Bij Shell tanken: 550km op volle tank volgens bc. Tanken bij Texaco 850 km op bc.

Rijstijl is niet anders, met Shell redt ik ca 650/700 op een tank, bij Texaco al snel 750/800.

Het ligt natuurlijk ook aan het motortje wat in de auto zit.

Met mijn vec z22yh merk ik 0,0 verschil met bijvoorbeeld BP ultimate, BP RON95 of met de Tinq die slikt alles zonder te mopperen. :D

In de gechipte astra z20lel tankte ik zo veel mogelijk BP Ultimate soms BP 95, met de RON95 van de Total begon die zelfs wel eens wat te stotteren en zodra ik in België 95 tankte sprong het MM lampje aan, zit dus naar mijn mening verschil in.

Of zou het bij de astra ook gewoon tussen de oren zitten? ;)

@midnight black wrote:@RISL wrote:Wind mee of tegenwind zorgt voor kleine verschillen, dat ben ik met je eens, maar de verschillen zijn behoorlijk significant, zeker als je rekening houdt met de manier van rijden tijdens de verschillende tests.

Ik rijd altijd op cruisecontrol, alleen maar snelweg (ik woon nog geen kilometer van de oprit), dus de test is behoorlijk betrouwbaar.

Maar, of je het nou eens bent of niet, mij overtuig je niet meer van de witte pomp.

En je moet ook nog rekening houden met de temperaturen van de laatste tijd Risl: Het is een tijdje behoorlijk koud geweest, toen was het ineens boven de 10 graden en nu is het weer aan het vriezen.

Ja, klopt, maar die drie ritten zijn binnen ong. 3 dagen geweest (zo'n 2000 km in drie dagen), met allemaal rond de 0 tot -3 graden. Dus ook redelijk vergelijkbaar.

Zoals ik al zei, per rit verschillend, en Tegewind, het waait behoorlijk, en nogal vanuit verschillende richtingen.

Wind maakt een GROOT verschil, dat vergeten een hoop, tegenwind kan ook zomaar 20 a 30km/u schelen op top!!!

als ik knappe tegenwind heb, geeft de verbruiksmeter zomaar gemiddeld 1 tot 1,5liter op 100km meer aan!!!! dat met een auto met knap lage CW waarde!!

Als ik met de Combo tegenwind had, kon ik er al vanuit gaan dat ie max 1 op 8a9 ging halen bij 120km/u, terwijl ie normaal 1 op 12 rijdt ongeveer dan.

Met de Ascona is het ook goed te merken, moet dan GOED mijn best doen om 130km/u te halen..

Vandaag met de Truck op de Belgische Ijsplaat geweest (West Vlaanderen / ijzel), maar truck had met 2 lege 20ft bakken moeite tegen wind de snelheid van 83 te halen... terwijl dat normaal geen enkel probleem is.

Willem

Merken durven wel eens een mengeling laten zitten in de opslagtank.

Maw, als een chauffeur ongewild diesel bij de benzine lost wordt dit wel eens verzwegen door de chauffeur/transportfirma. Dit verzwijgen heeft te maken met de zeer hoge kosten om het product uit te pompen en te verwerken in de zeeeeeer grote opslagtanks.

Er is slechts één merk dat dit nooit zal verwerken en dat is ESSO. Indien er een mengeling is zal de transportfirma steeds voor kosten opdraaien en leeg pompen.

Esso heeft een constante kwaliteitscontrole op het geleverde product aan het station en weet bij de eerste tankbeurt wat er fout ging.

Wat ik wil zeggen is dat: het verschil doormede de additieven kan ontstaan. Esso hun producten zijn steeds aangelengd met een weinig Methanol, om de verbranding te verbeteren en zo de motor zuiverder te laten verbranden.

Total heeft dit ook geprobeerd met een toevoeging van een ander additief maar had zeer vlug problemen met Franse motoren, en in het bijzonder met Toyota.

Ik heb in iedergeval hetzelfde als ik bij de bp tank wat ik vrijwel altijd doe rijd ik bijna 700 km op een volle tank.

Ga ik bij de makro tanken haal ik nog maar 550 km op een volle tank. Ofwel er zit daadwerkelijk verschil in.

Ja inderdaad, mijn broertje, mijn vader en mij was het ook al opgevallen.

Met de benzine van Tamoil (2ct duurder, mijn vaste tankstation) doen wij meet kilometers mee dan met de benzine van Total (2ct goedkoper, vaste tankstation van me pa), en met de benzine van Duitsland, BFT, doen wij net zo lang mee als met die van de Tamoil.

Wij dachten al dat wij gek aan het worden waren, maar nu ik dit topic lees, zijn wij niet zo gek als wij dachten!!

Af gelopen 4 tanken bij gehouden.

29liter 336km

28liter 322km

29,5liter 350km

30liter 305km

Zodra het lampje ging branden heb ik een cruik van 30liter getankt.

Allemaal de zelfde soort diesel.

Allemaal stadskilometers.

Tussen wit en zwart is allemaal kwats :thumb

@astraTD wrote:Af gelopen 4 tanken bij gehouden.

29liter 336km

28liter 322km

29,5liter 350km

30liter 305km

Zodra het lampje ging branden heb ik een cruik van 30liter getankt.

Allemaal de zelfde soort diesel.

Allemaal stadskilometers.

Tussen wit en zwart is allemaal kwats :thumb

Is het ook. Er zit zo afschuwelijk weinig verschil tussen benzine van twee verschillende pompen dat het in de praktijk absoluut nooit een deuk zou kunnen slaan in je verbruik.

Ik tank zelf meestal bij de Shell Express, puur omdat ze hier meestal een van de goedkoopste zjn (verschil van 1 cent per liter soms, en dat loont niet om een andere route te nemen) en ik er langs kom onderweg van m'n werk naar huis.

Met puur deze benzine heb ik al uitschieters tussen 1op7 en 1op13 gezien.

Daarbij tank ik soms wel eens ergens anders, als me dat toevallig uitkomt. Zo heb ik een tijdje E5 getankt bij Argos omdat ze toen op de route lagen. Of Euro95 van de Tinq, Firezone, Tango, etc.

Allemaal hebben ze zo hun geweldige en minder geweldige periodes, maar dat ligt niet aan de benzine, maar aan de omgevingsvariabelen.

Wat steeds verschilde is de tijd van het jaar, het soort banden en drukte op de weg.

Als het b.v. warmer wordt, en je hebt je winterbanden nog onder de auto zitten, dan kan dat voor meer verbruik zorgen. Je banden worden dan zachter (zachte rubbersamenstelling) en geven meer rolweerstand.

Soms is het ook hele weken druk (vlak voor en na vakantietijd bijvoorbeeld), waardoor je vaker moet afremmen en vaker stilstaat voor het stoplicht.

En zo zijn er nog wel meer omgevingsvariabelen te bedenken, met bijbehorende praktijkresultaten, die dergelijk grote verschillen verklaren.

Edit: Oh, en ja, ik houdt *altijd* het verbruik bij.

Heb alles netjes in een Excel sheetje staan. Van 2010 tot nu ligt m'n totale gemiddelde op 1op9,66. Beste is 1op13,5 - slechtste is 1op7,22

Gemiddeld heb ik nu 1.62 euro per liter benzine betaald en totaal zo'n beetje 6000 euro aan benzine op gestookt.

Terug
Naar boven