• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Type olie

Dat laatste zit best een kern van waarheid in. Die motoren zijn mechanisch super ruim bemeten en qua vermogen stelt het niet echt super veel voor. Heel anders dan een moderne motor met een hoop overbodige klepjes, een bak kunststof onderdelen, pisbakijzeren slecht gelegeerde metalen voor de draaiende delen en dan ook graag nog een turbo erop... Een moderne motor MOET de juiste olie hebben omdat je anders al gauw over de grens gaat en hem mechanisch over de zeik helpt.

Jouw C14NZ loopt werkelijk op al de voorgestelde olieen prima. Ok, er zal misschien wel een pietsiebeetje verschil in zitten, maar best verwaarloosbaar. Wat belangrijker is dat je olie niet mengt wat elkaar niet verdraagt. Voor zover ik heb begrepen lost minerale olie een beetje op in synthetische en verliest dan de smerende werking en dan gaat het mis. Dus als je op safe wilt spelen vervangen je de olie en oliefilter even GEHEEL en ben je daarna behoorlijk vrij in wat je erin wilt mikken.

MIJN keus zou ook 10W40 zijn, want die blijft lekker dik op temperatuur, is niet te dun als hij koud is en is betaalbaar.

Of het geen bal uitmaakt weet ik niet, maar hij zal er niet persee direct schade van hebben..

mooie middenmoot is 10w40.

15w30 komt niet zo vaak voor, zal meestal eerder 15w40 wezen...

Willem

Of het geen bal uitmaakt weet ik niet, maar hij zal er niet persee direct schade van hebben..

mooie middenmoot is 10w40.

15w30 komt niet zo vaak voor, zal meestal eerder 15w40 wezen...

Willem

@waltwalt500 wrote:ja dat dan weer wel...olie is vrij dun..

:thumb goeie tip..maar als een blok niet lekt of iets dergelijks moet het gewoon kunnen..opeldealers gooien het er ook in

klopt we gooien er ook gewoon 5w30 in

@waltwalt500 wrote:ja dat dan weer wel...olie is vrij dun..

:thumb goeie tip..maar als een blok niet lekt of iets dergelijks moet het gewoon kunnen..opeldealers gooien het er ook in

klopt we gooien er ook gewoon 5w30 in

Hahahah, ja... ik vind de vraag over wat voor olie in een C14NZ ook net zo als zal ik noppenbanden op mijn kinderwagen zetten of slicks.... king:

Hahahah, ja... ik vind de vraag over wat voor olie in een C14NZ ook net zo als zal ik noppenbanden op mijn kinderwagen zetten of slicks.... king:

Terug
Naar boven