• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

V-riem zelf vervangen?

Zit toch ook een stelschroef op, om het presies weer op de juiste spanning te krijgen? Dan toch maar zelf doen.

Zit toch ook een stelschroef op, om het presies weer op de juiste spanning te krijgen? Dan toch maar zelf doen.

@JOR74 wrote:Zit toch ook een stelschroef op, om het presies weer op de juiste spanning te krijgen? Dan toch maar zelf doen.

Nee, niet bij de poly V-riem. Die wordt door een automatische spanrol voortdurend op de juiste spanning gehouden. Bij de distributieriem moet je wel de spanning instellen. Tenminste, zo werkt het bij mijn motortype.

@JOR74 wrote:Zit toch ook een stelschroef op, om het presies weer op de juiste spanning te krijgen? Dan toch maar zelf doen.

Nee, niet bij de poly V-riem. Die wordt door een automatische spanrol voortdurend op de juiste spanning gehouden. Bij de distributieriem moet je wel de spanning instellen. Tenminste, zo werkt het bij mijn motortype.

ringsleutel 14/15 erop(automatische spanrol) ff duwen komt die van spanning af, riem eraf, en zo nieuwe erop, stelt geen moer voor:)

ringsleutel 14/15 erop(automatische spanrol) ff duwen komt die van spanning af, riem eraf, en zo nieuwe erop, stelt geen moer voor:)

Ligt er aan wat voor motor je hebt. Bij een x12xe is het een kutwerkje als je de oude spanner weer gebruikt. Sowieso moet dan de motorsteun los wat ook geen pretje is. Bij een c14nz ofzo, de 8 kleppertjes is het een makkie.

Ligt er aan wat voor motor je hebt. Bij een x12xe is het een kutwerkje als je de oude spanner weer gebruikt. Sowieso moet dan de motorsteun los wat ook geen pretje is. Bij een c14nz ofzo, de 8 kleppertjes is het een makkie.

als je een gewoon een V-snaartje hebt (bij veel 1e 8kleppers) moet je spannen met de Dynamo.

heb je zo'n brede riem en GEEN X10XE of X12XE motor, dan kan je m inderdaad zo eraf wippen met sleutel 15

Willem

als je een gewoon een V-snaartje hebt (bij veel 1e 8kleppers) moet je spannen met de Dynamo.

heb je zo'n brede riem en GEEN X10XE of X12XE motor, dan kan je m inderdaad zo eraf wippen met sleutel 15

Willem

Het is een X14SZ 5 deurs uit november 1996 (44.000km)

PT-ZD-68 Vraag me af welke type en lengte riem ik zou moeten hebben.

Weet iemand dat?? Alvast bedankt. gr Jorne :)

Het is een X14SZ 5 deurs uit november 1996 (44.000km)

PT-ZD-68 Vraag me af welke type en lengte riem ik zou moeten hebben.

Weet iemand dat?? Alvast bedankt. gr Jorne :)

gaat het niet om, de met stuurbekrachtiging heeft altijd een brede riem, de zonder kan met een gewoon snaartje geleverd zijn, of met een brede riem, dat zal je zelf moeten kijken

Willem

Terug
Naar boven