• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vectra V6 Turbo

Klopper

Post veel
Beste medeweggebruikers,

Ik heb besloten om voor een restauratie-project te gaan in tegenstelling tot de eerder geplande Corsa OPC.

Hierbij wil ik gaan voor mijn favoriete Opel-model, de Opel Calibra. Dit icm met een heerlijk sterke en snelle motor wat in de richting komt van een 2,8 tot 3,2L motor.

De motor wil ik dan volledig (laten) reviseren en daarna aanpassen naar een mooie kracht / levensduur-verhouding :P

Voor zover heb ik nog niets concreets, maar wil ik eerst alles op een rijtje :)

Ik zou graag al mijn vragen in dit topic willen zetten betreffende deze opbouw. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Vooralsnog een paar kleine vragen wat betreft mogelijkheden...

1) In hoeverre is het mogelijk om een V6 aan te leggen naar een 4x4? En anders een RWD?

2) Is er met een V6 nog ruimte voor airco? Ruimte lijkt mij aardig vol met zo'n groot blok erin.

3) Wat zou een mooie keuze zijn als motor voor in een Calibra, uitgaand van 2.8 tot 3.2?

4) Ik zou er graag een bi-turbo van willen maken (zelfde formaat turbo), welke compressie kan ik dan het beste aanhouden? L? S?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

3.2 is een laag Compressie motor...

de 2.8 is een Can-Bus gestuurde motor, kan je qua standaard computer niks mee.

Willem

Y32SE Z32SE, of een Y26SE, is ook laag compressie

De SE motorne hebben een verhoduing van rond de 10,1:1 de XE motoren een verhouding van 10,8:1

Willem

F25, what else....??

De f28 is nog gevloeiger als de andere Getrag zusjes, + dat je je motor moet verleggen..

willem

mijn speeltje; is een calibra 4x4 met x30xe blok waarop (na de rdw keuring) een single low-press turbo t26 komt (boven versn bak)

f20 4x4 bak met aangepaste internals (kadett gsi) en gelockte verdeelbak (is niet zeker of dit overleeft, anders gaan we naar f28)

Foto-OKNLRZK3-G.jpg

en hier het v6 blok erop; past zonder problemen moet alleen een beugel worden gemaakt vanaf de verdeelbak naar het blok zelf

Foto-CYRBTVRB-G.jpg

is meer dan genoeg ruimte over om de orginele aircopomp van de v6 te laten zitten

eniste is dat je waarschijnlijk geen 2 turbo's en een verdeelbak kwijt gaat raken hier is de ruimte net te kort voor (tenzij je een spagetty spruitstuk maakt en het hoger uit laat komen)

Ik werk met een basis van een X30XE met Saab krukas en drijfstangen, Mahle zuigers en een aangepaste F23 bak.

Alles is mogelijk, zoalang je maar vooraf weet wat wat je wilt en genoeg budget hebt.

Wat ik wil is me wel duidelijk, en het budget hou ik op 10k a 12k en daar bovenop 3k aan eventuele extras... Dit is inclusief de kosten van het voertuig en het opknappen ervan...

Dat met de turbo's gaat wel goed komen ;)

Kan me alleen niet voorstellen hoe zo'n bak eruit ziet of aangepast is voor 4x4. Zo'n bak zit toch normaal op een Calibra Turbo? Of is dat een F28?

Ik heb een Vectra en gewoon FWD. Alleen de F28 kun je gebruiken met tussenbak voor 4*4, en die zat idd op de Calibra en de Vectra A Turbo

Kan zo'n bak van een Omega er niet op? Dat het dus puur RWD is... Motor moet dan wel in de lengte, weet niet of dat past?

@Jerremy wrote:F20.. Ben benieuwd hoelang dat heel blijft. Zeker icm V6 & turbo.

haha, ik ook. maar er is maar 1 manier om daar achter te komen... :jerry

(en blaas ik hem op ga ik alsnog voor f28)

@kadett4x4 wrote:alles is passend te maken.

Groeten.moet nog wel redelijk blijven he ;) ik ga geen grote stukken uit m'n schutbord zagen ;)

Dat is nog wel te doen wat betreft plaatwerk :) dit is meer de richting die ik op wil als 4WD te moeilijk wordt :)

Denk dat de dubbele turbo er zo beter in past dan wanneer de motor er dwars in ligt (standaard FWD).

Is dat een R25?

Terug
Naar boven