• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

velgen 15 en 17 inchs

cyberbot

Post weinig
Hoi allemaal,

ik heb Astra G 15 inchs Velgen+banden,

mijn vraag is het volgend als ik 17 inchs velgen en banden ga kopen, gaat mijn auto meer brandstof gebruiken, of andersom ?

Grotere velgen = bredere banden = meer loopoppervlak = rolweerstand = meer wrijving = meer verbruik

Grotere velgen = bredere banden = meer loopoppervlak = rolweerstand = meer wrijving = meer verbruik

als de band niet breder word en, de omtrek gelijk blijft door plattere banden te monteren op een grotere velg zal het verbruik redelijk gelijk blijven .

als de band niet breder word en, de omtrek gelijk blijft door plattere banden te monteren op een grotere velg zal het verbruik redelijk gelijk blijven .

Ik merk anders toch wel dat mijn auto op winterbanden iets zuiniger is (195 65 15" tov 215 40 17"), scheelt 5 tot 10%. Normaal 1 op 12, met de winterbandjes 1 op 13 of zuiniger zelfs.

Ik merk anders toch wel dat mijn auto op winterbanden iets zuiniger is (195 65 15" tov 215 40 17"), scheelt 5 tot 10%. Normaal 1 op 12, met de winterbandjes 1 op 13 of zuiniger zelfs.

winterbanden zijn ook zachter. scheelt ook.

@ topic starter, verbruik scheelt minimaal. let wel op, goeie banden schelen in dit geval een hele hoop, kies dus voor een goed merk.

winterbanden zijn ook zachter. scheelt ook.

@ topic starter, verbruik scheelt minimaal. let wel op, goeie banden schelen in dit geval een hele hoop, kies dus voor een goed merk.

@FKsport wrote:Grotere velgen = bredere banden = meer loopoppervlak = rolweerstand = meer wrijving = meer verbruik

= niet waar.

bredere (auto)banden hebben nagenoeg geen invloed op de rolweerstand van een auto.

de rolweerstand wordt o.a. bepaald door de rolweerstandscoefficient die bepaald wordt door de vervorming van de band / contactvlak. Bij een smallere band zal er meer vervorming plaatsvinden waardoor deze coefficient hoger wordt. Hetzelfde geld dus ook voor winterbanden die van een zachter rubber zijn.

Fr = ur * m * g

Fr= Rolweerstand (N)

ur= rolweerstandscoefficient

m= voertuigmassa (kg)

Als het al invloed heeft is het dus volgens de theorie tegenovergesteld aan de uitleg van FKsport.

@FKsport wrote:Grotere velgen = bredere banden = meer loopoppervlak = rolweerstand = meer wrijving = meer verbruik

= niet waar.

bredere (auto)banden hebben nagenoeg geen invloed op de rolweerstand van een auto.

de rolweerstand wordt o.a. bepaald door de rolweerstandscoefficient die bepaald wordt door de vervorming van de band / contactvlak. Bij een smallere band zal er meer vervorming plaatsvinden waardoor deze coefficient hoger wordt. Hetzelfde geld dus ook voor winterbanden die van een zachter rubber zijn.

Fr = ur * m * g

Fr= Rolweerstand (N)

ur= rolweerstandscoefficient

m= voertuigmassa (kg)

Als het al invloed heeft is het dus volgens de theorie tegenovergesteld aan de uitleg van FKsport.

ik neem aan Aliminuim velg weigt minder als de normaal velg ,

dus de auto wordt minder zwaar en gebruikt minder brandstof, of begrijp ik het verkeerd?

Terug
Naar boven