• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Verbetering van prestaties met de X16XE

Dat onderste deel heb je niet nodig, die van een x16xe is ook goed.

Ik zou toch zeker die met middendemper kopen, al vind ik dat ook maar een klein dempertje. Die gaat wel wat geluid maken :jerry

Betalen via PayPal is het makkelijkst en veiligst op eBay. Ik bestel eigenlijk alles van auto-onderdelen op eBay, en het is nog nooit mis gegaan bij mij :D

En met die katvervanger kom je niet door de APK heen, dat is t nadeel.

Er zijn wel speciale sport-katalysators waarmee je wel door de keuring komt, maar die zijn vrij prijzig (200€)

Achja ik vind t niet erg om te sleutelen. 1x per jaar kat eronder zetten(30-45min) En je merkt het wel degelijk als je kat eronder uit is. :jerry

Groep A gaat prima samen met alle modificaties die jij wilt gaan uitvoeren.

Daarnaast is het gewoon mogelijk normaal te rijden met een 175pk x16xe in een Corsa en ja met normaal stationair en stad rijden (ook die 50 in zijn 4).

Moet wel zeggen dat ik het throttlebody systeem van Dbilas er op had zitten.

Vergeet trouwens niet dat je een instelbare brandstofdrukregelaar moet hebben om alles echt goed af te stellen.

X14XE en X16XEL onderste inlaatdelen zijn kleiner qua diameter dan de X16XE!

Katvervanger is niet APK proef, je zal met flenzen moeten gaan werken, maar dat wilde je toch al gezien je eerste post.

Of je plaats een sportkat ertussen, dan hoef je niet meer te wisselen.

En ja je wilt een middendemper, qua vermogen scheelt dat niets en je maakt niet de hele buurt wakker.

de Z16XE is een X16XEL maar dan met electrische gasklep. Dus 101 pk 150nm af fabriek.

Ik heb hierin grotere injectoren gemonteerd (x20xev, c18xe) omdat de injectoren die er orgineel in zitten het onder hoger brandstofdruk niet mooi meer vernevelden. En bij de X20XEV C18XE injectoren hadden deze genoeg opbrengtst zonder de brandstofdruk te verhogen. Waardoor ze dus binnen de specificaties van de injectoren bleven en alles netjes bleef lopen. Orginele injectoren had ik regelmatig last van stotteren met de andere niet.

Ah, het uitlaatsysteem(pje) is betaald en wordt z.s.m. verstuurd (na 5 telefoontjes met PayPal en aardig wat hoofdpijn) :swear

Heb ook al contact opgenomen met de verkoper van 1 van de 2 advertenties :)

Als je het eenmaal aangemaakt hebt met PayPal, hoef je daarna alleen maar email en wachtwoord in te vullen en dan word het betaald :jerry

Ga je het allemaal zelf erop zetten?

Compleet uitlaatsetje vervangen is redelijk makkelijk.

Maar de mantzel is een ander verhaal haha. Staan wel genoeg how-to's op het internet.

Als je er niet uit komt wil ik je wel helpen (als je een beetje in de buurt woont:jerry)

Ik woon in Almelo (vlak bij Enschede, Overijssel), maar ik heb momenteel twee vrienden die me hiermee kunnen helpen waarvan er één sowieso wel wil helpen :) Is automonteur bij Ford ( :jerry ), maar voor een automonteur moet dat geen verschil maken, toch? :jerry

Dan moet het wel lukken met behulp van de how-to.

Maar toch blijft het een kut klusje haha. Je moet de gasklep verplaatsen naar de kant van de luchtfilterbak, kabels verleggen. Luchtaanzuig buis achter het blok wegsnijden. Carterventilatie juist aansluiten. En gaan met die banaan. Toerenbegrenzer :jerry

Nou ja, eerst maar even afwachten tot ik reactie (van de aanbieder op dit forum) krijg :) Moet een dezer weekenden ook weer bezig met de audio, ik ontvang met 3 weken mijn uitlaat en daarna ga ik bezig met de Mantzel :D :thumb

Ik hoop dat je een groep a gekocht hebt, want anders gaat de uitlaat dadelijk de beperkende factor worden.

Tenminste als je nog verder wilt na je Powerbox en uitlaat.

Heb maar een klein beetje ervaring met getunde smallblocks :jerry

De injectoren van een x16xe zijn trouwens goed genoeg tot 175pk, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Eventueel kan je overstappen op C20XE, maar dan moet je zeker je chip op de bank laten schrijven en ook dikke nokkenassen erin hebben.

Ik heb met de groep A rondgereden. Maar vond het toch niet echt fijn.

De groep A trok zeker harder boven de 5750rpm. Maar onder de 4000rpm was het een drama met die groep A. Totaal niet vooruit te branden :jerry

Nu rij ik even tijdelijk met een originele uitlaat en daarmee rijd hij lekkerder als de groep A (tot 5500rpm). Je rijd voornamelijk onder de 5000rpm dus is het wel leuk als hij dan ook nog een beetje vooruit komt :thumb

Dus denk dat de groep N wel een goede tussenweg is.

@Kallisto

Volgende week bestel ik mij dezelfde uitlaat ('Trashmetal' heeft hier ook mee gereden op een c16xe , dat knalde zeer goed icm mantzel en spaghetti zei hij :wors )

Ben trouwens ook wel benieuwd naar de kwaliteit van Sportex, moet voor de Irmscher Corsa (1.3 8v) een nieuwe spruitstuk hebben.

Trouwens je moet bij een Groep A op een x16xe wel zorgen dat je niet direct na het spruitstuk al op de grote diameter zit!

Daar zit meestal het probleem.

Je moet vanaf het spruitstuk een stuk normaal houden (45mm) daarna stuk naar 54mm en vervolgens naar groep a 63mm.

Hoe groot is een lexmaul spruitstuk dan? Want nu je het zegt, groep A spruitstukken zie je eigenlijk nooit voor de x16xe.

X16XE aangepakt is echt leuk. Die blokken rijden en klinken echt heerlijk. Mijn vriendin rijdt ook met bijna 150 pk uit haar gereviseerde x16xe en is echt niet veel trager dan mijn corsa c20xe :O :thumb Alleen viel het chippen ons heel erg tegen. Op maat af laten stellen door een zeer bekende chiptuner maar het resultaat was een halve pk verlies en een halve nM winst... Ohja, en een hoop gestotter en inhouden. Dus nu weer met originele ECU.

Wel is het belangrijk dat het blok zelf in goede staat is. Als ik lees over olieverbruik etc denk ik dat het 'tunen' alleen rendabel zal zijn als je eerst het onderblok en evt de kop aanpakt. Dus zuigers controleren, zuigerveren, cilinderwanden, koppakking, lagerschalen, alle pakkingen etc. Tenminste, als je er voor de lange termijn mee wilt gaan rijden!

Dat het chiptunen zo tegenviel, is dat eerder regel of eerder uitzondering? Want ik heb inderdaad vaker gelezen dat dat tegenviel (maar misschien is het toeval, ik weet het niet) :(

Ik ben van plan om de Corsa na de spaghetti, de uitlaat, inlegfilter en de Mantzel ook te laten chippen :D

Verder is m'n Corsa door de vrige eigenaar zo'n 7 jaar in onderhoud geweest bij een garage, ik moet nog even kijken naar het onderblok en bepalen of dit eerst nagelopen moet worden :)

@Looney wrote:Hoe groot is een lexmaul spruitstuk dan? Want nu je het zegt, groep A spruitstukken zie je eigenlijk nooit voor de x16xe.

X16XE aangepakt is echt leuk. Die blokken rijden en klinken echt heerlijk. Mijn vriendin rijdt ook met bijna 150 pk uit haar gereviseerde x16xe en is echt niet veel trager dan mijn corsa c20xe :O :thumb Alleen viel het chippen ons heel erg tegen. Op maat af laten stellen door een zeer bekende chiptuner maar het resultaat was een halve pk verlies en een halve nM winst... Ohja, en een hoop gestotter en inhouden. Dus nu weer met originele ECU.

Wel is het belangrijk dat het blok zelf in goede staat is. Als ik lees over olieverbruik etc denk ik dat het 'tunen' alleen rendabel zal zijn als je eerst het onderblok en evt de kop aanpakt. Dus zuigers controleren, zuigerveren, cilinderwanden, koppakking, lagerschalen, alle pakkingen etc. Tenminste, als je er voor de lange termijn mee wilt gaan rijden!

Ik neem toch aan dat de koppelcurve toch een stuk beter was of niet dan ? (na het chippen)

En waar heb je hem laten chippen?

'Miruni' wou mijne afstellen als hij helemaal gereviseerd is. Maar hoor ook veel goede verhalen van Unlimited Tuning hier op het forum.

@Kallisto

Ik heb ook eerst spaghetti , mantzel etc etc erop gebouwd en toen kwam ik tot de conclusie dat ik misschien het blokje toch maar beter kan reviseren. Of iig een ander blokje halen.

Ik had dat blokje gekocht , ik denk die verbruikt wel wat minder olie maar deze verbruikte nog meer (1l op 600km).

Dusja nu ben ik toch mijn oude blok maar aant reviseren. (Cilinderkop ligt nog bij het revisiebedrijf en dan is het zo goed als klaar)

- Nieuwe overmaat zuigers

- 2de hands drijfstang (Deze was kapot , niet te horen of te zien van de buitenkant)

- Overal nieuwe pakkingen

- Krukaslagers , drijfstanglagers etc etc

- Cilinderkop (kleppen inslijpen , klepseals vervangen , 1 klepgeleider was kapot)

- Nieuwe koppelingsset/druklager etc

(Ik zal nog wel wat dingen vergeten zijn op de vroege morgen)

Al met al , toch een flinke smak geld. Maar daar kan ik wel nog een aantal jaar mee rijden dan :jerry

En hoef ook niet om de 2 dagen dan de olie te peilen haha.

Als je echt zeker wil zijn dat je blok in orde is , draai hem eens een keer open. Bekijk de cilinderkop , zuigers eens. :jerry

Wij zijn inderdaad ook bij Miruni geweest. Ook de curves werden niet heel veel beter of anders. Hij is een god op 2 liter gebied, maar gaf zelf meteen toe dat dit echt hele andere motoren en ECU's zijn. De poging bij onze x16xe was dan ook zijn eerste ooit. Wel een topgozer btw. Op de terugweg begon de auto op de oprit al te stotteren. Hele snelweg doorgestotterd, na de afrit viel die uit en kwam niet meer aan.

Toen is die 60km naar ons toe komen rijden om te kijken naar de ECU> Met een nieuwe ECU reed die toen weer maar helaas heeft die nooit gelopen zonder stotteren :(. Unlimited tuning heeft mooie grafieken van een x16xe staan! Die toenames heb ik bij andere bedrijven nog niet gezien voor deze motoren.

Wij hebben ook alles aan het onderblok aangepakt. 100% uit elkaar geweest ook. Maarja, die verbruikte ook 1 liter olie op 200-400 km maar ging nog als de brandweer!

Het blok (laten) reviseren - of in ieder geval laten nalopen - is wel gelijk een hele ingreep :shock:

Daar heb ik de ruimte helaas niet voor, ook de benodigde kennis van motoren ontbreekt bij mij :hmmz

Het lijkt me wel verstandig dit te (laten) doen, zijn er hier adresjes voor die jullie aanbevelen?

Zelf heb ik goede ervaringen met MMA (Motor revisie amersfoort)

Maar op zich valt het mee hoor. Huur of koop een kraan, een krik, as steunen en een motorbok en in principe kun je van start. Sommige dingen moet je laten doen, sommige dingen kun je zelf.

Het is zeker een ingreep maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Ik ben ongeveer 1000€ kwijt dadelijk aan de complete revisie (incl pakkingsets,legerscharen,koppelingsset, nieuwe zuigers a 400€ )

Daar zit ook het boren en honen bij. Kopvlakken en zuigers in laten zettrn door revisiebedrijf.

Bouten in het blok los maken (kopbouten etc) kun je ook allemaal zelf doen. Onderblok wegbrengen en laten doen bij revisiebedrijf

Cilinderkop wegbrengen en laten doen bij revisiebedrijf

In elkaar zetten kun je allemaal wrl zelf doen met normaal gereedschap en de vraagbaak van de corsa hahaha (Dat zal je toch al gauw 300-400€ schelen aan uurloon bij de garage)

Als je al geen nieuwr zuigers nodig hebt, scheelt t alweer 400€. Dus dan zou je ongeveer op 600€ in totaal komen.

Ik had ook naar Dhz Twente gebeld, deze wouden dat ook wel doen. Dat kwam ongeveer uit op 2200€. Dan doe kk liever de kleine dingen zelf haha

Dan weet je wel zeker dat je een goede motor hebt waar je nog een flinke tijd mee vooruit kan :jerry

Terug
Naar boven