@Juhroen wrote:Gelukkig hebben ze er een zekering voor uitgevonden. Dus dat branden valt wel mee.
Een beetje versterker trekt een 35 / 40A ? Natuurlijk pak je niet die 100 of 150A zekering die in dat setje zit want je moet selectief afzekeren dus dan zeker je onder je motorkap af met laten we zeggen 60A.
Die zekering gaat er echter niet direct bij 60A uit maar bij een langdurige stroomafname die gelijk of hoger is dan 60A maar dat wist je al.
Nemen we een standaard Astra met een 1.6 motortje dus met een kleine 55Ah accu.
Deze accu kan gedurende 1 uur lang 55A leveren maar aan piekstroom kan zo'n accu met gemak een 350A leveren.
Laten we nou eens zeggen dat er 150A gaat lopen wat ik dan nog heel voorzichtig inschat.
Pak nu eens een stukje draad, steek dat thuis eens in het stopcontact en voel eens hoe warm die draad wordt terwijl daar theoretisch maar 16A doorheen kan gaan. En bedenk je dan eens dat die automaat in je meterkast binnen 10ms al uitschakelt, iets waar je auto zekering seconden over doet.
Dat branden valt dus helemaal niet mee en is in mijn ogen absoluut een reëel risico. Ik snap heel goed dat jullie als "leeken" het gevaar van stroom door een geleider niet kunnen inschatten maar er branden jaarlijks tig huizen af door soortgelijk geknutsel terwijl daar maar fracties van zulke stromen doorheen gaan.
Het grote nadeel van brand in een auto is dat het zo machtig snel om zich heen grijpt. Ik weet niet of je wel eens een beginnende autobrand hebt meegemaakt maar als je die binnen een minuut niet uithebt dan is het eigenlijk al einde verhaal.
Hoe jij het doet is vooral je eigen keuze, maar net zoals Gerrit ook al een beetje aangeeft is het wel wat simpel en naief om te denken " dat gebeurd mij niet" ..
Daarnaast is er ook nog een verzekering die bij een uitgebrande auto toch altijd wel heel benieuwd is naar een eventuele oorzaak.