Jongens, laten we Eric niet overdonderen met info.
Hij moet nu voor z'n eigen een plan van aanpak maken, en alles in fasen afhandelen. Dat doe ik ook. Al is dat niet heilig, uiteraard.
* Dus eerst sparen en een bodempje in z'n schatkist krijgen.
* Dan kan hij bepalen hoeveel voorwerk hij zelf wilt doen. De bumper plus voorschermen eraf halen kost tijd, maar kun je goed zelf. In een uurtje ligt en de bumper en een voorscherm er van af (als niks echt vast zit). Maar je moet wel even plek hebben om dat te doen.
* Dan de driehoek los boren. Kan Eric zelf, maar kan hij ook uitbesteden. Evenals het laswerk. En daar komt het geld bij om de hoek kijken. Aan materiaal kost het peanuts. Een andere driehoek is plm 25 Euro per kant (bij Rob van Opel4ever), een stukje plaatwerk kost ook geen drol. Kun je zelf ook nog de dikte bepalen. Het uurloon zal bepalend zijn voor het totaal bedrag.
* Daarna de hele zaak behandelen en alle losse onderdelen weer terug monteren.
Heb je vragen over de demontage c.q. montage, kun je altijd raad vragen bij ons (eigenlijk staat de gehele handleiding al in dit draadje)
Voor lasvragen, mocht Eric dat zelf gaan doen,zit hier ook de nodige kennis (echter niet bij mij).
En uiteraard hangt alles af van wat Eric eventueel nog meer aantreft.
En dan kan Eric alsniog besluiten om een brug er tussen te plaatsen. Ben heeft gelijk, het maakt de voortrein stabieler en vangt een boel torsie op, maar unbedingt noodzakelijk is het niet, zeker bij normaal gebruik.
Daarnaast....Natuurlijk verwacht je voor die prijs een alleszins acceptabele Monza. Dus de teleurstelling kan ik begrijpen. Maar het is nu eenmaal een berucht plekje . Het kan de beste overkomen, en ben je er niet op voorbedacht, dan is het makkelijk over het hoofd te zien. Het zijn en blijven oldies, met levenservaring. Maar als de auto voor de rest goed is, dan is tie zeker de moeite waard om de auto om het euvel te verhelpen. En dan kan je weer jaren ongestoord genieten van je Monza.
Nou Eric, succes met de reparatie en we volgen het op de voet. :thumbup
P.S. Die engelsman, waar Ben iedere keer naar verwijst, is wel een extreem voobeeld. Volgens mij was alleen het dak van die Monza nog goed. Dus laat je daar niet door bang maken.
En Eric, ik was ook na de aanschaf van m'n Monza niet klaar, 4 jaar geleden. Eerst een grote beurt plus complete remrevisie..plm 600 Euro. Daarna twee nieuwe achterbanden. Daarna de roestschade aangepakt. Dat was kleine stukje achterscherm rand, ander voorscherm, die kant geheel kaal gehad, A-stijl behandeld,weer opbouwen... plm 1000 Euro.
Toen 2 maanden daarna de andere kant. Schampte een vangrail, omdat ik schrok van een vogel en een zwaai met het stuur maakte. Weer 1000 euro, geheel kaal geweest ook weer, ook aan die kant een ander voorscherm erop en A stijl behandeld.
Wat later de bestuurders stoel nieuw laten opvullen. Zit nu weer als nieuw.
Daarna een compleet nieuwe onderste draagarm voor, nieuwe stuurkogels en mijn BBS velgjes gekocht (alhoewel dit natuurlijk geen echte noodzakelijke onkosten waren, die velgen dan).
En dan vorig jaar een nieuwe waterpomp. Maar ja, dat is een zwak deel bij Opel. En het plaatwerk rond de veerhoed preventief vervangen aan de bestuurderszijde door dikker plaatwerk. En alle benzine slangen bij de tank vervangen.
Maar dat is dan ook het enige. Regulier onderhoud kost de kop niet, zolang je het maar gewoon bijhoudt. En elk jaar gewoon met vlag en wimpel door de APK.
Ondertussen wel een boel spare-parts op de plank liggen, zoals complete uitlaat, achterwiel lagers, draagarmen met fusee's, koplampen, startmotor, enz, enz. Altijd handig.
Moet er bij zeggen, dan mijn Monza qua aanschafprijs een stukje lager was. maar ik heb gewoon ook geluk gehad. Had te maken met de persoonlijke situatie van de vorige eigenaar. Heb je soms wel eens nodig.
Jij hebt toch die metallic groene Monza toen gekocht?