• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vraag over Monza Motorswap 2.5 E --> C30NE

Als je een blok koopt en je hoort het lopen....

Dan weet je al wat je hebt,loopt ie netjs op 6 en pakt ie goed op dan durf ik wel een blok te kopen,al heeft het 3 ton op de klok,die CIH blokken zijn kwa cilinders en zuigers goed,mijn A1 die ik dagelijks mishandel en dagelijks de kickdown naar onderden druk met 5000+ toeren,ziet der van binnen nog als nieuw uit:

hoon groeven nog in de cilinders olieverbruik is niks..

Daarom die drukte over veel km is onzin,en dat je een blok perse 500€ moet kosten wil het goed zijn..is onzin.

Als je bij de firma Romijn koopt weet je zeker dat je goed spul hebt en dat als der iets niet goed is dat je altijd tot een oplossing kunt kopen.

Maar dat een blok van bv 250€ schrot is durf ik niet hard op te zeggen.

Die C30NE in mijn A2 Monza ligt der al vanaf 97 in en is olievrij en heeft ongetwijfelt meer als 2 ton gelopen,de auto stond nl op 412.000km en toen was de km teller kapot,dus zal nog wel wat meer zijn...Ik kan een 50 cent munt op zijn kant op de klepdeksel zetten met lopend blok..

Hier mijn A1 blok die ik dagelijks mishandel met onderblok uit 84 olievrij en met gereviseerde C30NE kop:

Dat blok is tot heden op vandaag gewoon goed met km stand heel zeker 200.000+ en als ie deruit is en plaats maakt voor de V8 die 330.00km heeft gemaakt die op 8.000km 0.0 olie had verbruikt,dan gaat dat blok de verkoop in en die CIH 6 hoeft geen 300€ te kosten...Daarom is maar net wat je wilt,km stand maakt me geen ruk uit,enkel hoe is de olie verwisseling geweest en hoe word ie warm gereden,als een blok warm is kun je der veel mee doen kwa mishandeling voordat je um kapot hebt...

[rquote=1833596&tid=137736&author=Tuupke]En, zit de "nieuwe" motor er al in ?

Ben erg benieuwd naar je bevindingen en wat het je nu uiteindelijk gekost heeft.

Ik zit er namelijk over te denken om met mijn 2.5 hetzelfde te doen. die lijkt ook aan het eind van zijn latiijn.

[/rquote]

Ik heb voor de c30ne 450 euro betaald. Komt uit een rijdende b senator met 215.000 op de teller en ligt klaar om erin gelepeld te worden. gt/w zou het in eerste instantie doen maar kon geen prijsindicatie geven dus dat ging niet door.

Ik heb inmiddels eigen werkplaats gekregen en ga er dus lekker zelf mee aan de slag. Maar er gaan eerst nog wat andere dingen gebeuren: draagarm achter vervangen want die is helemaal krom :hmmz en en ook schokbrekers/veren/uitlaat zijn nodig aan vervanging toe.

Het 2.5 blok liep trouwens na een paar kleine aanpassingen weer als een zonnetje, alleen nieuwe bougies + luchtfilter en gas even goed afgesteld :D

[rquote=1833596&tid=137736&author=Tuupke]En, zit de "nieuwe" motor er al in ?

Ben erg benieuwd naar je bevindingen en wat het je nu uiteindelijk gekost heeft.

Ik zit er namelijk over te denken om met mijn 2.5 hetzelfde te doen. die lijkt ook aan het eind van zijn latiijn.

[/rquote]

Ik heb voor de c30ne 450 euro betaald. Komt uit een rijdende b senator met 215.000 op de teller en ligt klaar om erin gelepeld te worden. gt/w zou het in eerste instantie doen maar kon geen prijsindicatie geven dus dat ging niet door.

Ik heb inmiddels eigen werkplaats gekregen en ga er dus lekker zelf mee aan de slag. Maar er gaan eerst nog wat andere dingen gebeuren: draagarm achter vervangen want die is helemaal krom :hmmz en en ook schokbrekers/veren/uitlaat zijn nodig aan vervanging toe.

Het 2.5 blok liep trouwens na een paar kleine aanpassingen weer als een zonnetje, alleen nieuwe bougies + luchtfilter en gas even goed afgesteld :D

Zo,n 2500 is niks...

Blok opzich is wel goed,alleen in een Monza is het te licht om wat lol mee te hebben ook het verbruik is aan de hoge kant,beter een C30NE erin met motronic dat is zuiniger of gelijk aan de 2500 en veel sterker,en alle kinder ziektes zijn uit de blokken:

harde kleppen

betere nokkenassen

Snel die C30NE derin is mijn advies..

Zo,n 2500 is niks...

Blok opzich is wel goed,alleen in een Monza is het te licht om wat lol mee te hebben ook het verbruik is aan de hoge kant,beter een C30NE erin met motronic dat is zuiniger of gelijk aan de 2500 en veel sterker,en alle kinder ziektes zijn uit de blokken:

harde kleppen

betere nokkenassen

Snel die C30NE derin is mijn advies..

is niet helemaal waar, ik moest een prijs maken, zonder precies de situatie te kennen, had de motor niet gezien, en er moest meer gebeuren, ook die delen niet gezien, en te weinig info, om de prijs vast te stellen.

en op de dag dat er overleg zou zijn, gewoon de auto weer opgehaald.

ik kan er verder best mee leven, maar deze voorstelling van zaken is iets minder zwart wit dan hier word gesteld

is niet helemaal waar, ik moest een prijs maken, zonder precies de situatie te kennen, had de motor niet gezien, en er moest meer gebeuren, ook die delen niet gezien, en te weinig info, om de prijs vast te stellen.

en op de dag dat er overleg zou zijn, gewoon de auto weer opgehaald.

ik kan er verder best mee leven, maar deze voorstelling van zaken is iets minder zwart wit dan hier word gesteld

gisteren even de oude monza spullen uit de loods verwijderd. Het oude 2.5 E blok was te lomp om in de auto te krijgen, dus hebben we het blok uit elkaar getrokken. Is gelijk ook leerzaam :mrgreen: .

Hier nog even de foto's van wat er werd aangetroffen:

03052011550.jpg

Ligt het aan mij, of was deze koppakking niet de juiste? De waterkanalen waren afgesloten (witte vlekjes op de pakking)

03052011558.jpg

In de kop zijn de kanalen goed zichtbaar

03052011551.jpg

03052011552.jpg

03052011553.jpg

03052011554.jpg

03052011555.jpg

03052011557.jpg

03052011558.jpg

Nu heb ik niet veel kijk op motoren, maar volgens mij is de aanwezige verkoolde troep op de zuigers en de kleppen mede de oorzaak van de slechte verbranding geweest. Nieuwe bougies kwamen er na 100km gewoon weer zwart uit.

gisteren even de oude monza spullen uit de loods verwijderd. Het oude 2.5 E blok was te lomp om in de auto te krijgen, dus hebben we het blok uit elkaar getrokken. Is gelijk ook leerzaam :mrgreen: .

Hier nog even de foto's van wat er werd aangetroffen:

03052011550.jpg

Ligt het aan mij, of was deze koppakking niet de juiste? De waterkanalen waren afgesloten (witte vlekjes op de pakking)

03052011558.jpg

In de kop zijn de kanalen goed zichtbaar

03052011551.jpg

03052011552.jpg

03052011553.jpg

03052011554.jpg

03052011555.jpg

03052011557.jpg

03052011558.jpg

Nu heb ik niet veel kijk op motoren, maar volgens mij is de aanwezige verkoolde troep op de zuigers en de kleppen mede de oorzaak van de slechte verbranding geweest. Nieuwe bougies kwamen er na 100km gewoon weer zwart uit.

toen ik de monza nog had ,liep hij netjes

wel eens een back-fire maar dat was na verloop van tijd opgelost

was zeker niet snel dat klopt

toen ik hem kreeg was hij 1 kleur

maar onderkant deur was nogal krokant:D en ook zaten er hier en daar nogal wat roest plekjes

heb dus de onderkant toen zwart gespoten

was me dagelijks vervoers middel .

maar heb veel plezier van de monza gehad,vind het leuk hem hier terug te zien en dat hij goed word aangepakt

nadat ik hem verkocht heb ,is hij heel erg vaak van eigenaar veranderd .

toen ik de monza nog had ,liep hij netjes

wel eens een back-fire maar dat was na verloop van tijd opgelost

was zeker niet snel dat klopt

toen ik hem kreeg was hij 1 kleur

maar onderkant deur was nogal krokant:D en ook zaten er hier en daar nogal wat roest plekjes

heb dus de onderkant toen zwart gespoten

was me dagelijks vervoers middel .

maar heb veel plezier van de monza gehad,vind het leuk hem hier terug te zien en dat hij goed word aangepakt

nadat ik hem verkocht heb ,is hij heel erg vaak van eigenaar veranderd .

[rquote=1841491&tid=137736&author=charlois187]Zijn er al vorderingen?[/rquote]

Nog niet qua blok. Alle onderdelen (behalve de juiste L-jetronic injectoren) zijn voor handen. Maaaaaarrrrrrr, je hebt niet zoveel aan die C30NE power zonder lekkere wegligging en een lekke uitlaat. Is als het goed is morgen allemaal klaar. Voor plaatje huidige staat http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=140957

[rquote=1841491&tid=137736&author=charlois187]Zijn er al vorderingen?[/rquote]

Nog niet qua blok. Alle onderdelen (behalve de juiste L-jetronic injectoren) zijn voor handen. Maaaaaarrrrrrr, je hebt niet zoveel aan die C30NE power zonder lekkere wegligging en een lekke uitlaat. Is als het goed is morgen allemaal klaar. Voor plaatje huidige staat http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=140957

05022011344.jpg

uit

05022011364.jpg

in

Met multiriem, moet nog een nieuwe koppeling in kabelboom moet worden uitgezocht. Vanavond en morgen even monza loze dag inlassen :cool:

05022011344.jpg

uit

05022011364.jpg

in

Met multiriem, moet nog een nieuwe koppeling in kabelboom moet worden uitgezocht. Vanavond en morgen even monza loze dag inlassen :cool:

Vandaag weer flink bezig geweest. C30NE hangt inmiddels in de auto. De knoop doorgehakt en we gebruiken het oude injectie systeem, scheelt gewoon erg veel werk. Alles van de C30NE afgesloopt wat met de multiriem te maken had, dus de dynamo, waterpomp, stuurpomp en krukas pulley zijn er nu af. Ik kreeg alleen de fan niet van de C30NE los omdat die inbus bout die de fan aan de visco koppeling vast zet met geen mogelijkheid los te halen viel. Gekozen voor plan B: waterpomp + fan van de 2.5 E op de C30NE zetten. Kleppendeksel is er nu ook af en word gepolijst. Gaat de goede kant op :)

p1060107o.jpg

Oude blok met de V riem

p1060109l.jpg

C30NE kaal aan de voorkant

p1060110u.jpg

C30NE vanuit andere hoek

De visco van de 2.5 zit trouwens muurvast en draait 1 op 1 met de waterpomp. Weet niet of dit een goed idee is om te monteren? En gaat een 2.5 E waterpomp wel goed werken op de C30NE?

Vandaag weer flink bezig geweest. C30NE hangt inmiddels in de auto. De knoop doorgehakt en we gebruiken het oude injectie systeem, scheelt gewoon erg veel werk. Alles van de C30NE afgesloopt wat met de multiriem te maken had, dus de dynamo, waterpomp, stuurpomp en krukas pulley zijn er nu af. Ik kreeg alleen de fan niet van de C30NE los omdat die inbus bout die de fan aan de visco koppeling vast zet met geen mogelijkheid los te halen viel. Gekozen voor plan B: waterpomp + fan van de 2.5 E op de C30NE zetten. Kleppendeksel is er nu ook af en word gepolijst. Gaat de goede kant op :)

p1060107o.jpg

Oude blok met de V riem

p1060109l.jpg

C30NE kaal aan de voorkant

p1060110u.jpg

C30NE vanuit andere hoek

De visco van de 2.5 zit trouwens muurvast en draait 1 op 1 met de waterpomp. Weet niet of dit een goed idee is om te monteren? En gaat een 2.5 E waterpomp wel goed werken op de C30NE?

ja hoor hij kan beter vast zitten dan te veel speling hebben,vroeger had je alleen maar vaste koelvinnen.

pomp is ook geen probleem;)

Terug
Naar boven