• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS..

Groen relais bij zekerinkast zal wel voor de verwarming zijn.

2 paarse relais in de motorruimte is 1x motorregeling, en 1x benzinepomp

verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

uBQr98j.png

F62 Main Fuse

K11 Relay - Time delay, washer pump headlamps

K13 Relay - Radiator fan

K14 Relay - Radiator fan

K16 Relay - Fuel pump (deze relais zorgt ook voor 12v naar de injectoren)

K18 Relay - Engine control unit

Wat gebeurd er trouwens als je je minpool eraf haalt wanneer de computer niet uitgelezen kan worden en na 2 minuten er weer op zet ?

Als de ECU dan nog steeds niet reageert kan het zijn dat of de immobiliser het signaal niet aan de ECU doorgeeft (want ja, de diag draad van de ECU gaat eerst door de immobiliser) of je ECU is defect.

Ook zonder het K18 relais kunnen de meeste Ecu's worden uitgelezen aangezien de ECU altijd 12v krijgt en wordt ingeschakeld door aparte kabel vannuit contact positie 2.

Als hij na pas een half uur weer reageert lijkt het een warmte probleem icm met de ECU, dus dan is de ECU waarschijnlijk defect.

Ik ga er trouwens ook vanuit dat tijdens dit niet uit te lezen half uur de motor niet wil starten, krijg je dan als je toch wil proberen te starten een lampje van je immobiliser ?

Edit:

Ik heb ook gekeken voor je in de schema's en er wordt geen signaal naar de ECU gestuurd dat de auto in een versnelling zit.

Voor Rem+Gas : zover ik weet heeft de Simtec 71 geen ondersteuning voor Brake override waarbij de rem een hogere prio heeft dan het gas pedaal. Waarom dit bij jouw wel gebeurd kan ik niet meteen verklaren, kan wel zo zijn dat vanwege dat in de ECU een aantal componenten zijn welke niet correct meer werken waardoor het teveel voor hem wordt.

Het laten draaien van de ventilatoren kan zijn omdat de ECU voor het coolen niet met de ECU van de motor kan praten waardoor deze als een soort failsafe gaat draaien.

Heb je trouwens ook een massa direct naar de ECU gelegd?

Zal denk niet veel uitmaken maar je kan het altijd proberen :)

misschien een rare tip, maar probeer eens als de motor is afgeslagen en de lampjes niet aan gaan de motor ecu te koelen (auto op contact) met perslucht en dan iemand anders naar de lampjes laten kijken. Als je dan sneller dan het half uur weer kunt starten is het een contactprobleem in de ecu.

Op deze manier heb ik al meerdere keren een defecte ecu op kunnen sporen

Het afkoelen van de ECU is zeker geen raar overkomende tip .....voor mij althans dan. Elke elektricien heeft wel een busje 'freezespray' om componenten te testen op warmte problematiek. Veel laptoppen ( vooral HP) en X-boxen hebben een soortgelijk probleem omdat de videochip loskomt als deze warm wordt de laptop zichzelf uitschakelt ( niet TE warm..het is een designfout...al ontkende HP dit i.v.m schadeclaims uiteraard ) Na afkoeling doen ze het meestal weer totdat dit net iets te vaak is gebeurd en de laptop er geen zin meer in heeft. ( met een verfbrander op de chip kun je die chips vaak als het ware weer 'vastsolderen' ... maar meestal is dit maar een tijdelijke oplossing. Ligt er een beetje aan hoe lang de laptop in deze conditie is 'doorgebruikt' ).

Ik ben geen elektricien .... dus heb hier geen 'freezespray' en perslucht heb ik ook niet tot mijn beschikking. Ik heb echter wel een grote doos met allerlei pc ventilatoren omdat ik vaak computers repareer. ( vandaar dat er een lichtje ging branden bij me na het lezen van de 'rare tip'.) en heb er een grote ventilator uit een pc voeding afkomstig genomen en voor de ECU gezet . Deze zijn ook 12 volt...dus kunnen direct op de accu aangesloten worden. ( als je deze ook niet tot je beschikking hebt kun je altijd nog een stofzuiger gebruiken...zowel de zuigende als de blazende zijde.)

En ...de motor blijft nu wel draaien zonder problemen. De ventilatoren slaan ook aan en uit op het juiste moment zonder dat de motor zich er aan stoort. ( deze gingen denk ik inderdaad voortijdig draaien, wanneer de motor afsloeg, en wel in de 'failsafe' modus als hierboven gemeld, welke in de koel-module zit ingebakken. Alles werkt dus naar behoren met de toegevoegde ventilator ......op het ESP lampje na dan. Ik hoor echter een knisperend geluid wat bij de stuurkolom vandaan komt...dus ga ik eerst eens kijken of de aansluiting van de stuurhoeksensor hier debet aan is. Wellicht heeft dit ook te maken met de ECU 'hitte' problematiek...

En daarna ga ik eens 'inside' de ECU kijken of er ergens een los contact o.i.d te zien is. IK hoop maar , als dit zo is, dat het geen chip is zoals hierboven bij de laptop problemen maar iets wat eenvoudig te solderen is zoals een massa aansluiting o.i.d . Ik heb ergens een foto gezien van de Simtec 71 ECU in opengewerkte toestand en zo te zien hoef ik alleen de ingegoten rand rondom het afdekplaatje achterop de ECU lost te snijden ( soldeerbout o.i.d) om er in te komen.

Bedankt allemaal voor het meedenken, tot nu toe, en vooral voor die rare tip... lol. :D

Tips over wat de oorzaak kan zijn van de oververhitting van de ECU en hoe dit te verhelpen zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom. Het probleem is nog niet opgelost natuurlijk. Al zijn we wel al, toepasselijk te noemen:... 'warm'... in de buurt van de oplossing gekomen.

gegroet,

Karthur8

Mocht je het interessant vinden, zo ziet hij er van binnen uit (had er nog een liggen die toch stuk was)

hBkCWZ1.jpg

Er zit een speciale potting comound in, soort gel die heel vervelend er uit te krijgen is...

Ik zou je aanraden om gewoon te gaan zoeken naar een andere ECU die niet al te duur is, weet niet waar je woont anders kan ik het spul zonder veel moeite voor je uitleren en weer inleren.

Mijn ervaring met Ecu's met dit soort verschijnselen is dat ze niet zelf te fixen zijn en het met de tijd alleen maar erger wordt door het krimpen en uitzetten van de metalen (thermal stress genoemd, wat ook de rede is bij de vele laptop's, GPU's en ander BGA solderingen)

Je kan hem ook laten repareren door ACTronics via een garage maar dan ben je uiteindelijk 500 euro lichter + (wat iemand hier al is overkomen) de ECU gaat alsnog aan iets anders dood of de reparatie houd het niet lang uit.

Dit is trouwens een ECU die gerepareert is door ACTronics en 2 maanden later weer stuk was.

Als je goed kijkt zie je bij een daar een redelijke soldeer blob zitten

x0Lkgrt.jpg

Je moet ze ook niet laten repareren bij ac tronics te duur en vaak weer stuk naar een paar maanden. Ik stuur ze naar polen, krijg je ze terug met nog 2 jaar garantie ook.

Ik heb de ecu uit elkaar gehaald en ik heb 1 aansluiting gevonden welke niet goed was...en deze gaat zo te zien naar pin 31. Het wordt inderdaad wel een moeilijke zaak om dit draadje wat je maar net met blote oog kan zien weer vast te krijgen....temeer ook door die gel welke ze er in gegoten hebben. Het is zo te zien zeer moeilijk om deze gel te verwijderen van zo een dun draadje zonder dit draadje en/of haar omliggende draadjes te beschadigen. (... ik heb hier overigens niet het Simtec 71 model ECU als hierboven op de foto maar het andere model 71 ECU van Simtec met drie bevestigingsboutgaten. ) Nou ja....eerst maar ffkes slapen....genoeg voor vandaag.. en morgen als ik wakker wordt heeft mijn breintje wellicht tijdens de nacht 'doorgewerkt' en een oplossing op mijn ontbijtbordje neergelegd.

gegroet en bedankt,

Karthur8

@Haasje17 wrote:Je moet ze ook niet laten repareren bij ac tronics te duur en vaak weer stuk naar een paar maanden. Ik stuur ze naar polen, krijg je ze terug met nog 2 jaar garantie ook.

Hoe heet dat bedrijf? En wat kost het? mag ook per pb...

Terug
Naar boven