• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

vreet airco zoveel vermogen van de motor?

Bij de airco aan gaat je toerental omhoog, maar weer omlaag door het extra weerstand. Dus vaak blijft dat gewoon gelijk. Gaat die wel omhoog heeft je compressor niet zoveel weerstand meer en vaak moet die dan gevult worden. De airco eet ongeveer 10 tot 15 pk van het vermogen. Veelal ligt het beetje aan de versnellingsbak en verhouding ervan of je dan nog wel of niet vanuit 2 vooruit komt. Heb je lange bak of overbrenging zul je het meer merken dan.

niet alleen bij opel hoor... pas in een suzuki ingnis 1.3 gereden... en die airco aan gezet maar dat hok was ineens niet meer vooruit te branden..... airco af en toe laten draaien ivm die airco pomp :) en daarna gewoon uit en de ramen open! hehe :D

Klopt allemaal wat jullie zeggen."de airco neemt een beetje vermogen weg". Sinds ik mijn auto heb laten chippen heb ik daar minder last van.

Per auto verschillend hoeveel precies maar wij doen hier regelmatig testen mee en IEDERE auto tot dusver getest heeft significant (aanzienlijk) vermogensverlies, zowel in NM's als ik PK's. De koppelkromme ziet er tevens niet uit met airco aan :jerry

Wees blij dat je geen cinquecento 900cc hebt met airco ;)

Als je op de snelweg 120 km/h rijdt en je zet de airco aan zakt de auto terug tot net boven de 100 km/h :jerry

Wat je trouwens ook kan doen met deze temperaturen, start je auto, airco/climate controle aan en de ramen open...

Zet de blower op de hoogste stand, dan zal de warmte snel uit de auto gedrukt worden.

Daarna instappen, ramen dicht en nog een paar minuten de airco laten werken.

Dan is het afgekoeld in de auto, is je motor al bijna warm en in de auto behaaglijk. Daarna kun je de airco gewoon uitzetten en eventueel een raam op een kier.

Gr.

Pastra

@Pastra wrote:Wees blij dat je geen cinquecento 900cc hebt met airco ;)

Je wilt geen dyno-run van zo'n ding meemaken. Ik kan zowat 2 peuken roken totdat deze eindelijk in de begrenzer zit :jerry

@Pastra wrote:Wees blij dat je geen cinquecento 900cc hebt met airco ;)

Als je op de snelweg 120 km/h rijdt en je zet de airco aan zakt de auto terug tot net boven de 100 km/h :jerry

Wat je trouwens ook kan doen met deze temperaturen, start je auto, airco/climate controle aan en de ramen open...

Zet de blower op de hoogste stand, dan zal de warmte snel uit de auto gedrukt worden.

Daarna instappen, ramen dicht en nog een paar minuten de airco laten werken.

Dan is het afgekoeld in de auto, is je motor al bijna warm en in de auto behaaglijk. Daarna kun je de airco gewoon uitzetten en eventueel een raam op een kier.

Gr.

Pastra

gewoon met de fiets gaan heb je ook geen vermogen verlies :thumb :thumb :thumb

@Unlimited Tuning wrote:@Pastra wrote:Wees blij dat je geen cinquecento 900cc hebt met airco ;)

Je wilt geen dyno-run van zo'n ding meemaken. Ik kan zowat 2 peuken roken totdat deze eindelijk in de begrenzer zit :jerry

Hmm. Met airco aanrijden is inderdaad geen pretje. Ik zet em meestal uit als ik een sprintje wil trekken :jerry ben trouwens benieuwd of dit probleem verdwijnt na het chippen :jerry

En die cinquecento waar ik het over had, daar was geen airco aanwezig gelukkig.

Mocht er een keer weer een cinquecento komen om te chippen, met airco, zal ik het voor de gein eens timen met airco aan :jerry

verschil wordt volgens mij echt niet minder... bij mij gaat er 7 pk af... en als ik m hebt gchipt dan is het nogsteeds hetzelfde.... en die 5 pk erbij chippen met een z18xe dat verschil voel je niet :D

Gaaf, dat zouden we eens moeten testen voor én na chiptuning. Terugkoppelingen van gebruikers geven aan het verschil minder te merken na chiptuning.

Ik heb zelf een astra h diesel met 200pk en als het 25+ graden is kan ik het goed merken, de motor loopt dan ook wat rauwer.

Terug
Naar boven