En voor wat betreft de opmerkingen ben ik het niet met je eens
- Beter te besturen in noodsituaties (in de winter is een rwd beter te corrigeren als die gaat, een fwd is eigenlijk geen houden meer aan als deze gaat)
- Goedkoper (als je dit bedoelt in de zin van ontwikkeling, dan heb je gelijk. Als dit is in de zin van onderhoud, geef ik je ongelijk)
Het mag toch wel algeheel bekend zijn dat in sneeuw en bij gladheid auto's met achterwiel aandrijving sowieso in het nadeel zijn. Hier in het zuiden ken ik genoeg mensen die hun BMW of Mercedes regelmatig in de garage hebben moeten laten staan, omdat ze de straat niet uit kwamen.
En een RWD is goedkoper in ontwikkeling en in componenten, dus uiteindelijk ook voor de gebruiker.
RWD's hebben zeker voordelen in bepaalde gevallen, maar dit is voor een specifieke doelgroep, en dat is niet de budgetklasse waar Opel in valt.
[/quote]
Hier ben ik het totaal niet mee eens....
Ik heb beide in bezit, een RWD en FWD..
Vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs haalde ben ik gaan rijden met RWD, altijd controleerbaar met diverse weers omstandigheden.
Sinds december vorig jaar heb ik mijn eerste FWD gekocht.
De winter herinneren jullie je nog wel.
Hierbij rijdend in mijn FWD, moest ik een haakse bocht nemen. Het kreng deed niet meer dan alleen maar vooruit gaan...
Vervolgens maar de handrem bij gebruikt om hem alsnog
de bocht om te kunnen gooien....
En dat werkte, gelukkig....
En wat betreft het niet weg komen met glad weer met een RWD, daar had mijn FWD dus ook last van.
Mijn persoonlijke ervaring is dus dat mijn ik Manta 'veiliger' vind dan mijn Corsa..
heb zelf ook het gevoel dat de Manta doet wat ik haar zeg, en de Corsa doet wat de Corsa wil doen.
En daarbij, moet ik ook zeggen dat ik met Manta veel harder
rij dan met de Corsa (zowel in de stad als op de snelweg).
En dan heb ik het niet over een verschil van vermogen van dik 70 pk (Manta 177pk en Corsa 108pk)
grt
Tcat