Jupzz.
Japanners, kunnen snelle motoren bouwen!! dat is zeker, en onderstellen van honda.. alleen de fransen maken ze beter!!
maar de levensduur.
een CRX 160pk Vtec, bij sportief rijden is zo'n motor op na 120 a 150.000km, laat dan de C20XE, die gaat bij een beetje redelijk onderhoud gewoon door als de teller op 400.000km staat, en zonder inleveren van prestaties!!
en het is niet alleen rozengeur en maneschijn bij onze japnse vrienden..
Mijn buurjongen heeft een Honda Accord Coupe van '96, deze heeft een 2.2i (16V ohc) motor, met wel 146pk, en 185Nm koppel, ja echt om over naar huis te schrijven.
op papier gaat dat apparaat in 10.6 naar de 100 en heeft een top van effe 210km/u let op een 2.2!!!
>dit alles heeft te maken met de europeese en amerikaanse milieuregels, daarbij kregen de japanners hun zaken niet op orde (lijkt VW wel), dan maar minder vermogen uit een grote motor
en deze motoren gaan al even niet lang mee als de Vtec van de Civic, zon motor heeft t al niet op sportief rijden, slijten dan erg snel..
en toch jongens.
ik heb al een paar keer een stoplicht sprintje getrokken tegen de Civic Vtec 160pk, met mijn Kadett - Combo! C20XE (net geen 900kg), en kunnen winnen... let op de C20XE had wel 340.000km achter de kiezen, en verbruikte een goeie bek olie (1 liter op 2500km / wss kleprubbers)
was altijd wel leuk, ging ik links staan van zo'n Civic, waarna ik werd ingehaald door mijn eigen oliewalm, in mijn roestende Combo, en dan bij groen stevig met het gaspedaalspelen om niet te veel wielspin te hebben, en toch voor blijven, zodra de Vtec echt ging knallen, had ik ruim voldoende grip om m naast m te blijven of zelfs uit te lopen.
zo ook bij de de VW golf-3 met de 2.8 VR6 motor.
paar keer tegen een echt goede gesprint met mijn loodzware vectra 2.5 V6 (1343kg tegen 1180kg voor de Golf).
altijd gelijk of ik iets vlotter.
wel een keer af moeten leggen tegen een golf-II met 2.8 24V 204pk onder de kap, maar dat is dan ook wel logisch.
De Golf-4 V6 was ook al niet echt vlot, daar bleef ik voor, mijn buurjongen was daar nog goed ziek van, met zijn Seat Leon 4 (Cupra4) 2.8 VR6 24V, kon mij niet voor komen, zowel in de stad als op de autobahn..
de seat leon weegt net als de golf-4 V6 1475kg.
Willem