• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

wat zijn jullie TOP snelheiden

@frank de jonge wrote:Ik weet inmiddels dat de astra h gtc turbo met gemak 220 op teller doet met 4 man aanboord. Dr zat nog genoeg reserve in en dat voor 170 pk. Vindt ik erg knap eigenlijk......

Mijn 170pk en (slechts) 230Nm koppel, bij een 1343kg zware Opel doet op zijn slofjes 245km/u, dus het zou moeten kunnen met een geblazen 2.0liter met meer koppel als mijn ongeblazen 170pk's

Willem

Opgave is 220 echte km/s

Zal op teller 15km afwijken, dus om en nabij de 235 tellerkm's denk ik?

Mn BMW 328i deed 270 op GPS en teller in het niks wijzend. (die was ook helemaal motorisch aangepast)

Ik heb een keer 220 km/h op de teller gereden, berg op! Ik moest inhouden doordat de snelweg wat bochtiger werd. Echte top heb ik nog niet geprobeerd.

Om een hoge top snelheid te kunnen rijden heb je niet genoeg aan alleen veel vermogen, je versnellingsbak telt ook mee. De gemiddelde auto is er niet voor gemaakt om veel meer dan 200 km/h te rijden. Daar is de versnellingsbak is zo gemaakt dat je een normale overbrenging hebt van nul tot ongeveer 200. Als je 200 in de hoogste versnelling rijd zijn je vermogens en koppel kromme over de piek heen. Stel je zou de versnellingsbak wat aanpassen kun je met hetzelfde vermogen een hogere top snelheid halen. Doordat de verhoudingen verder uit elkaar liggen zal het wel langer duren voor je op de top zit.

ja het ligt idd ook aan de versnelingsbak.

bij mij is het ook zo dat ik in z'n 2 tot de 100 gaat en dan echt niet verder, maar een maat van me heeft een 2 liter en die kan 120 in z'n 2, nu weet ik niet wat mijn vectra in z'n 5 doet, maar het kan toch niet zo wezen dat hij dan ook nog eens een hoger top heeft.(al doet ie er dan zo wie zo langer over)

dat is dan toch eigenlijk de omgekeerde wereld.

@frank de jonge wrote:

Mn BMW 328i deed 270 op GPS en teller in het niks wijzend. (die was ook helemaal motorisch aangepast)

Mag ie wel aardig wat toeren maken, normaal vliegen deze Beemers bij 248km/u (op juiste bandenmaat) in de toerenbegrenzer.

Willem

Tja, ik heb toch wel regelmatig met die apparaten op pad geweest... (zowel de M50 325i / 525i (vanos) als M52 328i / 528i).

fabrieks opgegeven redline zou 6300 toeren zijn, toerentellers zijn wat ijverig bij de E34 en E36 (1 van de 2 328i's draaide bij 248km/u 6800toeren op de toerenteller, de ander 6500 toeren bij dezelfde snelheid).

De beide 328i 1997 Coupe's waar ik in heb gereden in heb gereden hielden allebij op bij 248km/u (GPS (260 op teller)) om vervolgens terug te vallen in toeren naar 243km/u GPS) en weer naar 248km/u te trekken, bijde geheel origineel 328i's

bandenmaat 225-45-17

dit deed de 325i vanos coupe 1993 van mijn buurjongen ook, precies hetzelfde (alleen klopte zijn teller wat meer 248 GPS tov 252 teller).

ik weet niet of er nog verschillende verhoudingen geleverd zijn op de 325i's en 328i's onderling??

de (E34 / E39) 525i / 528i heeft wel langere verhoudingen als de E36 3serie

Ik heb me verder niet zo verdiept in de materie, maar dit is wat ik heb geconstateerd tijdens de ritten in deze auto's.

Willem

Vers hillen zullen er zijn. Ook in bakverhoudingen. Heb altijd BMW gereden van begin af aan. Maar die 328i. Dat was echt geen normale meer. Schrick nokkenassen, bewerkte kop, aangepast omlaag traject, volledig uitlaatlijn van M3. Eigenlijk was alles wel aangepast.....Maar bij 250km op gps draaide de mijne nog geen 6300rpm.

Misschien andere bakverhouding????

ja zou kunnen, dat daar verschillen in zitten, zoiets zal het ook wel zijn...

Mijn buurjongen is er nog steeds ziek van, dat ie mij niet voor kon blijven met zijn 325i vanos....

hij was wel vlotter van 225 t/m 248, liep ie iets uit als ik niet aan het slipstreamen was met mijn zware lompe vectra-B.

in de stad was de Vectra ook al vlotter op de tussen sprints..

hij had m vermoedelijk gekocht het mij moeilijk te maken, zo is de beste jongen wel haha.. (moet overal beter in zijn..)

neemt niet weg dat het geweldig rijdt hoor, zeker als het onderstel door BMW M-technik is aangepast (auto was nieuw gekocht met M onderstel, en ik moet toegeven dat weggedrag en Comfort in dit geval goed samen gaan..)

Zijn auto draaide overigens al meer toeren als mijne bij 120km.u navi, dan deed de zijne 3200 tov mijn Vectra 3100 toeren.

Willem

zo ook de 328i waar ik mee gereden heb dan.

oja, vanmorgen om 05:00!!! wakker geworden, en om te tijd te doden maar even een Vlucht gemaakt.

heb wat foto's kunnen maken kort over de grens heuvel op:

100_3225.jpg

100_3228.jpg

100_3229.jpg

daarna was het huilen met de pet op (goeie stortbuien):

100_3233.jpg

en weer terug in NL:

100_3242.jpg

Willem

Dat wil ook wel, die 6 Cilinders slokken het zo op hoor!!! en ja, die 6 kleine injecottjes jagen er best wat doorheen.....

wel een teken dat verder het brandstof aanvoersysteem goed werkt...

Willem

Terug
Naar boven