• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

Er gloort hoop voor oldtimerbezitters die per 1 januari de dupe dreigen te worden van de voorgenomen maatregelen met betrekking tot de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb). Vrijstellingoldtimer.nl ligt op koers om de plannen van de Tweede Kamer op te schorten naar 1 januari 2015, met de intentie om ze in de loop van volgend jaar compleet ongedaan te maken.

Sinds bekend werd dat de overheid voornemens is om per 1 januari 2014 alleen oldtimers ouder dan 40 jaar vrij te stellen van motorrijtuigenbelasting, maakt Vrijstellingoldtimer.nl zich hard om deze maatregelen teruggedraaid te krijgen. In de persoon van Wouter van Embden werd onlangs een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer en sindsdien is er door hem veel lobbywerk verricht in zowel de Eerste Kamer als bij de oppositiepartijen in de Tweede Kamer. Dat lijkt nu z’n vruchten af te werpen.

“De drie grootste partijen van de oppositie als de Eerste Kamer zijn het met ons eens dat deze maatregel getuigt van onbehoorlijk bestuur, het is immers al de derde maatregel in vier jaar tijd die deze groep autoliefhebbers treft. Ook in de Eerste Kamer lijkt draagvlak te zijn voor uitstel. Daarnaast hebben we aangetoond dat Staatssecretaris Weekers van Financiën de Kamer in april met onvolledige informatie heeft voorgelicht over de importcijfers van oldtimers", aldus Wouter van Emden van Vrijstellingoldtimer.nl.

Steun van de Fehac

Inmiddels heeft Van Emden ook steun van de Fehac, een van de partijen die in april met Weekers tot het mrb-compromis kwam. Voorzitter Bert Pronk: "Dat compromis was destijds het hoogst haalbare. We zijn de laatste tijd naar elkaar toe gegroeid en het zou fantastisch zijn als het lukt om een jaar uitstel te krijgen. Wouter van Embden zou komend jaar een extra gesprekspartner in de alliantie kunnen zijn om gezamelijk tot een bevredigende maatregel te komen. Het probleem zit vooral bij de diesels van 1985 en 1986. Daarnaast vinden we dat Amerikanen op lpg onevenredig hard worden getroffen."

Amendement

Omdat de gewijzigde mrb-regels voor oldtimers jonger dan 40 jaar inmiddels door de Tweede Kamer zijn aangenomen in het regeerakkoord, is een amendement nu het middel om deze ongedaan te maken. “50 Plus heeft aangekonigd een amendement in te dienen om de wetswijziging niet per 1 januari 2014 in te laten gaan maar een jaar later, 1 januari 2015 dus. Zodoende hebben we nog een jaar de tijd om aan te tonen dat deze maatregel nooit aangenomen had mogen worden. We willen gedegen maatregelen waarmee we minstens tien jaar vooruit kunnen. Als de huidige plannen eerst een jaar uitgesteld worden, komt er daarna waarschijnlijk afstel van”, zegt Van Embden.

Hoe groot is de kans dat de maatregel inderdaad een jaar worden uitgesteld? Mocht dat lukken, geeft dat Vrijstellingoldtimer weliswaar de kans om verder te lobbyen voor het terugdraaien ervan maar het zorgt tegelijkertijd voor een voortzetting van de onrust in de oldtimerbranche. Van Embden: “Dat klopt en dat vinden we vervelend. Wij zouden de maatregel ook het liefste meteen teruggedraaid zien maar een jaar uitstel is op dit moment de minst slechte optie."

En wat als het amendement van 50 Plus het niet haalt? "Op 19 november krijgen we daar duidelijkheid over. Mocht het niet worden aangenomen, dan is de strijd zeker nog niet gestreden en gaan we naar de Eerste Kamer", besluit Van Embden.

Bron: Autoweek, http://www.autoweek.nl/nieuws/25593/mrb-regels-oldtimers-mogelijk-jaar-uitgesteld" onclick="window.open(this.href);return false;

kreeg net dit mailtje hopen dat het gaat lukken

Beste Theun ,

Op dinsdag 12 november 2013 waren wij tot diep in de nacht aanwezig bij het debat in de Tweede Kamer betreffende het belastingplan 2014. Diverse partijen spraken hun zorg uit over de oldtimerregeling. De drie grootste oppositiepartijen (CDA, PVV en SP) hebben om uitstel van een jaar gevraagd. Norbert Klein (Kamerlid voor 50Plus) kondigde aan een amendement in te dienen voor een jaar uitstel. Wij steunen dit plan, want dan hebben wij de tijd om verder aan te tonen dat de maatregel overbodig is. Tevens heeft hij Weekers nogmaals verzocht op de 8 argumenten van Stichting Autobelangen tegen deze maatregel, in te gaan.

Op woensdag 13 november zullen wij wederom bij de behandeling van het belastingplan aanwezig zijn. Staatssecretaris Weekers zal dan ingaan op de vragen van de Tweede Kamer. Op 19 november 2013 vinden de stemmingen over het belastingplan en de amendementen plaats. Dan weten we of het voorgestelde uitstel er gaat komen. Als dat voorstel weggestemd wordt, dan zullen we direct actie ondernemen richting Eerste Kamer, waar wij reeds met diverse Kamerleden in gesprek zijn.

Wij werken hard aan een video verslag van de gebeurtenissen van 12 november. Zodra dit klaar is, zullen wij dit op onze site plaatsen.

Tot zover deze korte update, wij blijven u op de hoogte houden!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,

Namens Team VrijstellingOldtimer

oeps iemand was mij voor

Op onze auto en alles wat er mee te maken heeft haalt onze?? Roverheid 22 miljard op.

LET WEL, ELK jaar en elk jaar meer.

:fy1 :fy1

@soepkiepe wrote:haha.. ff recht door zee dan ;)

voel je niet gelijk aangevallen of zo.. ik zeg het gewoon ff op de manier hoe ik het denk ;)

ik zag een opmerking voorbij komen van jou waar in jij duidelijk aangeeft dat je het nog niet zo eens bent met de regeling die ze nu willen door voeren.

vervolgens, nu er een staking aan komt zeg je dat je dat dagje niet vrij kunt nemen want dat kost je geld.

god, kerel, wat denk je wat het je gaat kosten als de regel er WEL door komt?

kost je dat minder geld dan dat daggie vrij?

zoals ik al vaker zeg, als iedereen zo instelling heeft bereik je nooit wat!!

dat ene daggie vrij (neem aan dat je geen 100 euro per dag verdient) kan misschien betekenen dat de oldtimer regeling blijft zoals ie is..

en dan kun je wel zeggen, ja maar dan maakt die ene persoon meer of minder niks uit.. gaan we weer.. als er 50 man zo denken zijn er wel 50 man minder ;)

der is nu een staking op komst als ze in de 1e kamer ook voor de maatregel stemmen.

nu moet er ook eens een vuist gemaakt worden om te laten zien dat nederland samen strek staat ;)

zoals ik zei, dit is echt niet kwaad bedoeld, maar dit is wel mijn mening.

wanneer er iemand die bijvoorbeeld in een ziekenhuis op de ic zegt ik kan geen vrij nemen kan ik me er natuurlijk heel goed wat bij voorstellen, er zijn banen zat waarbij het niet mogelijk is.

maar dat ene dagje loon vind ik toch een slecht excuus als je eens na gaat wat voor geld het je kan besparen ;)

Mijn dagen zijn op, doe eigenlijk nooit mee met zoiets, en een dag vrij kost me veel meer dan max. 120 euro wegenbelasting. Ik rij gemiddeld 7000 km met mijn kadettje, en die 120 euro vind ik op jaarbasis niet eens terug op de rekening.

@soepkiepe wrote:en toch vind ik het goed nieuws dat het er erg op begint te lijken dat er een jaar uitstel is ;)

Waar zou dat uit blijken dan? Als dat zo is dan geeft dat wel wat meer ruimte :)

Ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren,2013 duurt nog een week of 6,en vanuit de roverheid (belastingdienst) is nog NIETS naar de betreffende eigenaren geventileerd in de vorm van een kennisgeving. Sowieso niet netjes vindt ik,ze kunnen het niet maken om het toch per 1-1-2014 in te laten gaan. (al is onze overheid geen haar beter dan de meeste criminelen).

Beste harjan,

Naar aanleiding van onze vorige nieuwsbrief zijn er inmiddels honderden e-mails verstuurd naar Kamerleden. Wij hebben heel veel bijzondere brieven langs zien komen! Namens iedereen dank hiervoor!

Morgen, dinsdag 19 november wordt aan het einde van de middag gestemd over het Belastingplan 2014 en de amendementen. U heeft dus nog een laatste kans om een e-mail te sturen, heeft u dat nog niet gedaan, dan hopen wij dat u dit alsnog wilt doen! U treft de adressen van de Kamerleden op http://vrijstellingoldtimer.nl/139" onclick="window.open(this.href);return false;. U hoeft natuurlijk geen oldtimerbezitter te zijn om een e-mail te sturen. Alvast dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,

Namens Team VrijstellingOldtimer

de mail hier voor ben ik ff vergeten, maar neem aan dat deze genoeg zegt ;)

over die snelwegen blokeren...

volgens mij zijn er meer die er zo over denken ;)

ff een reactie van facebook gepakt..

naam en zo is niet interesant dacht ik..

"Heel makkelijk van af januari de A4 a44 en de omgeving denhaag dicht pleuren min 1 keer per week op een andere dag 24 uur lang en dat gaat zeker gebeuren ik weet uit betrouwbare bron dat het zeker gaat gebeuren als het door gaat..... Aktie volgt nog

19 minuten geleden via mobiel · Vind ik leuk · 3"

hoop het

@soepkiepe wrote:over die snelwegen blokeren...

volgens mij zijn er meer die er zo over denken ;)

ff een reactie van facebook gepakt..

naam en zo is niet interesant dacht ik..

"Heel makkelijk van af januari de A4 a44 en de omgeving denhaag dicht pleuren min 1 keer per week op een andere dag 24 uur lang en dat gaat zeker gebeuren ik weet uit betrouwbare bron dat het zeker gaat gebeuren als het door gaat..... Aktie volgt nog

19 minuten geleden via mobiel · Vind ik leuk · 3"

hoop het

Beetje zielig gedoe allemaal.

Dat is net zoiets als een supermarkt in de fik steken omdat de prijzen te hoog zijn. Uiteindelijk hebben onschuldige mensen er last van en de beleidsmaker pak je er niet mee. Compleet nutteloos dus.

Ga dan gewoon actie voeren op het Binnenhof ofzo. Echt sympathie opwekken doe je niet door onschuldige mensen lastig te vallen.

dus je pakt den haag hier niet mee?

mwoa denk het toch wel, door dat er zoveel mensen niet naar het werk zouden kunnen komen er ook minder inkomen binnen, ook minder belasting.

je heb wel gelijk hoor, je heb er ook veel onschuldige mensen mee.

maar als deze staking zijn vruchten zou af werpen, en je zou dan de zelfde staking nog eens doen voor de hoge ziekenkosten verzekering, denk dat er dan plotseling niet meer zo veel " onschuldige" mensen last van hebben..

@soepkiepe wrote:dus je pakt den haag hier niet mee?

mwoa denk het toch wel, door dat er zoveel mensen niet naar het werk zouden kunnen komen er ook minder inkomen binnen, ook minder belasting.

je heb wel gelijk hoor, je heb er ook veel onschuldige mensen mee.

maar als deze staking zijn vruchten zou af werpen, en je zou dan de zelfde staking nog eens doen voor de hoge ziekenkosten verzekering, denk dat er dan plotseling niet meer zo veel " onschuldige" mensen last van hebben..

Je denkt als burger, niet als ambtenaar. Die laatste groep heeft er echt schijt aan als jij besluit de snelweg dicht te zetten. Politie eropaf en niemand heeft er verder last van. Behalve jijzelf omdat iedereen je ineens de boeman vindt.

k weet niet hoor, als het per snelweg een stuk of 5 auto's zijn is zal het voor de politie te doen zijn, maar laten het er bwz eens 2 a 300 zijn, zou het dan nog zo zijn? " ff de politie bellen"

ik denk als een burger die wel vind dat er eens wat gedaan moet worden, iedereen heb eenbeetje ene grote bek, maar niemand die ook daadwerkelijke stakingen doet.

heb ik ook al vaker aan gegeven.

zoals wat er nu die mensen doen met al die gesprekken om te voorkomen dat die wet door gaat is natuurlijk hartstikke top.. toch een groepje mensen die wat onderneemt!!

as dat niet werkt, gaan we dan maar weer lekker als kudde schapen doen wat van ons gevraagd word? omdat er volgens sommigen toch niks zou veranderen?

waarom hebben dan een stuk of wat chauuffeurs die de snelwegen in frankrijk dicht hebben gezet wel wat berijkt?

ik ben bang dat het gewoon betalen gaat worden,morgen wordt er over het belastingplan gestemd.

Ach,ik haal dan eind december het gas uit mn witte Ascona en rij gewoon door,fijne auto dus hij blijft voorlopig.

Wel jammer voor het milieu,op LPG een Co van nog geen 0,5% en dan loopt ie prima,op benzine gaat ie lekker naar de 3% om fijn te rijden,als ik dan toch moet dokken,dan zal ik vervuilen ook........

Blokkeren van de snelweg is leuk,maar de franse chauffeurs deden dat met andere redenen dan de paupers hier in NL die huilen omdat ze met hun oldtimerbarrel straks niet meer voor nop kunnen rijden.

Ik heb er vrede mee,mijn echte oldtimer rijdt evengoed nog voor een krats in de zomermaanden en in de winter staat ie toch binnen,dus om mezelf voor 9 tientjes in een jaar zo druk te maken,moah,ikke niet.

En ja,ik heb een paar jaar voor nop op gas gereden,maar je kon op je klompen aanvoelen dat dat niet goed kon blijven gaan,teveel misbruik,ik wilde graag dagelijks in een oldie rijden en omdat ik toen veel km's reed heb ik er eentje op gas genomen,ik heb er een astra G op gas voor weggedaan,desalniettemin ging het geld wat er bespaard is op de belasting er wel weer redelijk in om de auto in topstaat te houden,dus goedkoop,neuh,niet heel erg,nee.

En al die handelaren die nu tranen met tuiten huilen hebben al die jaren barrels van nét 25 jaar oud voor veelteveel geld verkocht en aangeprezen als ,belastingvrij,goedkoop rijden en geschikt voor dagelijks gebruikt,ergo,ze hebben het zelf verziekt.

Een snelweg dicht gooien voor zoiets.

Damm diegene die dat organiseert en er aan mee werkt moeten ze knijter hard aanpakken

Gewoon ff een paar dagen zitten.

Weet je wel wat dat de nederlandse ondernemers kost. Als je het doet voor iets wat alle nederlanders aangaat heb ik er vrede mee.

Maar voor een beetje mrb van young timers.

Met de mini uit 77 heb ik aankomende jaren ook ff weg. Nou jammer dan.

Wat asconahobbyist al zegt. Men kon op de klompen aanvoelen dat dit zou gebeuren.

De goeien moeten onder de slechten lijden.

Leven is hard.

Maar ga nou niet van die onnozele acties als snelweg blokkades aanmoedigen. Daarmee kweek je echt geen goodwil bij de rest van niet young/oldtimer rijdend nederland, helemaal niet bij de ondernemers en den haag lacht je uit en stuurt de ME op je af.

Openbare ordeverstoring, traangas, waterkannonen en rubberkogels zijn dan wel toegestaan

Hmmm, heb er een slecht voorgevoel bij. Probleem is ook dat ik in februari de boel moet verkassen naar een andere werkplek en dat zou betekenen dat ik dus niet de weg op mag met mijn benzine bak. Het blijft een k*t maatregel. Zet het dan op 12 maanden voor benzine, en gas er gewoon uit (hoe pijnlijk dat ook mag zijn)

eens zien wat voor commentaar jullie hier weer op gaan hebben ;)

1476533_233930243435561_2059175807_n.jpg

zijn jullie het ook niet mee eens zeker?

de belasting dienst is blij met mensen zoals jullie.. gewoon lekker alles pikken, lekker het kaas van je brood laten eten.. ras echte nederlanders ;)

Terug
Naar boven