• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

Vandaag toch maar even een telefoontje richting de belastingdienst gepleegd omdat ik gewoon zekerheid wou hebben

De volgende punten zijn duidelijk:

Men kijkt naar de registratie datum van de auto (wanneer hij voor het eerst op de weg is gekomen) bij mij vallen ze allebei in kwartaal 2. In dat geval is 8 maart de uiterste datum.

Keuze oldtimer regeling/regulier voor benzine komt dus in januari of februari op de mat in de vorm van een acceptgiro:

Betaal je die wel (voor 8 maart!!) -> overgangsregeling

Betaal je hem niet dan betaal je automatisch vol tarief

APK in de stalmaanden MAG mits aangegeven bij de belastingdienst

En dan nog de ombouw van lpg naar benzine:

Is de auto in kwartaal 1 van het jaar op de weg gekomen dan moet je inderdaad de boel voor 1 januari klaar hebben

Is de auto in kwartaal 2 of later van het jaar op de weg gekomen dan heb je in januari en februari de tijd om de boel om te bouwen en alles met de RDW te regelen. Wil je vervolgens OOK gebruik maken van de overgangsregeling, dan moet je dat SCHRIFTELIJK aanvragen bij de belastingdienst afdeling voertuigen.

Dat laatste was voor mij een lichte opluchting omdat we druk bezig zijn de LPG monza naar benzine te krijgen (ik en nieuwe eigenaar). Voor deze omkeuring moet hij het wel doen, dus rest er niks anders dan ander blok+bak er in te hangen en nog een lading klein spul.

Dus moment eerste toelating is bepalend voor hoe en wat.

Natuurlijk is het voor iedereen wel even handig om te bellen met de belastingdienst, want afhankelijk van het kenteken kunnen ze daar zien hoeveel tijd je wel/niet hebt.

Das leuk, mijne is van feb 1984, dus als ik in de overgangs regeling terecht wil komen, moet ik dus voor 1 jan bij rdw langs geweest zijn.

Klein probleem, ze zitten allemaal vol hier :argue

Eerst volgende mogelijkheid 3 januari in Veldhoven.

je moet gewoon een afspraak maken dan voor 3 januari en de belasting dienst vertellen dat je niet eerder kan vanwege drukte, ik denk dat de belastingdienst dat zelf ook wel snapt.

inj het ergste geval moet je voor 2 dagen voor gas betalen, lijkt me ook geen groot bedrag.

denk dat in overleg wel veel mogelijk is hoor ;)

voordeel dat ik hem als 2e auto heb, heb hem geschorst achter het huis staan nu.

eerst eens afwachten als er in januari nog een rechtzaak komt of niet.

Ga geen cent betalen :argue

Dan wordt ie geschorst voort einde vant jaar. Kan ik op men gemak alles in orde maken voor de herkeuring. En dan zien we dan wel verder.

Op de valreep vandaag een brief gekregen voor de groene mbt belasting benzine. Staat letterlijk in dat er in 2014 alleen in december niet gereden mag worden. Dus voor komend jaar hoef ik me niet druk te maken. Lpg gebakje heeft een gelukkige nieuwe eigenaar :) Hij heeft dan wel een meccano doos, maar met bloed zweet en tranen en een opgeofferde eerste kerstdag moet het wel wat gaan worden :jerry

kreeg vandaag nog een brief van de inmiddels al 3 week terug gesloopte rooie kadett haha :P

neem aan dat het achterstallig is van hun, dus ga er ook maar niet op reageren

@soepkiepe wrote:kreeg vandaag nog een brief van de inmiddels al 3 week terug gesloopte rooie kadett haha :P

neem aan dat het achterstallig is van hun, dus ga er ook maar niet op reageren

Ik zou voor de zekerheid de vrijwaring er van alvast eens gaan opzoeken.

Just to be safe.

Hoe zit het als het je dagelijkse auto is, moet je dan voor die drie maanden een andere auto kopen?

Ik wil best het hele jaar volle pond betalen voor mijn a corsa.

Misschien kan iemand hier iets over zeggen???

@sylvester1 wrote:Hoe zit het als het je dagelijkse auto is, moet je dan voor die drie maanden een andere auto kopen?

Misschien kan iemand hier iets over zeggen???

Je betaald een kwart tarief voor de oldtimer met een max van 120 euro per jaar. Simpel betekend dit dat als een auto in de normale wb 200 euro per jaar kost, dit dus 50 gaat worden. Heb je echter een dikke V8 amerikaan van 2000 kilo dan kost deze normaal bijvoorbeeld 1600 euro per jaar (noem maar een bedrag), maar omdat er een max is van 120 euro per jaar ongeacht gewicht betaal je voor de amerikaan een heel stuk minder dan regulier.

Kortom, kleine auto kan voordeliger uitpakken omdat je het hele jaar door kan rijden en geen stallingskosten zal hebben. Voor een dikke bak is die 120 euro per jaar een no brainer, maar zal er dus wel stalling moeten zijn voor de wintermaanden.

@sylvester1 wrote:Hoe zit het als het je dagelijkse auto is, moet je dan voor die drie maanden een andere auto kopen?

Misschien kan iemand hier iets over zeggen??? te

ik zat te denken auto overschrijven op naam van een maat of vriendin of ouders van je. dan zeggen dat je geen kwart regeling wilt en na 3 maand weer op je eigen naam onder de kwart regeling.

@sebastiaankadettcabriogsi wrote:@sylvester1 wrote:Hoe zit het als het je dagelijkse auto is, moet je dan voor die drie maanden een andere auto kopen?

Misschien kan iemand hier iets over zeggen??? te

ik zat te denken auto overschrijven op naam van een maat of vriendin of ouders van je. dan zeggen dat je geen kwart regeling wilt en na 3 maand weer op je eigen naam onder de kwart regeling.

Zit een klein nadeel aan. Wanneer de vorige eigenaar niet voor de overgangs regeling kiest, en jij koopt hem dan in feb-mrt over, zit je tot december aan het volle tarief vast. Die vlieger gaat dus niet op.

In het laatste kwartaal moet een keuze gemaakt worden. Of vol of kwart. Ongeacht wat er daarna met de auto gebeurt, kun je pas weer in het laatste kwartaal van het jaar daarop kiezen voor vol of kwart.

Nog vervelender. Als je in december kiest voor kwart tatief, moet je voor 31-12 die 120 betaald hebben. Wanneer die in Januari zou uit branden, gestolen worden of wat dan ook wat onvermijdelijk leidt tot een vrijwaring, ben jij die 120 evengoed kwijt. Volgt geen restitutie voor de maanden dat je er geen gebruik van hebt kunnen maken!

Dat gat hebben ze al ingedekt (helaas), en maakt veel auto's ineens onverkoopbaar.

@sylvester1 wrote:Wat zou een vol tarief zijn voor een corsa a?

Eer dat mijne weer uit de schorsing gaat is april.

kan je zo nakijken op de site van de rdw ,zal niet al te veel zijn ,

denk zo rond de 320 per jaar ?

heb zelf nog even op de valreep een oldtimer 205 grD erbij gekocht van 84 voor 475 met nog 8 mnd apk , zijn echt niets meer waard

is wel een beetje een gok of de regeling teruggedraaidt wordt nav de rechtszaak en anders gaat deze de schuur in tot hij 40jr is naast de andere 2 !

@asconahobbyist wrote:ik heb mijn daily Ascona C op gas eruit gedaan,was er toch al een beetje op uitgekeken,nu een Corsa B uit 98 voor dagelijks :puke moderne meuk,blegh!!! in April trek ik mn automaat uit de stalling en ga ik lekker daarmee dagelijks (als het redelijk weer is) rijden,lekker het CO op 4 %,de tering voor ze,als ik moet dokken,dan zal ik vervuilen ook :fy1 Toch zonde,de witte Asci op LPG kwam nog geen half % CO uit,milieu,op me bolle reet,centen gaat het ze om !!!(die ze vervolgens weer lekker kunnen verspillen)

Moderne "meuk" :hmmz ding is al 16 jaar oud en er staat in je onderschrift een zafira uit 2005

hoezo moderne meuk :jerry

wat de knaken betreft heb je helemaal gelijk

denk dat de regering van een koude kermis terug komt wat de inkomsten door de nieuwe regeling betreft

net als dat ze denken dat in 2019 alle papieren kentekenbewijzen zijn vervangen :jerry

@hans-rekord-e wrote:@sylvester1 wrote:Wat zou een vol tarief zijn voor een corsa a?

Eer dat mijne weer uit de schorsing gaat is april.

kan je zo nakijken op de site van de rdw ,zal niet al te veel zijn ,

denk zo rond de 320 per jaar ?

heb zelf nog even op de valreep een oldtimer 205 grD erbij gekocht van 84 voor 475 met nog 8 mnd apk , zijn echt niets meer waard

is wel een beetje een gok of de regeling teruggedraaidt wordt nav de rechtszaak en anders gaat deze de schuur in tot hij 40jr is naast de andere 2 !

Wegenbelasting van een Opel Corsa-A 1.2S ohc = €180,- per jaar.

Dus €15,- per maand en € 45,- per kwartaal.

Maak je gebruik van de nieuwe regeling dan is het €3.75,- per maand = €45,- per jaar.

Let wel niet rijden in: december, januari en februari.

Voor 2014 geld: niet rijden alleen voor december.

Tel uit je winst!

hoe zit dat nou eigenlijk ?heb alleen een aankondiging gehad dat er eventueel weer wb betaald moet worden voor de rekord maar heb nog geen rekening ontvangen , stel nu dat ik deze niet voor 1 jan krijg ? kan me niet voorstellen dat je maar een paar dagen de tijd krijg om de wb te betalen of zou de ingangsdatum dan opgeschoven worden ?

@jethro wrote:

Wegenbelasting van een Opel Corsa-A 1.2S ohc = €180,- per jaar.

Dus €15,- per maand en € 45,- per kwartaal.

Maak je gebruik van de nieuwe regeling dan is het €3.75,- per maand = €45,- per jaar.

Let wel niet rijden in: december, januari en februari.

Voor 2014 geld: niet rijden alleen voor december.

Tel uit je winst!

die 3 maanden (volgend jaar alleen december) mag de auto ook niet aan de openbare weg staan.

hij hoeft NIET geschorst te worden die maanden.

@Hans je hoeft in maart pas te beslissen wat je wilt, de kwart regeling of vol tarief.

dus ik denk dat je dan ook de rekening pas krijgt.

Terug
Naar boven