• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Wim's C-Ascona's: 03-02-14: Delco ontsteking vervangen

wim-v6

Forumbewoner
Wat gegevens:

- Merk: OPEL

-Type: Ascona-C-Hatchback

- Kentekendatum: 16-12-1986

- Motor: 1.6S

- transmissie: 5 versnellingen handgeschakeld

- Kilometerstand: 125.000km

- Uitvoering: LS

- Opties bovenop standaard:

-- Getint glas, Bruin.

-- Voorruit met zonneband

-- Centrale Deurvergrendeling (origineel)

-- 5 Versnellingsbak

Bijzonderheden:

- Heeft 13jaar in een Loods gestaan

Gegevens motor

- Motor: 1.6S

- Motorcode: 16SV

- Menging: 2traps Pierburg 2E3 Carburateur

- Ontsteking: Opel-Delco volledig Electrisch geregelde Rotor verdeler ontsteking met Stuurcomputer, Geregeld via MAP sensor en HALL gever

- Maximaal motortoerental: Begrensd rond 6000 tpm

- Vermogen: 82pk bij 5400 tpm

- Koppel: 130Nm bij 2600 tpm

Prestaties (let op deze gegevens zijn op basis van het type met 4 versnellingen handgeschakeld:

- 0-100: 14,0 seconden

- topsnelheid: 165km/u (deze haalt ie (GPS) met redelijk gemak in zowel 4e als 5e versnelling)

- Verbruik gem (fabrieks opgegeven verbruik): 1 op 14,0

Staat van Essentiele Draag en Chassis delen:

- Perfecte conditie

Staat van Carroserie

- Slecht (in de vorm van Schades / de roest duivel heeft de Ascona nog vrijwel niet geroerd)

Dit is de Ascona, niet moeders mooiste, zelfs verre van dat:

Oja op de Foto dat ben ik niet, maar dat is een van de Peugeot 104 boys bij ons aan de overkant, die vond t een prachtexemplaar:

100_7616.jpg

100_7610.jpg

100_7604.jpg

100_7605.jpg

100_7627.jpg

100_7594.jpg

Willem

Ow, wacht, shit hee, ik had niet gezien dat er een pagina 2 was. Er staan al een hoop modellen hierboven genoemd. Mijn excuses, ik heb niets gevraagd ;)

Ik heb Oriigneel slechts 1 steuntje voor de kabels, en deze is gebruikt bij de kabels, Vroeger zat er een herbruikbare Bandje om de kabels bij deze Ascona's Buiten dat ik die niet heb, liggen de kabels zoals het hoort..

Willem

Hee Willem,

Nu vind jij dat ik het niet netjes heb gedaan met het massakabeltje voor de motorkaplampje he ?

Jij mag je bougiekabels wel eens netjes rangschikken, dat is ook geen porum :jerry

Kijk naar de mijne, keurig netjes in houdertjes en beugeltjes king: king:

DSC02512.jpg

Success Willem

:thumb :thumb

Rik :D

Gelukkig niet, Die motor was Werkelijk klaar, reed de laatste weken met Stevig rammelende Drijfstanglagers...

Willem

Ik heb een hekel aan Zelfpruts zooi onder de kap...

Veel LPG auto's zijn wat dat betreft een Regelrecht drama voor mij, met al die loss ampies en oogjes eraan, komt ook allemaal maar los, oxideerd verrot enzo...

Ik pruts ook een hoop, maar werk het dan netjes weg, kan er niet zo goed tegen al die losse meuk tegen te komen...

Ik ben het al niet eens met het lusje wat ik gemaakt heb om de toerenteller aan de gang te krijgen, (klein kabeltje van de bobin naar een naast gelegen stekkertje gelegd, wel netjes en goed verbonden, maar verdient zeker niet de schoonheids prijs, al heb ik wel een GROENE draad gebruikt uiteraard...

Voor het motorkap lampje heb ik wel een Stekker op het lampje zitten wat er ophoort (afkomstig van een Dashboard kast lampje)..

Willem

@wim-v6 wrote:@midnight black wrote:Goed bezig, hoe heb je je motorkaplampje aan massa gelegd? Origineel zit die namelijk met een oogje en een schroefje op dat kleine gaatje vlak bij het lampje.

Bij de ruitenwissermotor een massa gepakt, vlakbij het stekkertje van de Motorkapverlichting (origineel voorbereid dus, net als de leeslampen in de auto)..

Ik had de kabel al netjes ingetaped, denk dan maar naar beneden met deze massa kabel, pak m wel bij de wissermotor..

@ Kadastra E/F:

Dat is werkelijk geen porum, zulke oplossingen komen bij mij zeker niet IN HET ZICHT!!! vandaar bij de RW motor vandaan gehaald..

Willem

Tja, verschil moet er blijven Willem.

Ik heb wel ergere dingen gezien onder een motorkap :jerry

Maar jij bent heel goed bezig ja, ga vooral zo door :thumb

@midnight black wrote:Goed bezig, hoe heb je je motorkaplampje aan massa gelegd? Origineel zit die namelijk met een oogje en een schroefje op dat kleine gaatje vlak bij het lampje.

Bij de ruitenwissermotor een massa gepakt, vlakbij het stekkertje van de Motorkapverlichting (origineel voorbereid dus, net als de leeslampen in de auto)..

Ik had de kabel al netjes ingetaped, denk dan maar naar beneden met deze massa kabel, pak m wel bij de wissermotor..

@ Kadastra E/F:

Dat is werkelijk geen porum, zulke oplossingen komen bij mij zeker niet IN HET ZICHT!!! vandaar bij de RW motor vandaan gehaald..

Willem

@midnight black wrote:Goed bezig, hoe heb je je motorkaplampje aan massa gelegd? Origineel zit die namelijk met een oogje en een schroefje op dat kleine gaatje vlak bij het lampje.

je vraagt het wel niet aan mij maar ik heb de massa aan de linkerveerpootschroef gemaakt. (zie foto)

De motorkap geleid slecht stroom waardoor ie het niet doet dus omleggen die kabel.

Nu mag Willem antwoord geven :jerry

d85b22cf.jpg

@wim-v6 wrote:Vanavond het motorruimte lampje geplaatst, vind ik een Geweldige future van die tijd!!

Onze Corsa-A 1.2S LS Lieferwagen 1986, en de Coirsa-A 1.2S TR Luxus 1984 hadden dit, zo ook onze kadett-E 1.2S LS ohv uit 1985 ook.

Ron (Brombeer alhier) heeft dit ook op de C2-Coupe uit '77.

foto's komen nog wel

Willem

Dat is idd een hele vette optie !! :thumbup

Ik had het in mijn '84 Corsa A TR en in mijn 3 vorige A Omega's. Vreemd dat dat nu niet meer is.

Ik zit er wel aan te denken het alsnog in mijn B Omega te maken.

Gr Colin

Goed bezig, hoe heb je je motorkaplampje aan massa gelegd? Origineel zit die namelijk met een oogje en een schroefje op dat kleine gaatje vlak bij het lampje.

Ik kan bij onze onderdelen leverancier een kabel krijgen welke 900mm lang is (90cm), (Op kenteken van de auto haha) deze is echt LANG ZAT!! werkt weer, in iedergeval.

iedereen bedankt voor het meedenken

@ Sander 2.5 V6: nee Interval gaat via de MTT

Willem

Hierbij wat foto's:

Effe een beetje bezig geweest en weer eens wat foto's gemaakt.

De 16SV motor is inmiddels voorzien van:

- Nieuwe bougies (NGK - BPR 6 ES)

- bougiekabels (Beru)

- Verdelerkap (Bremi)

- Rotor (Febi)

Motor 16SV motorcode:

20-10201211.jpg

van:

100_7601-1.jpg

100_7602-1.jpg

Naar:

20-10201226.jpg

20-10201237.jpg

En ja, deze motor heeft een heuse Ontstekings regeleenheid:

20-10201234-1.jpg

20-1020124-1.jpg

Mapsensor en Octaan stekker:

20-10201235.jpg

Nieuwe Verdelerkap en Kabels:

20-1020129.jpg

20-10201210.jpg

Ook de motorruimte verlichting heb ik foto's van:

100_7983.jpg

100_7984.jpg

100_8014.jpg

100_8017.jpg

Ook het Toerenteller paneel werkt goed, (op de temp meter na eigenlijk, die blijft beneden, bovenaan blauw (Wit in dit geval) gaat de koelvin aan haha):

Koude motor:

100_7897-1.jpg

Warme motor:

100_7899-1.jpg

Bij +/- 120km/u:

100_8001.jpg

Alle! controle lampjes:

100_8025.jpg

Verlichting in donker:

100_8024.jpg

Willem

@wim-v6 wrote:haha, dit is een ECHTE RAT style haha..

rijdt superfijn, maar Vele mensen denken als een auto er slecht uitziet deze ook rot rijdt, dat vind ik altijd wel leuk haha...

en dan rijden ze mee, en zijn verbaasd hoe Stil en Comfortabel zo'n oude Ascona nog rijdt

relais 99. Volkswagen

simpel:

1: ga naar de sloop

2: zoek daar de volgende VAG producten op: golf-III - Vento - Seat Ibiza t/m 1997 Cupra modellen - VW transporter T4

3: zoekt in de zekeringkast naar een relais waar levensgroot 99. op staat.

4: Trek deze eruit en druk m in je binnenzak

5: Haal het interval relais van je Ascona eruit, vinden door even interval aan te tippen zodat j m hoort klikken.

6: monteer het 99. relais in je zekering kast, past 1 op 1

7: nu heb je regelbare interval voor de Ascona-C (en alle anderen met eenzelfde interval relais

hoe werkt het:

1: Zet de interval aan

2: wacht tot ie weer in rust ligt

3: zet interval uit

4: wacht tot de ruit nat genoeg is om weer te wissen

5: zet m weer op interval en laat m staan, deze interval tijd houd het relais vast.

6: interval tijden van 1,5 a 2 seconden tot bijna 20 econden

Willem

Willem,

Dit werkt dus op de Corsa A en Ascona C? Werkt dit nog op meer wagens?

Dan kan ik er een How-To van maken.

Alvast bedankt voor je antwoord.

kabel van een E Kadett is langer,lukte bij mij wel steeds,anders ook nog een pulsgever van een NZ Kadett of corsa ertussen voor extra lengte,moet gegarandeerd passen

Hey Willem,

Past relais 99 interval vag ook 1 op 1 op vec b? Dat is een stuk makkelijker dan omega hendel inbouwen etc. :thumb

Terug
Naar boven