• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Wonderbolt - oil restrictor bout - **Ze zijn op!!**

Klopt volgens mij niet (met alle respect voor de turbomaster) een carterventilatie filter hebben deze motoren

niet eens.

De Z20let/leh heeft een zogehete gesloten carterventilatie (net als alle andere auto's)

Dwz ; 1 slang loopt naar de gasklep waar vacuum of onder boost druk op staat , deze haalt

dus de gassen weg die langs je zuiger/zuigerveer lekken.

De andere gaat naar de aluminium cross-over waar alleen maar vacuum op staat en hier komen

gassen uit als je onder boost rijdt bij vacuum gaat verse lucht het carter in onder vacuum want in die andere slang zit nl. een terugslagventiel wat die gaat dicht zodat je boost houd.

Ik had zelf een extra K&N filter waaruit de gassen konden ontsnappen en niet weer m'n motor

ingingen , nu heb ik dit zelfs verandert in twee filters en tussen de overloop na het kleppendeksel heb ik een Vectra B style carterventilatiefilterdoos geplaats omdat dit ook veel in de UK werd gedaan , de afzuigslang met terugslagventiel heb ik verwijderd.

Ik ken wel uit het verleden dat als 1 vd slangen idd niet goed werkt of dichtzit je een hogere

oliedruk kan opwekken (1x bij een Ford V8 gezien) maar dit lijkt me bij deze motoren niet erg

waarschijnlijk .

Groet Marcel

OK, dan is het dit dus niet.

Hij had het ook vooral over de druk van de olie op het carter, dus als de olie weer terug gaat het carter in. Misschien iets van tegendruk ofzo.

Maar dat lijkt mij ook onlogisch. Ikzelf wil de stap wel wagen om die bout van Ian te monteren. Moet hem wel alleen eerst even krijgen via de post.

Weet niet hoe lang hij erover wilt gaan doen maar ik wordt nu al enigzins ongeduldig.

Tijgertje@ ; Geduld is een schone zaak , maar zal toch niet zo lang duren vanuit de UK.

Daarom heb ik op de plek v/d retourslang daar dat carterventilatie filter maar

gemonteerd , het helpt ook tegen sludgevorming bij korte stukjes rijden

wordt vermeld.

Martijn@ ; Bij EDS zeggen ze gewoon :O is ie stuk , gewoon weer een nieuwe monteren.

Wat moet je daar dan weer van zeggen.

Luxe problemen misschien?

Groet Marcel.

Er zijn al jongens die er mee rijden, de spullen bij hun zijn toch ook niet stuk gegaan??

Kerni, bijvoorbeeld. Die heeft hem er al 4 jaar opzitten met zijn Vec turbo mod. En bij Garret wordt hij er standaard bijgeleverd.

Tjah hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Maar nog iets volgens de wetten van de natuur 7 bar is 7 bar

en als je het gaatje gaat verkleinen wordt de druk juist hoger.

Net zoals het dicht knijpen van je tuinslang vloeistof kan je niet comprimeren dat lukt alleen met gas/lucht e.d.

Maar jah dat zijn de regels van de natuur heeft iemand het hier al eens nagemeten om te kijken of het wel klopt???

Greetzzzz

origineel gepost door zetos

Tjah hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Maar nog iets volgens de wetten van de natuur 7 bar is 7 bar

en als je het gaatje gaat verkleinen wordt de druk juist hoger.

Net zoals het dicht knijpen van je tuinslang vloeistof kan je niet comprimeren dat lukt alleen met gas/lucht e.d.

Maar jah dat zijn de regels van de natuur heeft iemand het hier al eens nagemeten om te kijken of het wel klopt???

Greetzzzz

Klopt , tenminste dat deel v/d natuurwet tenminste.

Echter bij de Opel oliepomp zit het effe anders ; de pomp

wekt een druk op van 90 psi (LET) en die wordt via vertakkingen geleverd naar diverse punten (hoofdlagers/drijfstanglagers/nokkenas) en lekt daar dus weg.

Ook bij onze turbo komt deze (te hoge) druk , maar door een vernauwing erin aan tebrengen , forceer je de druk nu een andere weg te zoeken in dit geval naar je lagers en nokkenassen etc (wat zelfs beter is)

Hoewel ik de oliepomp van de LET zelf nog niet open heb gehad lijkt mij dit de logische gedachte erachter.

Groet Marcel.

Als het gaatje kleiner is dan zoekt het de weg van de minste weerstand en dat is het blok in of verdere route.

Dus het klinkt logisch dat als de turbo faalt door een te hoge druk, kun je dus het gaat verkleinen van de banjo bout.

En ja idd, als het gaatje kleiner wordt en het kan verders nergens anders heen dan wordt de druk groter. Maar hier is het een ander geval. En waarom levert Garret wel standaard die bout erbij en waarom doet Opel hem niet monteren. Het is een beetje een ontwerp fout. En een grove ook vindt ik.

Ook vindt ik het raar dat iedere dealer in NL gewoon de turbo vervangt en soms wel 3 keer bij dezelfde auto zonder verder te denken. En zelfs lekkende LEH turbo's gewoon vervangt... Dus ook al heb je een nieuwe turbo, ja hij is iets sterker. Maar hij gaat wel kapot door de druk van de olie.

Kan je trouwens zonder problemen het uitlaat gedeelte verwijderen van de turbo? Of ben je dan de balans van as kwijt? Want het spruitstuk zit er natuurlijk aan vast, maar houdt deze ook meteen de as vast van de turbo?

origineel gepost door tijgetje57

Als het gaatje kleiner is dan zoekt het de weg van de minste weerstand en dat is het blok in of verdere route.

Dus het klinkt logisch dat als de turbo faalt door een te hoge druk, kun je dus het gaat verkleinen van de banjo bout.

En ja idd, als het gaatje kleiner wordt en het kan verders nergens anders heen dan wordt de druk groter. Maar hier is het een ander geval. En waarom levert Garret wel standaard die bout erbij en waarom doet Opel hem niet monteren. Het is een beetje een ontwerp fout. En een grove ook vindt ik.

Ook vindt ik het raar dat iedere dealer in NL gewoon de turbo vervangt en soms wel 3 keer bij dezelfde auto zonder verder te denken. En zelfs lekkende LEH turbo's gewoon vervangt... Dus ook al heb je een nieuwe turbo, ja hij is iets sterker. Maar hij gaat wel kapot door de druk van de olie.

Kan je trouwens zonder problemen het uitlaat gedeelte verwijderen van de turbo? Of ben je dan de balans van as kwijt? Want het spruitstuk zit er natuurlijk aan vast, maar houdt deze ook meteen de as vast van de turbo?

Ben je wel eens met je auto bij een dealer garage geweest?

Nou ik wel dus en hun bek ligt gelijk op straat (en niet alleen omdat het er netjes uitziet) want ze herkennen de motor niet meer en denken dat je er een andere motor geplaatst hebt.

En onderdelen worden er graag vervangen want dat levert werk en dus centjes op. (heb zelf bij een dealer gewerkt)

Je kunt zonder problemen de 4 boutjes losmaken en de turbo uit het uilaatdeel nemen (heb ik gedaan voor dat Dbilas spruitstuk) alleen moet je zorgen dat als je hem weer terugzet ze weer op de juiste waarde vastzet.

Tjah ook zoiets dat achterlijke uitlaatspruitstuk ook zoiets opels zo jammer als ze zelfde systeem als VAG hanteerde

werd turbo vervangen makkelijker.

Binnen kort komt de coupe te koop te staan xD

@OPCdriver:

andere motor whahahahaha wat een kadootjes. Nou dat wordt lachen dus van de zomer. Want ik zal de airco eens bij laten vullen bij ze. Eens kijken wat ze zeggen.

origineel gepost door tijgetje57

@OPCdriver:

andere motor whahahahaha wat een kadootjes. Nou dat wordt lachen dus van de zomer. Want ik zal de airco eens bij laten vullen bij ze. Eens kijken wat ze zeggen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle Opeldealers zo zijn ,

maar die ene waar ik ben geweest ben ik niet echt onder de indruk van , ik heb zoals eerder gezegd ook bij een dealer (geen Opel overigens) gewerkt en ben echt geschrokken over de kennis als het even niet meer orgineel is.

En Zetos@ ; ik kan je niet helemaal ongelijk geven , ik zit er zelf ook ernstig over na te denken om maar weer terug te keren naar m'n vertrouwde V8 auto's en het kwetsbare Opelturboverhaal achter me te laten.

groet Marcel.

Ik heb er tot op heden nog weinig problemen mee gehad

Vind het beste motoren en over de turbo heb ik (tot op heden) ook nog niks over te klagen

Ik zit er wel steeds meer over te twijfelen of ik hem fase 2 zal laten chippen

Nu doet de motor het goed,

waarom perse meer pk eruit halen en dan de (eventuele) levensduur van de motor verkorten?

origineel gepost door Jerk

Ik heb er tot op heden nog weinig problemen mee gehad

Vind het beste motoren en over de turbo heb ik (tot op heden) ook nog niks over te klagen

Ik zit er wel steeds meer over te twijfelen of ik hem fase 2 zal laten chippen

Nu doet de motor het goed,

waarom perse meer pk eruit halen en dan de (eventuele) levensduur van de motor verkorten?

Je verkort er misschien de levensduur van je motor mee , maar in mijn geval ook van jezelf.:swear

groet Marcel.

@ mark16v jah idd een VAG een 1800 die ff dik 270 loopt kom ikaan met me coupe met 262 pffffff

@ OPCdriver: Jah opel is elende vooral met dat elendige uitlaatspruitstuk en slechte banjo. maar die discusie hebben wij idd al meerdere malen gehad gewoon een dikke v8 met dik 400 pk dan zijn die opeltjes ook helemaal niks meer haha xD

Terug
Naar boven