• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X16SZR turbo

Ik zit al een tijdje met het plan in me hoofd om een turboblok te bouwen van een X16SZR.

Wellicht is er al iemand geweest hier die dit gedaan heeft, daarom vraag ik het even.

Om de compressie verhouding omlaag te brengen naar 7,5:1 moet ik gebruik maken van een spacer-plaat tussen de kop en het onderblok. Maar het liefst gebruik ik maar 1 pakking.

de dikte van de plaat moet volgens dit excel bestand (http://www.vaux-extreme.com/pics/Decompression_plate_calc.xls" onclick="window.open(this.href);return false;) 2,9mm worden.

Maar als je zo`n tussenplaat laat frezen dan zit je toch aan 2 koppakkingen?

het plan is om het low-budget te houden, standaard zuigers/drijfstangen max 0,5 bar turbodruk.

dan nog een vraag over de brandstofdruk, kom ik met een losse drukregelaar uit de voeten of zal ik een grote opvoerpomp moeten kopen? op welke brandstofdruk zal de motor moeten draaien? de standaart druk is 0,76 bar maar dit lijkt mij aan de lage kant.

Vind 7.5 ook veeeeel te laag, vraag me af of hij dan nog wel lekker stationair kan draaien

En hoe de ts op dit getal komt :hmmz

de gemiddelde fabriek af turbo motor draait tussen de 8.4 en 9 cr

daarom pak ik een c16nz want dan zit ik daar precies tussen

en kan ik veilig 0.6 bar draaien, wellicht meer :D

Wel grappig een cv van 7.5 willen hebben en dan 0.5 bar boost.

Weten jullie wel waar je mee bezig bent.

Ik heb zelfs al 1,1bar gezet op een orginele 20ne. Dus een cv van 9.1

Een half bar durf ik zelf met een cv van rond dd 10 aan.

Een cv van 7.5 is voor motoren die 3 bar draaien ofzo.

Ik heb die zuigers nog nooit gezien.

Max is zo rond de 8,5 tot 8,8.

ik heb er ook al een gebouwd destijds met een cv van boven de 10 met 0.65bar boost.

Gaat ook goed..

Stroker kit in een x16xe (dus 1.8 ) goed voor +265 pk en later zelfs +280pk..

alleen het laatste konden de drijfstangen niet hebben :(

ik zou op een szr een td02 of t2 zetten niet groter

want die laten zich makkelijker opspoolen bij lage rpm's

een szr is geen hoog toerenblok en zal het niet worden ook met mpi ;)

collega heeft toch een X16SZ torretje, turbo van een Renault 5, rijd volgens mij op 0,5 bar met 122 pk op de bank

Gasklephuis van een 1.8 erop

beetje to much voor een szr, maar laten liggen is ook zowat! king:

GroteFoto-6LWLDDGY.jpg

Kort gezegd, een monopoint moet zijn vermogen hebben in lagere toeren net als een diesel tot 4500 ongeveer

met een multipoint knal je iets makkelijker richting begrenzer @ 6500 a 7000 rpm :jerry

daarom denk ik dat een td02 beter is voor een monopoint

en dat je voor een multipoint beter een t2 of t25 kan nemen

@trashmetal wrote:@Black-Out wrote:@trashmetal wrote:ik ga er wel van uit ;)

had vorig jaar al het idee, maar toen een x16xe mantzel ingebouwd

maar wil nu toch een c16se turbo gaan bouwen

heb al een aardig verlanglijstje samengesteld, en ben er nog lang niet :D

maar een vriend van jou had toch een c16se met turbo van een 1.7d? Dan ben ik benieuwd wat hij gewonnen heeft aan vermogen, lijkt me wel wat, aangezien je geen grote turbo nodig hebt op lage turbodruk ivm snelle afname van warmte.

nope, dat was mr monkey :D

heb ook gedacht aan een 1.7 dieselturbo (td02?) maar ben bang dat die in het hogere toerengebied tekort komt

voor een monopoint injectie is het misschien juist wel ideaal want die moet het zowiesow van de lagere rpm's hebben

je bedoelt dat die in het hogere toerengebied te kort komt voor een monopoint? en dat je er meer gebruik van maakt laagtoerig (tot 3500rpm)?

hoe zit het eigenlijk met je olieleidingen enz? daar heb ik me nog niet in verdiept eigenlijk.. waar sluit je ze op aan enz

@eefo88 wrote:Werken gaat het zeker, ecu zal het probleem niet zijn, eerder de brandstof druk.

Heb een blok voor 350 gevonden met aluminium carterpan (wil me airco behouden) en de spruitstukken er op. Hij komt alleen uit een F en hij moet in een G komen. Ik weet niet hoe het zit met de motorsteun aan de distributie zijde. Weet niet of dat gaat passen

had zelf eerst een x16sz, die leeft nu voort in een astra g als x16szr

wat de brandstofdruk betreft is een actieve regelaar het beste denk ik

een decompressieplaat lijkt me niet nodig

@Black-Out wrote:@trashmetal wrote:ik ga er wel van uit ;)

maar een vriend van jou had toch een c16se met turbo van een 1.7d? Dan ben ik benieuwd wat hij gewonnen heeft aan vermogen, lijkt me wel wat, aangezien je geen grote turbo nodig hebt op lage turbodruk ivm snelle afname van warmte.

nope, dat was mr monkey :D

heb ook gedacht aan een 1.7 dieselturbo (td02?) maar ben bang dat die in het hogere toerengebied tekort komt

voor een monopoint injectie is het misschien juist wel ideaal want die moet het zowiesow van de lagere rpm's hebben

dan zou de mogelijkheid zijn om injectoren van een 1.8 erin te zetten heb ik gehoord.

een c16se in een astra-g? zou moeten gaan denk ik, zou je waarschijnlijk even moeten informeren.

Werken gaat het zeker, ecu zal het probleem niet zijn, eerder de brandstof druk.

Heb een blok voor 350 gevonden met aluminium carterpan (wil me airco behouden) en de spruitstukken er op. Hij komt alleen uit een F en hij moet in een G komen. Ik weet niet hoe het zit met de motorsteun aan de distributie zijde. Weet niet of dat gaat passen

@trashmetal wrote:ik ga er wel van uit ;)

ik ga er wel van uit ;)

Terug
Naar boven