• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X16SZR turbo

Aannames, Aannames.

Dat er een versie van motorblok X bestaat met betreffende aanbouwdelen betekent niet dat jij dat zomaar tegen jouw motorblok aan kan schroeven ;)

Assumption is the mother of all fuck-ups ;)

Dat hetzelfde blok wordt gebruikt als basis, betekent niet dat b.v. de inwendige delen gelijk zijn of dat dezelfde computer er aan hangt.

Nogmaals: lees jezelf eerst eens in over hoe motoren werken. B.v. de effecten van compressieratio's, verschillende soorten brandstoffen, wat de computer doet, etc etc.

De 2.2 is in Sommige landen geleverd als 2.0 met compressor. De compressieverhouding van het motorblok is gelijk aan die van de 2.2 dus in princiepe is het een kwestie van diezelfde compressor kopen. Kun je bij courtneysport complete kit voor krijgen.

Zonder remap zit je dan al op 200 pk of meer met remap haal je er nog veel meer uit. Er zijn hier diverse Opel GT rijders die dit al hebben gedaan.

Ook astra rijders welke geen problemen ondervinden.

Ofwel gewoon compressorkit aanschijven bij courtney sport en monteren op je 2.2

Ik heb navraag gedaan en de m62 supercharger moet ook op de z22yh passen met een luminova watergekoeld inlaatspruitstuk wel is dat remapoen belangrijk omdat de motor te warm kan lopen

Kosten rond de 8 a 900 euro bij elkaar ongeveer

De charger heeft hij te koop voor 750 hoe hij dat geregeld heeft weet ik ook niet maar dat stond erbij op marktplaats kun je hem vinden die gast heet rick! Of zoeken met google m62 supercharger vindt je hem ook, hij past wat betreft de bevistiging en maten van de inlaat ook op de z22yh volgens hem maar debruimte tussen de plaats waar hij gemonteerd moet worden en de radiateur is gering en weet niet hoe groot dat ding is! Dus zal ik hem in het echt ff moeten zien!

Is dat beter ja? Kan die er ook voor zorgen dat ik zonderverstevigingen hier en daar van mijn huidige 155 pk er 200 van maakt? Die watergekoelde inlaatspruitstuk en remappen zijn dan denkt ik nog wel nodig ofniet?

als je een intercooler gebruikt heb je dat watergekoelde inlaatspruitstuk niet nodig

ik zou een aem ignition/fuel controller aan de bestaande ecu koppelen

en die laten mappen

heeft ook een ingebouwde map sensor die tot 3 bar aankan

Nou weet ik dat mijn motorblok de benzine onder een hogere druk inspuit dan een SE en dat je voor je die suprrcharger plaatst moet zorgen dat je een mindere druk hebt maar is dat echt zo want audi en volkswagen gebruiken een mechanische compressor bij onder hoge druk ingespoten motoren! Of is dit bij mijn motor wel noodzakelijk omdat toch eerst te regelen en hoe?

Nou weet ik dat mijn motorblok de benzine onder een hogere druk inspuit dan een SE en dat je voor je die suprrcharger plaatst moet zorgen dat je een mindere druk hebt maar is dat echt zo want audi en volkswagen gebruiken een mechanische compressor bij onder hoge druk ingespoten motoren! Of is dit bij mijn motor wel noodzakelijk omdat toch eerst te regelen en hoe?

Dit kun je met die aem controller aanpassen ;)

Je zou hierbij ook een powerboost valve kunnen monteren (FSE of SARD)

Dit is een actieve brandstofdrukregelaar

Zodra er luchtdruk op komt verhoogt hij de brandstofdruk

En als de gasklep gesloten is en er vacuum op komt verlaagt hij weer

ow en bijna vergeten bij te vertellen

een wideband lambda plaatsen en een goede air/fuel ratio meter

is onmisbaar bij het afstellen

Okee en kost da veel da spul? Want het is nu ook weer niet nodig om voor duizenden euro's te versleutelenn gewoon een supercharger en die brandstofregeling en watergekoeld inlaat dat lijkt mij nog redelijk genoeg pk en koppel op te leveren

Houd er rekening mee dat alles wat ze bij courney verkopen plug and play is, maar als je een andere charger koopt niet meer.

Ook al is het hetzelfde model er zijn diverse verschillen tussen dezelfde compressoren ook al hebben ze dezelfde benaming zoals m45 of dergelijke. DUs het wil niet zeggen dat alle m62 of m45 gelijk zijn.

duizenden zal het niet worden

maar duizend euro kun je wel zo aan zitten als je niet uitkijkt naar wat je en waar je het koopt ;)

vooral kennis verzamelen is belangrijk

ik was eerst van plan om op mijn turbo project een toyota ct9 te gaan gebruiken

alleen helaas bleek er een te grote scheur in de wastegate te zitten

heeft me dagen geduurd eer ik een goed alternatief had gevonden, dat ook betaalbaar is

wat Haasje17 zegt over dat de ene m45 niet als de andere m45 is klopt, bij turbo's het zelfde

ben er achter dat een garrett t2 van een peugeot 406 er zo onder te bouten is

waar andere t2's niet uitkomen

De charger van courney heeft ook nog een gat aan de bovenzijde voor montage van de orignele mapsensor en gaten voor montage van de orginele gaslklep ofwel zou altijd daarvoor gaan wil je het plug and play hebben.

Terug
Naar boven