• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X16XE tunen

Hoe je hem erop kan zetten hangt er vanaf, sommige spaghetti's zijn er in 2 delen andere zijn 1 deel.

Gewoon de huidige losbouten en de andere met nieuwe bouten en pakkingen weer monteren.

Koelvloeistofsysteem kom je niet eens in de buurt....

Kan ik hem van boven erop zetten ? ja he?

En moet de uitlaat ook eraf?

Heb dit nog nooit gedaan haha

En moet de koelvloeistof shizzle ook eraf? Of iets anders ?

Of gaat dit allemaal zonder dingen eraf te halen bij de X16XE?

Kan ik hem van boven erop zetten ? ja he?

En moet de uitlaat ook eraf?

Heb dit nog nooit gedaan haha

En moet de koelvloeistof shizzle ook eraf? Of iets anders ?

Of gaat dit allemaal zonder dingen eraf te halen bij de X16XE?

EdGSI,

Bij deze van harte welkom op het forum.

Ik wil je vragen om een voorsteltopic te maken, daarin kun je ook gelijk je vragen in het kort stellen.

Het is altijd fijn om te weten met wie je te maken hebt ;)

19,20 en 21 augustus is de OPN Meeting te Sevenum ;)

EdGSI,

Bij deze van harte welkom op het forum.

Ik wil je vragen om een voorsteltopic te maken, daarin kun je ook gelijk je vragen in het kort stellen.

Het is altijd fijn om te weten met wie je te maken hebt ;)

19,20 en 21 augustus is de OPN Meeting te Sevenum ;)

Had dat al gedaan voordat ik dit topic postte ;)

Had graag willen komen naar de meeting maar ga maandag naar centerparcs dus moet een beetje zuinig zijn met het geld deze maand haha :jerry

Had dat al gedaan voordat ik dit topic postte ;)

Had graag willen komen naar de meeting maar ga maandag naar centerparcs dus moet een beetje zuinig zijn met het geld deze maand haha :jerry

Een spagettie merk je wel degelijk. Loopt de motor veel fijner op. je merkt dat de motor beter doortrekt dan anders.

Een powerbox is ook leuk speelgoed, boven de 4000 toeren doet ie dan heel hard dootrekken. Vooral met snelwegsprintjes erg leuk

Een spagettie merk je wel degelijk. Loopt de motor veel fijner op. je merkt dat de motor beter doortrekt dan anders.

Een powerbox is ook leuk speelgoed, boven de 4000 toeren doet ie dan heel hard dootrekken. Vooral met snelwegsprintjes erg leuk

Gas d'r op en dan de koppeling los werkt anders ook erg leuk voor de stoplichtsprintjes :P

Anyway, sowieso is een uitlaat het begin van je tuning. Wat er in gaat (benzine/lucht mengsel) moet er in verbrande vorm ook weer uit kunnen.

Eigenlijk is dat het allereerste ding wat je moet aanpakken.

Minstens een Groep-N pijp van voor naar achter en een spaghetti spruitstuk aan het blok. Katvervanger er tussen of anders een sportkat (stukkie duurder, maar wel APK proof).

Of je er nou wel of niet iets van merkt, dat je gewoon stap 1. Mooie basis om verder te werken.

Verder natuurlijk van je motor af slopen wat je niet nodig hebt. Standaard heeft een X16XE een EGR klep en een Secundaire Luchtinjectie Pomp.

Die kunnen beide zonder problemen er uit getrokken en afgedopt worden. Scheelt gewicht en vermogen.

Heb je dat gedaan, dan kan je verder gaan aan andere dingen, zoals powerbox, chippen, hoge compresie zuigers en snelle nokkenassen.

Wat kilometerstand betreft: Screw that. Als het blok goed is kan je er aan prutsen.

Probleem is vaak dat GSitjes (waar vaak een X16XE in zit) gewoon afgetrapt worden. Die zal je dus echt even goed moeten controleren. Hoeveel olie het blok verbruikt is vaak al een hele mooie indicatie. Zuiptie? Ga dat dan eerst maar eens aanpakken. Issie daar na goed, dan ga je tunen.

Mijn Cali (C20NE blok) heeft inmiddels de 2 ton gehad, maar is nog zo fris als een hoentje. Verbruikt geen drup olie, heeft al z'n power nog, etc.

Gas d'r op en dan de koppeling los werkt anders ook erg leuk voor de stoplichtsprintjes :P

Anyway, sowieso is een uitlaat het begin van je tuning. Wat er in gaat (benzine/lucht mengsel) moet er in verbrande vorm ook weer uit kunnen.

Eigenlijk is dat het allereerste ding wat je moet aanpakken.

Minstens een Groep-N pijp van voor naar achter en een spaghetti spruitstuk aan het blok. Katvervanger er tussen of anders een sportkat (stukkie duurder, maar wel APK proof).

Of je er nou wel of niet iets van merkt, dat je gewoon stap 1. Mooie basis om verder te werken.

Verder natuurlijk van je motor af slopen wat je niet nodig hebt. Standaard heeft een X16XE een EGR klep en een Secundaire Luchtinjectie Pomp.

Die kunnen beide zonder problemen er uit getrokken en afgedopt worden. Scheelt gewicht en vermogen.

Heb je dat gedaan, dan kan je verder gaan aan andere dingen, zoals powerbox, chippen, hoge compresie zuigers en snelle nokkenassen.

Wat kilometerstand betreft: Screw that. Als het blok goed is kan je er aan prutsen.

Probleem is vaak dat GSitjes (waar vaak een X16XE in zit) gewoon afgetrapt worden. Die zal je dus echt even goed moeten controleren. Hoeveel olie het blok verbruikt is vaak al een hele mooie indicatie. Zuiptie? Ga dat dan eerst maar eens aanpakken. Issie daar na goed, dan ga je tunen.

Mijn Cali (C20NE blok) heeft inmiddels de 2 ton gehad, maar is nog zo fris als een hoentje. Verbruikt geen drup olie, heeft al z'n power nog, etc.

Gaat hij dan ook harder qua topsnelheid ? of valt dat wel mee?

Hij tikt nu net niet de 200 aan. En hij trekt nou al best redelijk van de 145 tot 185 in de 5 :)

Maakt het niet uit dat het blok al 175000 gelopen heeft?

En moet de ECU dan ook anders afgesteld worden ? of is dit niet nodig?

Zo ja , hoe en waar kan dat ?;)

@McKaamos

Hij verbruikt aardig wat olie ! een liter olie op 1200 km ongeveer. Ik las wel eens op fora dat dit schijnbaar vrij normaal was bij opel (corsa gsi). Maar dat is dus schijnbaar niet normaal volgens jou :P

Waar kan dat aan liggen dan? Heb niet zoveel verstand van sleutelen haha

Gaat hij dan ook harder qua topsnelheid ? of valt dat wel mee?

Hij tikt nu net niet de 200 aan. En hij trekt nou al best redelijk van de 145 tot 185 in de 5 :)

@McKaamos

Hij verbruikt aardig wat olie ! een liter olie op 1200 km ongeveer. Ik las wel eens op fora dat dit schijnbaar vrij normaal was bij opel (corsa gsi). Maar dat is dus schijnbaar niet normaal volgens jou :P

Ik zou er een c20ne in leggen bij weinig geld

bij genoeg geld een c20xe

bij teveel geld een c20let en helemaal los gaan :D LOL

Ik zou er een c20ne in leggen bij weinig geld

Njah ik ben niet zo technisch dus ik zie mezelf nog geen ander blok erin bouwen. En om het te laten doen ergens ben je ook aardig wat geld kwijt volgens mij.

Dus dat zie ik nog niet gebeuren king: Of er moet een grote financiele meevaller zijn maar die zijn er niet vaak haha

Njah ik ben niet zo technisch dus ik zie mezelf nog geen ander blok erin bouwen. En om het te laten doen ergens ben je ook aardig wat geld kwijt volgens mij.

Dus dat zie ik nog niet gebeuren king: Of er moet een grote financiele meevaller zijn maar die zijn er niet vaak haha

@EdGSI wrote:Gaat hij dan ook harder qua topsnelheid ? of valt dat wel mee?

@McKaamos

Bij 200 hangtie waarschijnlijk in de toerenbegrenzer, of nie?

Dat ligt aan je toerenbegrenzer en de ratio van je versnellingsbak.

Hogere top haal je er dus waarschijnlijk niet uit, maar wel hoe snel je bij die top komt. En laten we eerlijk zijn, hoe je er komt is leuker dan het er daadwerklijk zijn. ;)

De kick in je rug van het acceleren is fijner dan gewoon een hoge snelheid hebben en aanhouden.

Maja, wil je een hogere top, tegen het inleveren van de kick, dan kan je er een andere versnellingsbak achter hangen. Een F13WR bijvoorbeeld. Je hebt nu een F13CR (Close Ratio) en de WR (Wide Ratio) geeft je dus een hogere top. Verder plug-n-play passend, dus das verder geen probleem.

Dat het blok al een aardige KM stand heeft is niet echt interessant, zolang hij maar goed is.

ECU aanpassen (oftewel Chippen) is altijd aan te raden wanneer je performance modificaties doet. Dan haal je alles uit je aanpassingen. Doe je het niet, dan laat je wat vermogen onbenut.

En chippen bij modificaties doe je nooit bi bedrijven als Ziptuning. Die pakken gewoon een voorgeprogrammeerd setje van een DVD, proppen het in een chip en leveren je auto weer af.

Altijd netjes custom laten mappen op een rollenbank.

Wat olie verbruik betreft wordt er idd vaak gezegd dat het "normaal" is voor die blokken. Eigenlijk is het niet normaal, maar het wordt geaccepteerd. Soort tollerantiebeleid, omdat het blok er niet zozeer minder om loopt.

Het is echter wel een indicatie dat er ergens toch wel iets mis is en dat kan je op termijn je blok gaan kosten. Als je dan meer performance er uit gaat persen, is het risico goed aanwezig dat je die termijn korter aan het maken bent.

Kortgezegd moet het blok dus eigenlijk eens open. Laat vooral de kop van het blok eens afpersen, speling op de klepstelen controleren, hydraulische klepstoters reinigen/vervangen, alle rubbers in de kop wisselen voor nieuwe (incl keerringen).

Dat kost je een smak duiten als je het niet zelf kan, maar dan gaat je blok wel weer een hele tijd mee.

@trashmetal wrote:Ik zou er een c20ne in leggen bij weinig geld

Met een C20NE ga je er maar 5 PK op vooruit hoor ;) Tenzij je die gaat tunen natuurlijk, maar er zit netzogoed rek in de performance van een X16XE.

Als je al ombouwt, minstens een C20XE.

Terug
Naar boven