• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X16XE tunen

EdGSI

Post vaak
Hey

Ik wil mijn corsa b gsi een beetje sneller maken :jerry

Ik dacht aan een spaghetti spruitstuk en aan een powerbox?

Merk je dan echt verschil of valt het allemaal wel mee?

Een kennis zegt dat je het spaghetti spruitstuk wel degelijk merkt. Maar dat kan toch niet zon groot verschil zijn volgens mij.

En trekt hij dan ook beter laag in de toeren? Of heeft dit alleen maar effect als je hoog in de toeren rijdt?

Heeft het uberhaupt wel zin om dit te doen met een blok dat al 175000km gelopen heeft?

Ik ben op dit gebied best een beginner. Dus sorry voor de domme vragen haha :jerry

Ga me vrijdag een spaghetti spruitstuk halen.

Is dit een beetje te doen dat erop zetten van het spaghetti spruitstuk?

Of is dit echt kutwerk?

En zijn er bepaalde dingen die losgehaald moeten worden?

Iemand misschien ergens een how-to? :jerry

Ga me vrijdag een spaghetti spruitstuk halen.

Is dit een beetje te doen dat erop zetten van het spaghetti spruitstuk?

Of is dit echt kutwerk?

En zijn er bepaalde dingen die losgehaald moeten worden?

Iemand misschien ergens een how-to? :jerry

Bouten en moeren goed inspuiten met kruipolie/wd40/roestoplosser.

TIjdje laten staan, dan willen de bouten en moeren wel los.

Is op zich wle te doen hoor.

BInnenkort ook nog een powerbox er op?

Bouten en moeren goed inspuiten met kruipolie/wd40/roestoplosser.

TIjdje laten staan, dan willen de bouten en moeren wel los.

Is op zich wle te doen hoor.

BInnenkort ook nog een powerbox er op?

@Fearless wrote:Slangenklemmen om heatwrap wil wel, maar dan niet die slangenklemmen met plastic (blauw vaak) gebruiken. Dat plastic gaat smelten en dan gaan die dingen los.

Ik gebruik vlechtijzer, daarmee binden ze ijzerstaven vast voordat ze beton gaan gieten.

Dat er goed om binden en de boelopdraaien en platslaan. kan je je daar ook niet snel aan bezeren.

Heatwrap monteren voordat je je uitlaatspruitje monteerd.

Leuk klusje voor 2 personen, en daarna 2 dagen wat jeukerige armpjes. Maar dat gaat wle over.

Ik heb mijn rol @ chargertech gehaald. Dat scheelt een hoop t.o.v de rest.

Ah jah, idd, geen plasticrommel idd. Smelt de bende weer los.

Binddraad kan ook, maar dat is bij mij geknapt ivm wegroesten.

In je uppie lukt het ook wel trouwens. Is mij ook gelukt, maar je moet er wel even de handigheid in hebben.

Lange mouwen en handschoenen is ook wel een strak plan. Er zit vaak fiberglas in de wrap en wat steekt zo lekker in je huid waardoor je die jeuk krijgt.

Oh, en niet schrikken als de wrap het eerste half uur stevig rookt. Het moet eerst goed "uitharden" zeg maar. Daar na rookt het nooit meer.

De wrap gaat ook vanzelf in vorm zitten wanneer het verhit is geweest. Als je het al met binddraad vast zet, en de draad knapt ooit eens, dan flappert het niet direct los rond oid, maar het risico is wel dat het ergens tussen komt, dus ik zou de klemmen er op doen.

@Fearless wrote:Slangenklemmen om heatwrap wil wel, maar dan niet die slangenklemmen met plastic (blauw vaak) gebruiken. Dat plastic gaat smelten en dan gaan die dingen los.

Ik gebruik vlechtijzer, daarmee binden ze ijzerstaven vast voordat ze beton gaan gieten.

Dat er goed om binden en de boelopdraaien en platslaan. kan je je daar ook niet snel aan bezeren.

Leuk klusje voor 2 personen, en daarna 2 dagen wat jeukerige armpjes. Maar dat gaat wle over.

Ah jah, idd, geen plasticrommel idd. Smelt de bende weer los.

Binddraad kan ook, maar dat is bij mij geknapt ivm wegroesten.

In je uppie lukt het ook wel trouwens. Is mij ook gelukt, maar je moet er wel even de handigheid in hebben.

Lange mouwen en handschoenen is ook wel een strak plan. Er zit vaak fiberglas in de wrap en wat steekt zo lekker in je huid waardoor je die jeuk krijgt.

Oh, en niet schrikken als de wrap het eerste half uur stevig rookt. Het moet eerst goed "uitharden" zeg maar. Daar na rookt het nooit meer.

De wrap gaat ook vanzelf in vorm zitten wanneer het verhit is geweest. Als je het al met binddraad vast zet, en de draad knapt ooit eens, dan flappert het niet direct los rond oid, maar het risico is wel dat het ergens tussen komt, dus ik zou de klemmen er op doen.

De enige goede spaghetti spruitstuk is een opmaat.

Daarmee haal je het meeste uit je motor.

Die heatwrap, wel zorgen dat alles goed droog is, en dat evt water wat erachter komt, ook weer weg kan....

De enige goede spaghetti spruitstuk is een opmaat.

Daarmee haal je het meeste uit je motor.

Die heatwrap, wel zorgen dat alles goed droog is, en dat evt water wat erachter komt, ook weer weg kan....

Slangenklemmen om heatwrap wil wel, maar dan niet die slangenklemmen met plastic (blauw vaak) gebruiken. Dat plastic gaat smelten en dan gaan die dingen los.

Slangenklemmen om heatwrap wil wel, maar dan niet die slangenklemmen met plastic (blauw vaak) gebruiken. Dat plastic gaat smelten en dan gaan die dingen los.

@EdGSI wrote:Je ziet vanzelf waar je in de knel komt ;)

ja dat zal best haha.

ik ga er vrijdagavond aan beginnen en het moet zondag af zijn, dus mag hopen dat ik dan nog niet nog altijd in de knel zit. ;)

Zit er trouwens merkbaar verschil tussen die merken?

Heb nu een nieuwe TA-Technix Spaghetti Spruitstuk besteld.

Misschien dat iemand hier ervaringen mee heeft?;)

Ik heb geen idee of dat een goeie is. Heb zelf alleen ervaring met Lexmaul en dat is echt top spul.

Je moet zo rekenen dat RVS niet (of nauwelijks) roest en hogere temperatuur aan kan, maar wel gevoeliger is voor temperatuurwisseling. Het kan eerder scheuren dan normaal staal.

Hoe dikker het materiaal, hoe beter bestand het is tegen scheuren. Maar zelfs dan is het geen garantie dat het niet scheurt.

Ik zou er persoonlijk een rol heatwrap (uitlaat tape, hitte band, of hoe men dat ook wil noemen) bij kopen en een set slang klemmen om het vast te zetten.

Daarmee isoleer je de pijpen tegen koude invloeden zodat er minder snel temperatuurverschil optreed.

Zeker aan de voorkant van je auto, waar het grootste temperatuurverschil kan optreden (lucht door de radiateur, opspattend water, en de grootste hitte in de pijp, dus groot verschil) zou ik wrappen.

Kost je maar een paar tientjes en verlengt de levensduur van je spruitstuk.

@EdGSI wrote:Je ziet vanzelf waar je in de knel komt ;)

ja dat zal best haha.

ik ga er vrijdagavond aan beginnen en het moet zondag af zijn, dus mag hopen dat ik dan nog niet nog altijd in de knel zit. ;)

Ik heb geen idee of dat een goeie is. Heb zelf alleen ervaring met Lexmaul en dat is echt top spul.

Je moet zo rekenen dat RVS niet (of nauwelijks) roest en hogere temperatuur aan kan, maar wel gevoeliger is voor temperatuurwisseling. Het kan eerder scheuren dan normaal staal.

Hoe dikker het materiaal, hoe beter bestand het is tegen scheuren. Maar zelfs dan is het geen garantie dat het niet scheurt.

Ik zou er persoonlijk een rol heatwrap (uitlaat tape, hitte band, of hoe men dat ook wil noemen) bij kopen en een set slang klemmen om het vast te zetten.

Daarmee isoleer je de pijpen tegen koude invloeden zodat er minder snel temperatuurverschil optreed.

Zeker aan de voorkant van je auto, waar het grootste temperatuurverschil kan optreden (lucht door de radiateur, opspattend water, en de grootste hitte in de pijp, dus groot verschil) zou ik wrappen.

Kost je maar een paar tientjes en verlengt de levensduur van je spruitstuk.

Je ziet vanzelf waar je in de knel komt ;)

ja dat zal best haha.

Je ziet vanzelf waar je in de knel komt ;)

ja dat zal best haha.

Gewoon beginnen.

Makkelijkst is om te beginnen om de kat los te halen van het spruitstuk. Dat gaat zo lastig als het spruitstuk al los hangt.

Je ziet vanzelf waar je in de knel komt.....

Gewoon beginnen.

Makkelijkst is om te beginnen om de kat los te halen van het spruitstuk. Dat gaat zo lastig als het spruitstuk al los hangt.

Je ziet vanzelf waar je in de knel komt.....

Hoe je hem erop kan zetten hangt er vanaf, sommige spaghetti's zijn er in 2 delen andere zijn 1 deel.

Gewoon de huidige losbouten en de andere met nieuwe bouten en pakkingen weer monteren.

Koelvloeistofsysteem kom je niet eens in de buurt....

Terug
Naar boven