• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Z16XE P302 Cilinder 2 misfire

Wederom bedankt voor de tip!

Ik wist dat de ECU's niet zomaar uitwisselbaar zijn. De € 280,- voor reparatie ervan wist ik echter niet!

Ik hoop dat ik goedkoper uit ben. Ben nu al ongeveer € 300,- kwijt aan diagnoses en nieuwe onderdelen!

Jij moet een ECU hebben van een Z16XE, Z16SE of Z14XE, deze moet dan wel uitgeleerd zijn dan kunnen ze deze bij de dealer gewoon weer inleren.

Vandaag weer nieuwe ontwikkelingen. Heb de ECU eens gereset en alle stekkers ingespoten met contactspray. Nu is het zo dat de auto weer normaal rijdt tenzij je boven de 50 km/u komt. Boven de 50 km/u begint het lampje weer te knipperen en loopt ie weer op drie cilinders. Wanneer ik nu onder de 50 km/u komt gaat et lampje weer uit en lijkt de auto weer normaal te lopen.

Toen ik trouwens de oliedop eraf haalde om de beschermkap eraf te halen, zag ik wat witte aanslag op de dop zitten. Foto volgt later. Ik heb eens gelezen dat dat ook iets betekent.

Hierbij de foto van mij oliedop;

IMG_1535.JPG

Het schijnt zelfs door je egr te kunne komen

als deze open staat creeer je ook een verkeerd vacuum

Fijn he die nieuwe eco troep :puke

@GRLWBNL wrote:Vandaag weer nieuwe ontwikkelingen. Heb de ECU eens gereset en alle stekkers ingespoten met contactspray. Nu is het zo dat de auto weer normaal rijdt tenzij je boven de 50 km/u komt. Boven de 50 km/u begint het lampje weer te knipperen en loopt ie weer op drie cilinders. Wanneer ik nu onder de 50 km/u komt gaat et lampje weer uit en lijkt de auto weer normaal te lopen.

Toen ik trouwens de oliedop eraf haalde om de beschermkap eraf te halen, zag ik wat witte aanslag op de dop zitten. Foto volgt later. Ik heb eens gelezen dat dat ook iets betekent.

Tja condens vorming door korte stukjes rijden blijf je houden helaas

Na wat research op internet was dat inderdaad in de meeste gevallen de oorzaak. Gelukkig maar, want de beelden van een lekker koppakking schoten alweer door m'n hoofd.

Heb tot dusver trouwens geen storing meer gekregen. Wellicht dat het komt doordat ik vanwege de weersomstandigheden niet harder kon rijden dan 50km/u. Ben dus nog niet in de gelegenheid geweest om em goed in te trappen.

Ik weet nu niet of het komt doordat ik de ECU gereset heb, de kleppenreiniger of de contactspray op de aansluitingen van de ECU en gashuisklep, maar het lijkt er in ieder geval op dat het probleem verholpen is.

Heb vandaag ca. 40 km met verschillende snelheden gereden, tot dusver zonder problemen. Dit was alweer twee weken niet gelukt. Ik juich nog maar niet te vroeg maar ik denk stiekem dat het probleem opgelost is.

Toch te vroeg gejuicht. Na pak en beet 200 km verder begint de ellende weer!

Nu nog maar proberen de EGR af te doppen en de kabelboom te vervangen. Als dat niet werkt wens ik iemand anders er veel geluk mee en koop ik een andere.

Ik merk nu trouwens wel dat als je de auto rustig warm rijdt dat het probleem vrijwel niet voorkomt. Als ik met een koude motor boven de 50 km/u kom, is het lopen op 3 cilinders vrijwel constant, zowel tijdens het rijden, als stationair.

1 advies: haal je kleppendeksel er is af zit vast met een stuk wat torx bouten

als je naar de onderkant kijkt en hij zit vol met sludge, dan zou ik mn motor inwendig reinigen

dit is een veel voorkomend probleem, en kan ook zorgen voor misfires.

de sludge word door het deksel je inlaat ingezogen en verbrand niet echt heel erg goed

tis een simpel ding om los te halen en te kijken.

Mocht die vol zitten, goed schoonmaken ook het gedeelte waar je onluchting slang op klikt

goed uit laten lekken en opnieuw monteren

Als ie al zover zit met sludge, heeft het gaatje op de gasklep al KNAP LANG dicht gezeten.

als iedereen nou eens (liet) controleren of het Vacuum gedeelte van de Carterventilatie regeling goed open was, waren er een hoop minder problemen, dat kan ik je melden.

het belang van een GOED werkende Carternetilatie word echt Veel te Veel onderschat.

Je kan je motor wel schoonmaken, maar als de Carterventilatie niet goed werkt ben je zo WEER aan de beurt.

als de Carterventilatie GOED werkt zal er ook geen olie je motor in gezogen worden.

het gebeurt namelijk niet helemaal in de Volgorde welke danny zegt..

het begint bij olie welke naar boven gewerkt word (carterventilatiekamers in het kleppendeksel), als de carterventilatie niet juist werkt door een verstopt vacuum pijpje op de gasklep.

De olie in de Carterventilatie kamers in het kleppendeksel hebben een lager temperatuur en meer temperatuurschommelingen als de rest van de motor, hierdoor ontstaat Condens, door vetten te mengen met water gaat dat stollen (ook vloeibaar frituurvet stolt in aanraking met water), dan krijg je een mayonaise achtige drap in deze carterventilatie kamers, als deze dan vol zitten, kan dat de motor in gedrukt worden..

Kleppendeksel verwijderen en dan sludge aantreffen is dan nog een stadium of 2 a 3 verder...

Carterventilatiekamers in het kleppendeksel zijn afgesloten ruimte in het kleppendeksel (kamers) welke juist moeten voorkomen dat er sludge vormt in de cilinderkop zelf.

Willem

Deze heb ik 1,5 jaar geleden al schoongemaakt en opgeboord. Heb in de tussentijd ongeveer 20.000 km gereden en stationair staat de wijzer altijd strak op de plus minus 700 r/pm

Lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat dit het probleem is.

Ik leg alleen effe uit hoe het wel zou moeten als het hierboven omschreven probleem zich voordoet.

als de boel zo ver is, als Danny omschrijft weet je zeker dat de auto van een liefhebber is geweest.............................................. van krenten op onderhoudkosten

Ik heb het vermoeden dat de Computer zijn beste tijd heeft gehad.

Willem

Ik begrijp het Willem. Was ook meer voor danny bedoeld.

Ik vermoed het ook. Dat gaat me weer handenvol met klauwen kosten! :(

Wil nog wel even proberen de EGR na te kijken omdat ik ook ergens gelezen heb dat dat nog een oorzaak kan zijn. Ook ga ik nog de kabelboom aan een grondige inspectie onderwerpen, maar daarvoor moet het weer wat beter weer zijn. Heb namelijk niet de luxe van een garage tot mijn beschikking.

Terug
Naar boven