• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Z16XE P302 Cilinder 2 misfire

Vandaag bij de VOD geweest en die hebben geconstateerd dat de ECU inderdaad z'n beste tijd heeft gehad. Nieuwe ECU gaat me € 900,- kosten.

Ik vraag me af of er geen andere manieren zijn om aan een andere ECU te komen, bijv. een tweedehands ECU?

Iemand suggesties?

@GRLWBNL wrote:Vandaag bij de VOD geweest en die hebben geconstateerd dat de ECU inderdaad z'n beste tijd heeft gehad. Nieuwe ECU gaat me € 900,- kosten.

Ik vraag me af of er geen andere manieren zijn om aan een andere ECU te komen, bijv. een tweedehands ECU?

Iemand suggesties?

er zijn wel bedrijven die het kunnen repareren.

stuur maar eens een mail naar t.p.deloo@gmail.com. Hij heeft mijn z16xe ecu gerepareerd.

Heeft mijn ecu gerepareerd voor een heel stuk minder. En geen geklooi met inleren of sloten wisselen. enz.

Blijft toch een vreemde bedoeling! We zijn nu een maand verder en ik heb nooit weer ergens last van gehad.

Is het misschien dan toch een vocht probleem, dat alleen storing veroorzaakt wanneer het vriest?

Beste Opelvrienden,

We zijn nu bijna een half jaar verder en de temperatuur begint weer te dalen. Heel toevallig begint de auto ook weer slechter te rijden. Precies dezelfde symptomen als een half jaar geleden. Rond 10 graden begint ie eerst af en toe te schokken net als vorig jaar. Ook als ik het gas loslaat tijdens het rijden schokt ie ineens weer een aantal keer totdat ie zakt ik toeren. Stationair weet ie ook niet helemaal wat ie wil. Af en toe hangt ie wat rond de 1000 rpm en na een een kort ritje weer rond de 800 rpm.

Nu zal de eerste nachtvorst wel niet heel ver weg zijn en ik vermoed dat ik weer dezelfde problemen ga krijgen als toen ik dit topic begon.

Toch wel vreemd om te weten dat deze problemen zich alleen voordoen als het kouder wordt.

De garage zei destijds dat mijn ECU naar de klote was. Dit weiger ik te geloven aangezien de auto een half jaar lang als een zonnetje heeft gereden en de problemen zich alleen voordoen als het weer ook een probleem wordt.

Nu vraag ik mij af of het niet 1 of andere sensor is of wellicht iets anders wat gevoelig is voor het weer?

Advies is zeer welkom!

Dat was bij mij dus ook het geval

gelukkig heb ik de auto niet meer: Was echt een rampenbak met die misfires

@GRLWBNL wrote:@Haasje17 wrote:In veel gevallen is de bobine stuk. Deze vervangen is de oplossing. Wellicht eerst bougies controleren.

Ik ga er vanuit dat je alleen de titel gelezen hebt...

Had de dealer bobine op vooraad? Zoja gewoon nog eens vervangen of ruilen. want ik heb al meerdere keren meegemaakt dat je gewoon een defect exemplaar kreeg wat ze op de plank hadden liggen wat al eens eerder was terug gekomen.

Anders zou ik zeggen hij ruikt naar benzine als de injector lekt en een straal in plaats van nevelt ruik je het ook en loopt die ook niet goed.

google maar is op misfire z16xep met die code

Het is echt een heel veel voorkomend probleem en bijna niemand krijgt het opgelost.

Jammer dat ook de opel het niet weet

@Dr.Ed wrote:Alle massaverbindingen en de bougiekabels/ontsteking al gecheckt?

Alles wat ook maar met de ontsteking te maken heeft is al vervangen. De massa zou ik nog wel even kunnen laten nakijken.

@Haasje17 wrote:

Had de dealer bobine op vooraad? Zoja gewoon nog eens vervangen of ruilen. want ik heb al meerdere keren meegemaakt dat je gewoon een defect exemplaar kreeg wat ze op de plank hadden liggen wat al eens eerder was terug gekomen.

Anders zou ik zeggen hij ruikt naar benzine als de injector lekt en een straal in plaats van nevelt ruik je het ook en loopt die ook niet goed.

De nieuwe bobine gaf precies dezelfde problemen als de oude. Gelukkig heb ik em nog in kunnen leveren en heb toen me oude er weer op gezet. Deze deed vervolgens ook weer hetzelfde. Ik kan er dus wel vanuit gaan dat daar het probleem niet zit.

Injectoren zijn ook getest. Daar schijnt ook niets mis mee te zijn.

Nee nog niet gedaan. Overigens denk ik dat massa en klepspeling niet aan de orde is. Dan zou de auto altijd problemen moeten geven lijkt mij? Dit is dus alleen het geval als het kouder is dan 10 graden.

Heeft iemand trouwens ervaring met het gebruik van Forte Motor Flush? Ik zit eraan te denken om deze behandeling op mijn auto los te laten. Ik lees namelijk veel goede berichten over dit product in combinatie met de problemen die ik heb met mijn motorblok.

Forte motor flush is prima spul. Hier gebruikt zelfs de opel dealer het bij verversen van de olie bij een beurt.

Nou jongens, het probleem is bij deze na een jaar definitief opgelost!

Ik heb een vriend van me (werkzaam bij een Volvo garage) bereid gevonden om mijn auto een paar dagen mee te nemen en hem voor zolang aan de computer te hangen. In eerste instantie was er weinig vreemds aan te merken op de uitgelezen waardes totdat hij er voor langere tijd mee ging rijden. Hij kwam erachter dat de MAF sensor af en toe dood sloeg wat volgens hem het stotteren en misfires veroorzaakte.

Uiteindelijk de MAF sensor vervangen en heb nergens last meer van. Het is zelfs zo dat het koppel moment compleet veranderd is en dat ie veel meer power heeft.

Uiteindelijk heeft me dit € 80,- gekost, heel wat anders dan de Opel Dealer in Groningen mij afhandig wilde maken ( € 900,- voor een nieuwe ECU). Mijn vertrouwen in een officiële dealer is bij deze opgezegd!

De dealer roept ecu defect omdat die dingen nu eenmaal vaak stuk gaan.ze hadden beter eerst kunnen testen voordat ze een conclusie trekken.

Terug
Naar boven