Eindelijk!! Afgelopen weekend eindelijk tijd kunnen maken voor het loshalen van mijn inlaatspruitstuk. Het was mijn eerste "grote" klus aan mijn auto, maar ik was goed voorbereid en was met vol vertrouwen begonnen aan de klus. Eigenlijk ging het verwijderen moeiteloos op een aantal dingen na. Dus daarom hierbij even (voor die genen die dit ook ooit willen doen) wat kleine aandachtspunten. Ik heb zelf een Vectra C1 dus het zou anders kunnen zijn bij andere typen auto's met dit type motor.
De belangrijkste probleempunten:
- Rechts van het inlaatspruitstuk zit een vacuum slang van de rembekrachtiging. Je moet maar net even weten hoe je deze slang los moet krijgen anders zit je (net zoals ik) 40 min te zweten

De slang heeft een soort borging (bij mij geel). Om de slang los te halen moet je de connector van beide zijden inknijpen en dan voorzichtig los trekken (anders trek je, net zoals ik, de borging stuk). Druk de connector niet in bij de gele haakjes van de borging, maar juist daar tussen in. De haakjes kan je met een dunne schroevendraaier er dan uit duwen.
- Je dient de hele oliepijstokbuis te verwijderen anders heb je niet genoeg ruimte om het spruitstuk er tussenuit te trekken. Deze zat bij mij erg vast, maar je moet hem in principe gewoon, in zijn geheel, uit het motorblok kunnen trekken. Met voorzichting een beetje heen en weer wiggen en naar boven trekken moet het uiteindelijk lukken.
- Sommige kabels zitten vast aan de onderkant van het spruitstuk (met tieraps). Deze kon ik alleen via de onderkant goed bereiken om ze vervolgens los te krijgen. Dus de auto opkrikken of, net zoals ik, de auto net boven de goot laten rollen en je zou dan onder de voorbumper moeten kunnen komen en het losmaken.
Daarna alles goed schoongemaakt. Een (vacuum?) buisje naar het gasklephuis zat helemaal dicht en ook de vacuumbuis van de rembekrachtiger leek dicht te zitten. De buis van het motorblok naar het gasklephuis (voor de EGR) zat helemaal dichtgekoekt. Het carter ventilatie restrictie klepje bleek wel wat rotzooi op te zitten, maar zat wonder boven wonder nog niet helemaal dichtgekoekt. Wat me wel opviel is dat het motorblok bij de 4e cylinder bij het inlaatspruitstuk helemaal vies was/onder de olie/roet resten zat. Ik heb de pakkingen van het inlaatspruitstuk vergeleken met nieuwe pakkingen en deze waren bijna 1mm smaller. Ik denk dat daardoor het inlaatspruitstuk daar niet meer helemaal goed afsloot. Deze pakkingen dus gelijk maar even vervangen. Tevens ook het restrictieklepje en de pakking van het gasklephuis vervangen.
Het monteren ging eigenlijk heel soepeltjes en zonder problemen. Ik heb het gevoel dat de auto wat krachtiger is bij lage toeren, maar ik betwijfel het dat dit alles (aangezien het restrictie klepje niet dicht zat) mijn olieverbruik gaat verbeteren. Het was iig leuk om te doen en mijn inlaatkant is weer helemaal schoon en in topconditie.
Hier wat foto's:

uke Wat vies!
Aaah dat is beter :thumbup
Wat ik me trouwens wel afvroeg is of het gat op het motorblok waar de EGR buis op aangesloten zit alleen naar de EGR gaat en of ik daar gewoon met bv remmenreiniger in had kunnen spuiten of niet? Ik kan me voorstellen dat dit gat nl ook nogal dichtgekoekt is, maar ik durfde dat niet zomaar te doen zonder dit eerst even uit te zoeken. Iemand die dit weet?