• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

Even een update van mijn kant met mijn Z22se olie verbruik. Met alleen woon werk verkeer korte stukken 12km enkele reis. Haal ik gemiddeld 700-750KM wanneer de melding check olie peil op BC. Mijn blok heeft inmiddels 220.000KM gelopen.

Heb afgelopen weekeind ruim 700KM gereden.

Nadat ik 415KM autobaan gereden had kwam op de bc de melding check olie peil. Dus meteen eerste afslag tankstation even stoppen om te controleren.

Een parkeerplek gevonden. Check olie peil blijft branden. Laat de auto even stationair lopen. En na uit zetten gaat de melding check olie peil uit en blijft uit.

Daarna toch maar even olie gepeild met de pijlstok en inderdaad de olie stond op +/- minimaal. Heb er toen 500ml bijgevuld. En ben daarna verder gereden naar eindbestemming. Bij de eindbestemming even 15 minuten gewacht en olie peil stond op 50%. Heb daarna nogmaals 500ml (totaal dus 1 liter) toegevoegd en daarna stond

het olie peil op maximaal. Volgende dag weer 350KM autobaan gereden zonder problemen. Maar eenmaal thuis aangekomen toch na 15 minuten even weer olie gepeild en tot mijn verbazing staat het olie peil al weer op 50%. Dit zou toch eigenlijk niet mogen lijkt me. Heb wel stukken lekker door gereden maar zoveel olie verbruik lijkt me toch niet normaal?

- Mijn blok is van de buitenkant helemaal schoon.

- Olie dop is na mijn mening niet onder de sludge.

- Olie catch tankje blijft leeg zit geen olie in

- Gasklephuis blijft schoon na installatie olie catch tankje

- Luchtinlaat blijft schoon na installatie olie catch tankje

- Uitlaat ziet er wel van de binnenkant zwart uit.

- Wanneer je met warme motor stil staat en iemand laat gas geven komt er na het gaspedaal los laten een lichte zwarte rook uit de uitlaat.

Zo ziet mijn olie dop eruit? Dit is toch geen sludge?

Olie dop Z22se;

20150926_130834_zpsecfnj3pw.jpg

20150926_130848_zpsj5uy3hd3.jpg

Zoe ziet mijn olie eruit als ik met mijn vingen langs de rand van de oliedop in het blok smeer;

20150926_131032_zpsoesdbeot.jpg

Onderkant Z22se blok;

20150919_131947_zpso4rr3e64.jpg

Auto lekt ook totaal niet. Heb dit al meerdere keren getest door middel van piepschuim stukken onder de hele auto te leggen.

Maar totaal geen olie te zien. Het enige wat opvalt is dat er soms een lichte zwarte rook uit de uitlaat komt wanneer je het gas loslaat.

Klein filmpje van licht zwarte rook wat soms uit de uitlaat komt na gas loslaten;

Dit filmpje is gemaakt terwijl motor goed warm was.

http://vid435.photobucket.com/albums/qq73/Dolbyadt/20150926_152430_zpszrvdqbh2.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij buurman ziet hij ook soms een klein wolkje uit de uitlaat komen wanneer hij achter mij rijd.

@wim-v6, Bedankt voor je snel antwoord. Kan ik hier nog iets aan doen? (additieven om dit tegen te gaan) of is de enige mogelijkheid een dure reparatie?

Het blok rijd geweldig en is niks mis mee alleen vind het erg vervelend dat mijn olie verbruik zo hoog is.

@wim-v6 wrote:Kleprubbers lijkt het op

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

@wim-v6, nogmaals bedankt voor het antwoord. :thumbdown Dus niks aan te doen behalve een dure reparatie klepseals vervangen dus. :cry

Dolby ik kamp momenteel met hetzelfde probleem als jij hebt met mijn x16xe blok. Het volgende wat jij aan geeft is bij mij ook zo:

Mijn blok is van de buitenkant helemaal schoon.

- Olie dop is na mijn mening niet onder de sludge.

- Olie catch tankje blijft leeg zit geen olie in

- Gasklephuis blijft schoon na installatie olie catch tankje

- Luchtinlaat blijft schoon na installatie olie catch tankje

- Uitlaat ziet er wel van de binnenkant zwart uit.

- Wanneer je met warme motor stil staat en iemand laat gas geven komt er na het gaspedaal los laten een lichte zwarte rook uit de uitlaat.

Rij je blok eens goed warm en laat hem vervolgens 10 minuten stationair draaien. Dan opeens één flinke dot gas geven. Als je kleprubbers gaar zijn, zal die een blauwe pluim uit de uitlaat geven. Heb ik ook namelijk.

Er is vast iemand van het forum die het voor een redelijk bedrag kan maken denk ik. Waarschijnlijk zijn de onderdelen niet duur alleen zit er nogal wat werk aan.

Heeft iemand ervaring met additieven om te proberen om het olie verbruik te verminderen. Heb dingen gelezen dat kleprubbers (klepseals) vast kunnen zitten. Of betekend dit toch dat ze versleten zijn. Dus niks meer zal helpen behalve nieuwe kleprubbers.

Jullie weten dat kopel de kracht is welke afgezet wordt en het aantal PK's de snelheid waarmee dit gebeurd?

Ofwel wil je sneller zul je echt je pk's moeten gaan benutten en dat zit toch echt aan het eind van het toeren bereik.

@Haasje17, per ongeluk gepost in een verkeerd topic? ;)

@Haasje17 wrote:Jullie weten dat kopel de kracht is welke afgezet wordt en het aantal PK's de snelheid waarmee dit gebeurd?

Ofwel wil je sneller zul je echt je pk's moeten gaan benutten en dat zit toch echt aan het eind van het toeren bereik.

Zou je eens kunnen proberen wat ik even eerder postte Dolby?

Warm rijden, vervolgens 10 min stationair laten draaien.

Flinke dot gas geven, kijken of ie dan een behoorlijke rookpluim geeft?

@basss27, wil ik zeker nog een keer doen. :thumb Heb je het filmpje nog niet gezien dan? Op het filmpje was mijn blok netjes warm i.v.m. 180KM snelweg gereden. Daar kun je zien

dat er ook soms een licht zwarte rookpluim uit komt namelijk.

Klein filmpje van licht zwarte rook wat soms uit de uitlaat komt na gas loslaten;

Dit filmpje is gemaakt terwijl motor goed warm was.

http://vid435.photobucket.com/albums/qq73/Dolbyadt/20150926_152430_zpszrvdqbh2.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

@basss27 wrote:Zou je eens kunnen proberen wat ik even eerder postte Dolby?

Warm rijden, vervolgens 10 min stationair laten draaien.

Flinke dot gas geven, kijken of ie dan een behoorlijke rookpluim geeft?

Iemand ervaring met Forte en/of Wynn´s om iets te reinigen van het blok om olie verbruik te verminderen? kleprubbers? enzo.

Hier een nieuw filmpje om te proberen te laten zien dat de auto rookt als ik tegen de 5500-6000RPM kom. Onder de 4000RPM

komt er geen rook uit. Alleen wanneer ik boven de 5000+ toeren kom er rook uit de uitlaat.

Dit is met warme motor gedaan.

http://vid435.photobucket.com/albums/qq73/Dolbyadt/Rookwolk6000RPM_zps88s2ozek.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand ervaring met Forte en/of Wynn´s om iets te reinigen van het blok om olie verbruik te verminderen? kleprubbers? enzo.

Hier een nieuw filmpje om te proberen te laten zien dat de auto rookt als ik tegen de 5500-6000 toeren kom. Onder de 4000 toeren

komt er geen rook uit. Alleen wanneer ik boven de 5000+ toeren kom er rook uit de uitlaat. Dit is met warme motor gedaan.

http://vid435.photobucket.com/albums/qq73/Dolbyadt/Rookwolk6000RPM_zps88s2ozek.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik het filmpje terug kijk. Lijkt het wel alsof er rook uit komt op het moment dat ik gas geef boven de 5000+ toeren. En als ik het gas los laat

het meteen stopt?

Rook bij belasting is meestal onderblok slijtage (zuigerveren zuigers cilinders).

@wim-v6, Dat zou dus betekend dat mijn blok op is dan?

Het blok rijd geweldig soepel zonder problemen. Alleen mijn olie verbruik is aan de hoge kant. Zijn er nog dingen die je hier tegen kunt doen?

Denk het niet behalve vervangen van onderdelen. Volgens mij is het nu zo dat de ruimte tussen cilinderwanden en de zuigerveren iets groter is dan normaal, waardoor onder hoge belasting (dus hoge druk) er olie lekt naar de verbrandingskamers. Onder hoge toeren zie je dat vrij snel aan de uitlaat, maar gezien je olieverbuik hebt komt het dus ook in minimale hoeveelheden naar binnen onder normale belasting.

Zou een dikkere olie misschien niet iets betere resultaten kunnen geven? Of heb je dat al geprobeerd? Dat ie soepel loopt geloof ik graag, immers kunnen de zuigers nu soepeler op en neer omdat de ruimte vergroot is, wel ten koste van olieverbruik dus. Zomaar een hersenspinsel :afro

Nieuwe zuigerveren zou je kunnen plaatsen maar als je dat moet laten doen een hele dure reparatie.

Deze slijtage komt voor bij deze motoren welke niet netjes zijn warm gereden.

De motor is van Aluminium en is daardoor wat gevoeliger voor te snel opwarmen.

Daardoor kan het onderblok wat meer slijte opleveren, wat op haar beurt weer olieverbruik kan veroorzaken.

@wim-v6, Bedankt voor je reactie. Duidelijke taal. Dat het blok vrij snel warm is klopt helemaal. De temperatuur meter komt inderdaad vrij snel op bedrijfs temperatuur. Heeft het nog zin om eventueel een compressie test te doen, of te kijken met een endoscoop hoe de cilinders eruit zien?

Zou een of ander middel het olie verbruik kunnen verminderen? Of heeft het allemaal geen zin.

@wim-v6 wrote:Nieuwe zuigerveren zou je kunnen plaatsen maar als je dat moet laten doen een hele dure reparatie.

Deze slijtage komt voor bij deze motoren welke niet netjes zijn warm gereden.

De motor is van Aluminium en is daardoor wat gevoeliger voor te snel opwarmen.

Daardoor kan het onderblok wat meer slijte opleveren, wat op haar beurt weer olieverbruik kan veroorzaken.

Een keer een compressie test doen zonder en met olie op de zuiger en kijken hoeveel verschil dit geeft.

Of een cilinder lek test.

En nee geen één middeltje gaat dit oplossen, dit moet je voor lief nemen of laten repareren.

Terug
Naar boven