• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

zafira kopen, alle hulp is welkom

miral astra

Post weleens wat
goeie middag Zafira rijders.

ik heb kennissen die altijd franse auto's rijden en die willen nu iets anders.

ik probeer ze in een opel te krijgen, en nu hebben ze hun oog op de zafira laten vallen.

ik zelf heb er nu ook mee gereden en rijdt heerlijk.

ben er nu bij 3 wezen kijken en er vielen mij een paar punten op.

roest overal waar ik kijk.

temperatuur problemen.

de roest is overal onder de auto, als of ik naar een kadett aan het kijken ben.

1e redelijke auto met weinig onderhoud gehad. volgens de garage altijd onderhoud gehad maar dat was een leuk verhaal.

deze was ingevoerd en voorschade gehad, aan de buitenkant kon je dat niet zien, maar toen de auto op de brug stond kon je het mooi zien.

de 2e zafira was een erg nette auto, en voor zover ik kon vinden ook weinig roest, na een proef rit gaat het lampje branden met een auto en een sleutel erin en komt de temepratuur bijna niet omhoog pas bij stoplicht gaat deze omhoog. na het laten draaien van de motor, knijp ik in de slangen en die zijn niet hard maar komt het water wel via de kleine aansluiting direct inn het koel resevior. als of er geen teromstaat in zat. klopt dit? is dit normaal. dat de tempratuur niet omhoog komt?

de 3e zafira komt de tempratuur helemaal niet omhoog, maar was deze in wat slechtere staat vond ik.

en welke type zafira moet ik niet nemen (bouwjaar)

ik zoek een 18 16 goed benzine onderhouden weinig kilometers , en heb hier 4000 euro voor over!

ik stel alle info over deze type auto op prijs, zelf nooit aan een zafira gesleuteld en ben daarom ook niet op de hoogte van de kwaaltjes die een zafira kan hebben.

Ik heb een Zafira uit 1999 1.8 Elegance

Alleen het subframe heeft wat lichte roest plekkjes

Temperatuurnaald komt niet echt hoog( Komt een kwart uit de hoek), maar als ik hem uitlees met een opcom geeft hij wel 80 graden aan, maar dit schijnt een opel kwaaltje te zijn.

Verder prima wagen eigenlijk.

Ik heb een Zafira uit 1999 1.8 Elegance

Temperatuurnaald komt niet echt hoog( Komt een kwart uit de hoek), maar als ik hem uitlees met een opcom geeft hij wel 80 graden aan, maar dit schijnt een opel kwaaltje te zijn.

Ik heb een Zafira 1.6 16V gehad van 10-2000. De deuren zaten aan de onderkant vol roestblaren. Gelukkig viel dat door zijn kleur (donker-blauw) niet op. Geregeld

moest ik de EGR schoonmaken en schrik niet............... Bij elke tankbeurt een liet olie!!!!

Succes, Groeten, Ger

Ik heb een Zafira 1.6 16V gehad van 10-2000. De deuren zaten aan de onderkant vol roestblaren. Gelukkig viel dat door zijn kleur (donker-blauw) niet op. Geregeld

moest ik de EGR schoonmaken en schrik niet............... Bij elke tankbeurt een liet olie!!!!

Succes, Groeten, Ger

uit ervaring:

1.8 benzine verbruikt veeeeeel olie

2.2 benzine slechts gemaakte auto (motorisch) ooit, aldus de opeldealer.

eerlijk gezegd beter een Zafira A te kopen dan een Zafira B.

type B zit te vol met milieutechnische snufjes.

vergeet niet, iedere auto en merk heeft wel wat.

De roest moet je echt even door zoeken. Eenmaal een goede gevonden:

De lak goed onderhouden.

succes met zoeken en kopen.

uit ervaring:

De lak goed onderhouden.

Interessant topic, was ook al met een schuin oog aan het kijken naar Zafira's, maar dan om over een jaar of twee pas te kopen... De 2.2 leek me nou juist interessant, maar beter afblijven dus!

Zijn wel erg mooi ruime auto's! :wub

Interessant topic, was ook al met een schuin oog aan het kijken naar Zafira's, maar dan om over een jaar of twee pas te kopen... De 2.2 leek me nou juist interessant, maar beter afblijven dus!

Zijn wel erg mooi ruime auto's! :wub

Heb een Zafira A 1.8 uit 2000 gehad en nu een A 2.2 (die slechte motor :hmmz ) uit 2001 en allebei geen spatje roest. Persoonlijk vind ik de X18Xe motor nogal rauw en heeft ook maar 15pk meer als de 1.6 (die echt onder de maat is voor deze auto) deze 1.8 luste bij mij circa elke 5000km een litertje olie. De 2.2 heeft power zat en loopt heel mooi, gebruikt ongeveer een liter olie op 4000km. (ik zorg dat ie altijd strak op de bovenste streep staat) 1.8 was goed 1 op 12 mee te rijden, met de 2.2 kom ik meestal ergens 1 op 10/ 1 op 11 uit.

Motorisch zou ik proberen te gaan voor een Z18 , deze heeft meer vermogen en loopt mooier dan de oudere, volgensmij zitten deze er ongeveer vanaf de facelift in.

Kwaaltjes: reactiearmen stabilisatorstang voor, draadbreuk in kabelboom naar achterportieren, slijtage claxonknoppen, scheurtjes in plaatwerk bij portieren (bij deurvangers en onderaan de raamstijlen)

Bij autobild/autoweek ooit Zafira A uit elkaar geschroefd en conclusie was dat het een goed doortimmerd product was, ik ben het er helemaal mee eens.

Heb een Zafira A 1.8 uit 2000 gehad en nu een A 2.2 (die slechte motor :hmmz ) uit 2001 en allebei geen spatje roest. Persoonlijk vind ik de X18Xe motor nogal rauw en heeft ook maar 15pk meer als de 1.6 (die echt onder de maat is voor deze auto) deze 1.8 luste bij mij circa elke 5000km een litertje olie. De 2.2 heeft power zat en loopt heel mooi, gebruikt ongeveer een liter olie op 4000km. (ik zorg dat ie altijd strak op de bovenste streep staat) 1.8 was goed 1 op 12 mee te rijden, met de 2.2 kom ik meestal ergens 1 op 10/ 1 op 11 uit.

Motorisch zou ik proberen te gaan voor een Z18 , deze heeft meer vermogen en loopt mooier dan de oudere, volgensmij zitten deze er ongeveer vanaf de facelift in.

Kwaaltjes: reactiearmen stabilisatorstang voor, draadbreuk in kabelboom naar achterportieren, slijtage claxonknoppen, scheurtjes in plaatwerk bij portieren (bij deurvangers en onderaan de raamstijlen)

Bij autobild/autoweek ooit Zafira A uit elkaar geschroefd en conclusie was dat het een goed doortimmerd product was, ik ben het er helemaal mee eens.

Ik heb een zafira 1.8 uit 2000, de x1.8xe1 motor met 147000 km.Geen enkele roest te vinden! Temperatuur komt ook gewoon omhoog tot 85/90 graden.

Deze motor maken best wat toeren bij 120 Km, 3700 toeren en dat hoor je een beetje. Prima auto om te kopen. De mijne verbruikt blijkaar als een van de weinige opels 0 olie! dus het kan dus wel.

Slechte punten bij zafira's (en meerdere opels) zijn de krakerige rubbers, egr problemen (gewoon afdoppen) en ook worden soms ecu problemen genoemd. Voor mij is roest gewoon slecht onderhoud en dus gewoon laten staan, er zijn er genoeg! En voor 4000 euro zelfs die van mij ;)

Ik heb een zafira 1.8 uit 2000, de x1.8xe1 motor met 147000 km.Geen enkele roest te vinden! Temperatuur komt ook gewoon omhoog tot 85/90 graden.

Deze motor maken best wat toeren bij 120 Km, 3700 toeren en dat hoor je een beetje. Prima auto om te kopen. De mijne verbruikt blijkaar als een van de weinige opels 0 olie! dus het kan dus wel.

Slechte punten bij zafira's (en meerdere opels) zijn de krakerige rubbers, egr problemen (gewoon afdoppen) en ook worden soms ecu problemen genoemd. Voor mij is roest gewoon slecht onderhoud en dus gewoon laten staan, er zijn er genoeg! En voor 4000 euro zelfs die van mij ;)

Hoi, Ik heb sins maart 2011 een Zafira 2.2 automaat uit 2001, ook dus met die slechte motor.. heb er nu bijna 17000km erbij gereden. staat nu op 161000km. enigste probleempje wat ik gehad heb is dat de spanningsregelaar van de dynamo kapot is gegaan.

voor de rest helemaal niks.

2.2motor is heerlijk soepel en veel koppel alleen hij lust een aardige slok benzine, olieverbruik is normaal, ik heb 1 keer wat bij moeten vullen.

de mijne heeft ook nergens roest.

gewoon een hele fijne ruime vlotte wagen.

Hoi, Ik heb sins maart 2011 een Zafira 2.2 automaat uit 2001, ook dus met die slechte motor.. heb er nu bijna 17000km erbij gereden. staat nu op 161000km. enigste probleempje wat ik gehad heb is dat de spanningsregelaar van de dynamo kapot is gegaan.

voor de rest helemaal niks.

2.2motor is heerlijk soepel en veel koppel alleen hij lust een aardige slok benzine, olieverbruik is normaal, ik heb 1 keer wat bij moeten vullen.

de mijne heeft ook nergens roest.

gewoon een hele fijne ruime vlotte wagen.

@Cobus wrote:Ik heb een Zafira uit 1999 1.8 Elegance

goeie morgen Cobus,

bedankt voor u reactie,

als de auto dan stationeer draait dus met koude motor, loopt het koel water dan direct via het kleine pijpje terug het koel resivior in dan?

en als je voor de auto staat en dan de linker koelwater slang in drukt zie je dan ook het koelwater in je ressevior bakje omhoog komen?

@Cobus wrote:Ik heb een Zafira uit 1999 1.8 Elegance

goeie morgen Cobus,

bedankt voor u reactie,

als de auto dan stationeer draait dus met koude motor, loopt het koel water dan direct via het kleine pijpje terug het koel resivior in dan?

en als je voor de auto staat en dan de linker koelwater slang in drukt zie je dan ook het koelwater in je ressevior bakje omhoog komen?

@Ger Reinders wrote:Ik heb een Zafira 1.6 16V gehad van 10-2000. De deuren zaten aan de onderkant vol roestblaren. Gelukkig viel dat door zijn kleur (donker-blauw) niet op. Geregeld

Succes, Groeten, Ger

goeie morgen Ger Reinders,

bedankt voor u reactie,

dit klinkt als mijn astra g, moet ik ook een liter olie bij doen om de 600 km zo'n beetje, raad jij is wat voor motor in mijn astra zit.

1.6 16 x16xel blok, weet niet wat voor blok u heeft.

en hoe zit het met de thempratuur meter bij u auto?

@Ger Reinders wrote:Ik heb een Zafira 1.6 16V gehad van 10-2000. De deuren zaten aan de onderkant vol roestblaren. Gelukkig viel dat door zijn kleur (donker-blauw) niet op. Geregeld

Succes, Groeten, Ger

goeie morgen Ger Reinders,

bedankt voor u reactie,

dit klinkt als mijn astra g, moet ik ook een liter olie bij doen om de 600 km zo'n beetje, raad jij is wat voor motor in mijn astra zit.

1.6 16 x16xel blok, weet niet wat voor blok u heeft.

en hoe zit het met de thempratuur meter bij u auto?

@GRSBK wrote:uit ervaring:

De lak goed onderhouden.

goeie morgen GRSBK,

bedankt voor u reactie,

zolang het oppervlakte roest is kunnen we er altijd wat aan doen, zodra en roest veranderd in rot, dan zijn we te laat en kunne we gaan lassen. dus volgens u een ZAFIRA A kopen, maar als ik deze mensen moet gaan vertellen dat het mogelijk is dat

ze om de 1-2 of 3 tank beurten olie erbij moeten doe, nemen ze vast geen Zafira.

Terug
Naar boven