Hoi!
De "ZF S5 18/3" is geleverd in
sommige Kadett-C, Ascona-B (niet in Manta-B), BMW 2002, Mercedes SL "Pagode" en Maserati.
Een ZF S5 18/3 is wel gehomologeerd voor een Ascona-B, maar niet voor een Manta.
Hier de mijne:
Echter er zijn nogal wat verschillen.
Belangrijkste verschil is de overbrengverhouding van de verschillende tandwielsets. De overbrengingsverhoudingen staat aangegeven op het typeplaatje aan de zijkant van de bak. Bijv. die van een Kadett-C 1000-serie heeft in 5e 1:1, terwijl die van een Ascona-B in 5e 1:0,874 (ook die van de andere versnellingen verschillen!). Die van een Maserati is nog weer heel anders (heel korte 1) en van een BMW/Mercedes weet ik het zo niet. Maar je wilt juist eigenlijk een lange 1e (zou ik denken).
Hier het typeplaatje van mijn ZF:
Zo'n twee jaar geleden heb ik hem helemaal gereviseerd. Op de foto rechtsboven is het lager te zien van de primaire as aan de koppelingzijde. Deze steekt iets buiten het versnellingsbakhuis. Het koppelingshuis van een ZF dicht de bak (zijkanten van de lagers) af.
Misschien kun je het in de exploded views ook wel zien (volgens mij is het daar wel duidelijk te zien links boven):
De exploded views kloppen niet 100% ben ik achter gekomen bij de revisie. Zo'n versnellingsbak is overigens relatief simpel / eenvoudig te de-/monteren.
De staartstukken van een niet-Opel ZF zijn heel anders. Is bijvoorbeeld van een Maserati veel langer, zodat je vanaf de achterbank zou kunnen gaan schakelen. Ook de uitgaande as heeft niet perse een schuifspline zoals bij Opels. Daarnaast moet het koppelingshuis ook nog tegen de beoogde motor passen. Het koppelingshuis van een ZF S5 18/3 heeft zoals gezegd ook nog een afdichtende functie (anders gezegd), het koppelingshuis gedeelte dat tegen de versnellingsbak zit heb je eigenlijk wel nodig en dan moet je een deel van een CIH koppelingshuis overlassen.
Van de versnellingsbak waar jij op doelde (Opel Blitz/Bedford?) weet ik zo niets, maar misschien kun je uit bovenstaande informatie wat bruikbaars halen.
Succes!