• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

ZF bak (bedford)

Ascona20E

Post weleens wat
Wij zijn ons een beetje aan het verdiepen in rallyauto's van vroeger.

Nu hebben we ergens gevonden dat ze met de volgende bak veel reden:

ZF S5 18/3

Nu komen we hier bij een Opel kadett of maserati bak uit.

Maar nu de volgende code :

1255 003 078

en deze is nergens meer te vinden,

maar schijnt na horen zeggen van een bedford af te komen.

ik heb evt een foto van het type plaatje

Maar heeft iemand info over deze bakken ??

Snuffel ff op marktplaats, adv. nr. 451373631.

In Dalen staat er een te koop van een Bedford 350, en de prijs isz............€ 350,-

:jerry :jerry

Snuffel ff op marktplaats, adv. nr. 451373631.

In Dalen staat er een te koop van een Bedford 350, en de prijs isz............€ 350,-

:jerry :jerry

Daar hebben we niets aan !

Ondertussen al wat wijzer geworden,

ze gebruikte waarschijnlijk vroeger de bak van een Bedford Blitz

Wie kan me er meer over vertellen ??

Daar hebben we niets aan !

Ondertussen al wat wijzer geworden,

ze gebruikte waarschijnlijk vroeger de bak van een Bedford Blitz

Wie kan me er meer over vertellen ??

Hoi!

De "ZF S5 18/3" is geleverd in sommige Kadett-C, Ascona-B (niet in Manta-B), BMW 2002, Mercedes SL "Pagode" en Maserati.

Een ZF S5 18/3 is wel gehomologeerd voor een Ascona-B, maar niet voor een Manta.

Hier de mijne:

IMG_2303.jpg

IMG_2301.jpg

Echter er zijn nogal wat verschillen.

Belangrijkste verschil is de overbrengverhouding van de verschillende tandwielsets. De overbrengingsverhoudingen staat aangegeven op het typeplaatje aan de zijkant van de bak. Bijv. die van een Kadett-C 1000-serie heeft in 5e 1:1, terwijl die van een Ascona-B in 5e 1:0,874 (ook die van de andere versnellingen verschillen!). Die van een Maserati is nog weer heel anders (heel korte 1) en van een BMW/Mercedes weet ik het zo niet. Maar je wilt juist eigenlijk een lange 1e (zou ik denken).

Hier het typeplaatje van mijn ZF:

IMG_0692.jpg

Zo'n twee jaar geleden heb ik hem helemaal gereviseerd. Op de foto rechtsboven is het lager te zien van de primaire as aan de koppelingzijde. Deze steekt iets buiten het versnellingsbakhuis. Het koppelingshuis van een ZF dicht de bak (zijkanten van de lagers) af.

IMG_2256.jpg

Misschien kun je het in de exploded views ook wel zien (volgens mij is het daar wel duidelijk te zien links boven):

ZF-05.jpg

ZF-04.jpg

De exploded views kloppen niet 100% ben ik achter gekomen bij de revisie. Zo'n versnellingsbak is overigens relatief simpel / eenvoudig te de-/monteren.

De staartstukken van een niet-Opel ZF zijn heel anders. Is bijvoorbeeld van een Maserati veel langer, zodat je vanaf de achterbank zou kunnen gaan schakelen. Ook de uitgaande as heeft niet perse een schuifspline zoals bij Opels. Daarnaast moet het koppelingshuis ook nog tegen de beoogde motor passen. Het koppelingshuis van een ZF S5 18/3 heeft zoals gezegd ook nog een afdichtende functie (anders gezegd), het koppelingshuis gedeelte dat tegen de versnellingsbak zit heb je eigenlijk wel nodig en dan moet je een deel van een CIH koppelingshuis overlassen.

Van de versnellingsbak waar jij op doelde (Opel Blitz/Bedford?) weet ik zo niets, maar misschien kun je uit bovenstaande informatie wat bruikbaars halen.

Succes!

Hoi!

De "ZF S5 18/3" is geleverd in sommige Kadett-C, Ascona-B (niet in Manta-B), BMW 2002, Mercedes SL "Pagode" en Maserati.

Een ZF S5 18/3 is wel gehomologeerd voor een Ascona-B, maar niet voor een Manta.

Hier de mijne:

IMG_2303.jpg

IMG_2301.jpg

Echter er zijn nogal wat verschillen.

Belangrijkste verschil is de overbrengverhouding van de verschillende tandwielsets. De overbrengingsverhoudingen staat aangegeven op het typeplaatje aan de zijkant van de bak. Bijv. die van een Kadett-C 1000-serie heeft in 5e 1:1, terwijl die van een Ascona-B in 5e 1:0,874 (ook die van de andere versnellingen verschillen!). Die van een Maserati is nog weer heel anders (heel korte 1) en van een BMW/Mercedes weet ik het zo niet. Maar je wilt juist eigenlijk een lange 1e (zou ik denken).

Hier het typeplaatje van mijn ZF:

IMG_0692.jpg

Zo'n twee jaar geleden heb ik hem helemaal gereviseerd. Op de foto rechtsboven is het lager te zien van de primaire as aan de koppelingzijde. Deze steekt iets buiten het versnellingsbakhuis. Het koppelingshuis van een ZF dicht de bak (zijkanten van de lagers) af.

IMG_2256.jpg

Misschien kun je het in de exploded views ook wel zien (volgens mij is het daar wel duidelijk te zien links boven):

ZF-05.jpg

ZF-04.jpg

De exploded views kloppen niet 100% ben ik achter gekomen bij de revisie. Zo'n versnellingsbak is overigens relatief simpel / eenvoudig te de-/monteren.

De staartstukken van een niet-Opel ZF zijn heel anders. Is bijvoorbeeld van een Maserati veel langer, zodat je vanaf de achterbank zou kunnen gaan schakelen. Ook de uitgaande as heeft niet perse een schuifspline zoals bij Opels. Daarnaast moet het koppelingshuis ook nog tegen de beoogde motor passen. Het koppelingshuis van een ZF S5 18/3 heeft zoals gezegd ook nog een afdichtende functie (anders gezegd), het koppelingshuis gedeelte dat tegen de versnellingsbak zit heb je eigenlijk wel nodig en dan moet je een deel van een CIH koppelingshuis overlassen.

Van de versnellingsbak waar jij op doelde (Opel Blitz/Bedford?) weet ik zo niets, maar misschien kun je uit bovenstaande informatie wat bruikbaars halen.

Succes!

Thanx voor het adres !

Die ga ik eens mailen !

@rik daar hebben we wat aan !! bedankt rik :thumb

alleen wij hebben een hele andere bak,(met de 1 links onder)

met de schakelpook verder naar voren, dus die zou nu bij een originele ascona in het dashboard komen :shock:

en deze bak zou gebruikt zijn vroeger in de rally

Thanx voor het adres !

Die ga ik eens mailen !

@rik daar hebben we wat aan !! bedankt rik :thumb

met de schakelpook verder naar voren, dus die zou nu bij een originele ascona in het dashboard komen :shock:

en deze bak zou gebruikt zijn vroeger in de rally

@Ascona20E wrote:

Mijn ZF heeft ook de 1e linksonder hoor (en dat hoort ook zo) ;)

Heb je geen fotootje van die exotische versnellingsbak van jullie ? (Ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden)

@Ascona20E wrote:

Mijn ZF heeft ook de 1e linksonder hoor (en dat hoort ook zo) ;)

Heb je geen fotootje van die exotische versnellingsbak van jullie ? (Ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden)

Terug
Naar boven