De afgelopen 2 weekenden stonden in het teken van de grote ombouw.
Het feest begon met een pakketje uit Denemarken met daarin een complete kabelboom van een insignia.
Ik had verwacht alleen het deel onder de motorkap te ontvangen maar het bleek de complete kabelboom te zijn. van boven tot onder van links tot rechts.
Dit was natuurlijk geen optie om deze er helemaal in te leggen.
Ik ben dus begonnen met het strippen van de kabelboom en heb eruit gehaald wat ik nodig had.
De bekabeling voor de AFL module
De Canbuss signalen voor de koplampen
Bochtverlichting signalen etc etc.
We zijn begonnen met de AFL module in te bouwen. Geloof me een insignia is niet echt een makkelijke auto om even iets bij te leggen. Uit eindelijk na veel demontage en gevloek was het dan toch gelukt. Helaas was het weekend weer voorbij dus moest ik wachten tot het volgende weekend.
Het volgende weekend ben ik begonnen met het monteren en aansluiten van de sensoren op de achteras en bij de voorpoot.
Bij de achteras moest de complete wielkuip eruit, de bekleding in de kofferruimte en de complete dorpel van voor naar achter.
Daarna hebben we de voorste sensor gedaan. Om deze samen met de rest van de bekabeling aan te sluiten moest zowat het hele front gestript worden, bumper eraf, wielkuip eruit, sproeireservoir weg, accu bak eruit en zekering kast gedemonteerd. Vervolgens heb ik alle kabels onzichtbaar weggewerkt. Dit hield in dat ik de kabelboom bijna helemaal opnieuw moest intapen.
Vervolgens heb ik de canbuss signalen aangesloten en de pinnen van de koplamp connectoren omgestoken. Hier komen namelijk signalen bij en andere zijn overbodig.
De camera voor de intelligente grootlicht functie zit ondertussen ook op zijn plek.
Het goede nieuw is dat bijna alles direct werkte. De software gooit nog een beetje roet in het eten want die denkt dat er nog halogeen lampen gemonteerd zitten. Deze zijn 50 watt en de nieuwe xenon lampen zijn 35 watt. Dit resulteert in een foutmelding en het afschakelen van de koplampen.
Hopelijk lost het laden van de software dit euvel op en anders verzin ik er zelf wel wat op.
De Xenon lampen zijn fantastisch. Ze draaien mee in iedere bocht en bij lage snelheid gaat de bochtverlichting nog eens extra aan in een bocht. En het ziet er veel vetter uit. In grootlicht modus doen ze het wel en dan heb je toch een hoop licht.
IK ben er super blij mee. En bij deze dus bewezen dat het wel degelijk kan. Het is alleen heeeeel veel werk.
Hieronder nog wat impressie foto's.
Ik zal binnenkort even een filmpje plaatsen. Gewoon omdat het kan