• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e

Een klein vogeltje fluisterde mij in het oor dat de 2.4CIH blokken ook in andere merken van GM hebben gezeten, en dat deze mogelijk ook in een Manta/Ascona passen..

Waar? of fabeltje?

wie kan mij helpen

ik heb een ascona a gekocht met daar in een 2.4 met origineel spruitstuk er nog op

hij liep toen wel (niet echt mee gereden) alleen om dan je slang naar je luchtweger te krijgen was een crime en kon alleen zolang de kap open was

ik had nog een 2.2 inlaat liggen dus heb ik deze er op gezet

eerst wilde die niet lopen

toen heb ik de aan voer en retour van de benzine omgedraaid toen deed die het wel alleen dan gelijk 3000 toeren en ik moest perse gas geven met starten

heb nu ook nog even de 2.4 gasklep weer terug gezet maar geen resultaat

even voor de duidelijkheid

2.4 met origineel inlaat prima

2.4 met 2.2 inlaat +( 2.4 injectie systeem en kabelboom) 3000 toeren stationair en alleen starten met een beetje extra gas

ik weet ook niet zeker of ik alle slangetjes goed heb op het spruitstuk is hier anders een tekening of een duidelijke foto van

ik heb er even een foto van gemaakt hoop dat jullie me kunnen helpen

GroteFoto-TG8JORI4.jpg

kan het niet zijn dat ik dit af moet stellen zo ja hoe moet ik dit dan doen

ik zou zelf een 2.0 injectie systeem met een afgezaagde 3.0 spruitstuk nemen. 2.2 spruitstuk kan ook, maar als de poorten vergelijkt, dan is het niet ideaal.

zo ik heb het voor elkaar hij draait nu wel de juiste toeren stationair

tenminste komt in de buurt hij schommelt tussen de 800/ 1300

en hij plopt nu of knalt net hoe je het wilt noemen

als ik nu gas geef plopt die eerst dan zakt die iets in daarna komt die moeizaam op toeren hoe hoger in toeren hoe beter hij het dan doet

zou iemand weten waar dit aan kan liggen te veel benzine ofzo hoe regel ik dit?

heb nu trouwens alles van een 2.4 injectie systeem behalve de kale inlaat die is van een 2.2

ik zou zelf een 2.0 injectie systeem met een afgezaagde 3.0 spruitstuk nemen. 2.2 spruitstuk kan ook, maar als de poorten vergelijkt, dan is het niet ideaal.

die heb ik ook wel liggen maar dan een L systeem en geen 3.0 inlaat

hij doet het heb alles schoon gemaakt incl bougies enzo nu loopt die perfect

@henk 400rr wrote:De rail is eigenlijk alleen goed pas te maken op het 2.2 spruitstuk, nadeel daarvan is dus dat je een grotere gasklep wil hebben en die zit daar niet op en die van een 6-cil past daar weer niet op.

ander nadeel is dat er veel 2.2 spuitstukken zijn met kleinere gaten naarde inlaat en weinige met de grotere gaten.

6-cilinder spuitstukken zijn ook verschillend onder elkaar, niet alleen zit je met bouwjaar, maar de oudere 2.5 en 3.0 hadden dezelfde luchtbuizen, de nieuwere niet, die zijn onderling weer verschillend en bovendien hebben die ook weer een ander injectie-systeem met bijbehorende aansluitpunten.

Je moet ook niet alleen kijken naar de doorlaat naar je inlaatpoorten en de diameter gasklep, maar ook naar de luchtinhoud van de luchtbuis, ook daar krijg je verschillende resultaten mee, kijk maar naar die dingen van Lexmaul, ook die luchtinhoud was groter dan e originele voor de 2.0CIH.

Verder is het een kwestie van kiezen en aanpassen of zelf maken.

Als je het 2.4 systeem wil houden met bijbehorende injectoren, dat kan, maar dan moet je ze op de oude manier monteren zoals dat het geval was bij de 2.0 CIH.

Of je past de 2.4 luchtbuis aan als je een aluminiumlasser kent of het zelf kan doen.

Hoe zit dat met die 2.4 injectoren, op welke manier kun je daar nu weer een slangetje aan bevestigen, zoals op de LE-jetronic systemen?

a6aac702.jpg

bovenste stukje, ongeveer vanaf dat vierkante deel, eraf snijden.

Dan hou je een stukje metalen buis over en daar kan je de slang weer op zetten.

Bedankt voor de tip! Verassing: Onder het plastic zit gewoon een slang-tule!

hah, dat had ik zelf nooit kunnen bedenken!

@jethro wrote:Zo`n trillingsdemper kun je ook testen of deze nog goed is, want deze hebben niet het eeuwige leven.

Als ge goed kijkt dan zie je het gevulcaniseerde rubber wel zitten, maak op de demper een krijtstreep en laat de motor lopen of ga er mee rijden.

Als deze goed is staat de streep in lijn, niet goed dan is de streep boven onder de rubber verdraaid.

Ff denken, en je doet het zo. ;)

:jerry :jerry

Goeie tip! Ideaal gezien is testen voor monteren nog beter, maar dat wordt lastig denk ik..

Heeft iemand misschien een duidelijke foto van waar het gat in het schutboard moet komen?

Ik ben nu bezig met de motorruimte, en wil kijken of het gat vast kan maken, en dan zo lang een rubber stop erin.

een foto zo niet, maar wel een kleine beschrijving:

t.h.v de accu bak, zit een klein gaatje me slang ter ontwatering van de accubak.

tussen deze slang en de wielbak moet het gat komen, diameter weet ik zo 1 2 3 niet.

maar even met je schuifmaat het rubber ommeten, en je weet het.

houd m wel een cm of 2 vanaf de accubak.

goodluck

volgens mij zat er ook verschil in materiaal.

2.0e gietzijer met trillingsdemper

2.0.s ijzeren poelie wieltje

Wat ik me nog afvroeg: Als je de 2.4 met LE-jetronic uitrust, heb je de krukaspoelie van een CIH 2.0E blok nodig.

Deze poelie is meer dan een kilo zwaarder dan een poelie van een N of S(?) Motor. Is het niet mogelijk om simpelweg de merktekens over te zetten en de oude poelie te blijven gebruiken ivm het uitsparen van gewicht wat aan de krukas hangt?

functioneel gezien kan uitwisselen wel,

maar waarom de 2.0e nu voorzien is van zo`n gietijzeren ding... geen idee.

maar of het nu de kg`s zijn die het hem doen... t zal wel meespelen in een

geval waar je meer gewicht verminderd, anders haalt het niet aan denk ik.

Nou, ik was van plan om mijn vliegwiel een kilo'tje of 2 af te draaien, maar als ik er dan aan de voorkant weer een kilo bij aan hang.....

Terug
Naar boven