Jongens, een vraag die ik ergens anders in dit forum ook gesteld heb!
Een TC knopje?
Ik rij een astra G cabrio, ik weet zeker dat ik ESP en TC heb!
met dit weer als ik te veel gas geef begint een oranje driehoekje te knipperen met een slippend autootje erin,
maar een knopje om dit aan en uit te zetten heb ik niet, hoe kan dit?
Hebben jullie een knopje om je TC/ESP uit te zetten?
ik heb de laatste maand al paar keer mensen uitgebreid geinformeerd hierover op het forum met foto's. zoeken dus!. Ik heb het wel in mijn auto zitten in ieder geval
TC = traction control, die zorgt dat zodra de wielen doorslippen het gas geknepen word om zo grip te blijven houden. Anti doorslip regeling dus
ESP = om onderstuur te voorkomen als je te hard de bocht in stuurt en de auto in een slip drijgt te raken. Het systeem detecteerd aan de hand van een stuurhoeksensor hoe scherp je (wilt) sturen. Lukt dat niet dan remt het op bepaalde wielen af om zo goed als het lukt alsnog zo scherp te sturen.
Kijk maar eens op youtube, daar wordt het heel mooi uitgelegd. zover ik weet hebben alle 2.2 modellen het standaard en de meeste 1.8 modellen ook, niet allemaal... 1.6 modellen niet volgens mij.
Je hoeft niet altijd zo'n knopje hebben. Sterker nog, de meeste hebben niet zo'n knop. Ook ik had vorig jaar ivm sneeuw het knopje er in gezet zodat ik de TC uit kon schakelen (en meer slip kon krijgen, zodat ik weg kwam in een mega pak sneeuw)
dit lampje gaat ook even branden als je de auto start of op contact zet