• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

BE rijbewijs

MOOK

Post vaak
Weet iemand hoe dat volgend jaar nou zit met dat BE, ik heb het alleen nodig voor: auto+aanhanger en daarop een crosswagen. Heb ik dan volgend meer nodig dan alleen B?

Vind het een slechte ontwikkeling.Die versoepelingen.

Vooral dat de aanhanger met lading zwaarder mag zijn dan de wagen dr voor.

Hebben in Zwitserland eens een klein terreinwaggentje met een enorme tabbert caravan over de kop zien gaan.

Die gast was alle controle kwijt.

Met B-rbw mag je een aanhanger meenemen die inclusief laadvermogen niet meer dan 750 kg weegt.

Aanhangers die meer dan 750kg wegen mag je ook meenemen onder deze voorwaarden:

■ de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

■ de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Ligt er aan:

Je rijbewijs B mag je (in combinatie met een aanhanger) gebruiken als de maximum toegestane massa niet meer bedraagt dan 750 kg. Zwaardere aanhangwagens mag je alleen trekken als

- toegestane maximum massa van de aanhangwagen mag niet meer bedraagt dan het 'leeggewicht van het trekkend voertuig

- de optelling van de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de toegestane maximum massa van de aanhangwagen mag niet meer zijn dan 3500kg.

In alle andere gevallen is het rijbewijs BE verplicht.

Dus het ligt er maar net aan hoe zwaar de aanhanger+croswagen is en wat er voor staat ;)

Ik heb zelf BE-rijbewijs gehaald en dat komt vaak van pas.

Na-aper RISL :ass

Ik zit ook te overwegen om 'm een keer te halen. Het wordt toch alleen maar duurder en duurder om zoiets te fixen,... Nu is het geloof ik 465 euries voor een dag les met examen hier in de buurt... Examen is gewoon achterlijk duur (230...)

Ja als ik het zo lees, dan heb ik het ook gewoon nodig. Staat een wagen voor van 1400 kg, aanhanger met crosser is denk ik iets van 1100kg??? Dat zou dan wel mogen toch?

@MOOK wrote:Ja als ik het zo lees, dan heb ik het ook gewoon nodig. Staat een wagen voor van 1400 kg, aanhanger met crosser is denk ik iets van 1100kg??? Dat zou dan wel mogen toch?

Hoezwaar is die crosser dan?

@astraTD wrote:Dus met een B mag je ook een dubbel asser aanhangwagen trekken?

Waarschijnlijk niet, daar het laadvermogen van een "dubbel asser aanhangwagen" al gauw 1500kg is ;)

Het is overigens een tandem-asser ;)

Jep, aan het aantal assen hangt geen limiet.

1400+1100 is minder dan 3500 kg. Zorg dat je wel exact de gewichten weet, want ze doen al moeilijk over een kilo teveel.

Check ook de maximaal toegestane aslast van de aanhanger (zodat je ook die niet overschrijdt) en dat de auto de aanhanger+last wel mag trekken...

Maar zolang je onder de 3500 kg blijft, mag je het trekken met een B-rijbewijs.

@jeroenk wrote:@astraTD wrote:Dus met een B mag je ook een dubbel asser aanhangwagen trekken?

Waarschijnlijk niet, daar het laadvermogen van een "dubbel asser aanhangwagen" al gauw 1500kg is ;)

Het is overigens een tandem-asser ;)

En als je dan een auto van 1800 kg er voor zet, is het geen probleem, dus in principe mag je een aanhangwagen met twee assen gewoon trekken. Er hangt geen limiet aan het aantal assen (al denken veel mensen wel dat je alleen enkelassige aanhangwagens mag trekken met je B-rijbewijs).

Klopt wat je zegt hoor RISL. Probeerde alleen duidelijk te maken dat de kans dat je een met een B-rijbewijs en een 'gemiddelde' auto een tandem-asser mee mag nemen niet héél groot is, gezien de meeste auto's toch onder de 1500kg zitten ;)

Oke, ik maak ook een fout in de schatting van een tademasser, ik dacht dat die minder zou wegen, maar als die al 1500 weegt.

Ik zie wel dat oprijwagens, die ik nodig ga hebben, maar iets van 800 wegen, dan zou ik het weer wel halen met BE :???:

Het gaat om het laadvermogen van de tandemasser MOOK ;) Zelfs met een lege tandem-asser van 300 kg mag je nog niet rijden met een auto van bijv. 1250kg, als het laadvermogen van de tandem-asser bijv 1500kg is.

Inderdaad!

Dat is dus het 'vuile' van die regel. Al rijd je met een lege aanhangwagen, je kunt dan dus alsnog in overtreding zijn.

Nou, volgens mij interpreteer jij het heel anders dan dat het er staat.

De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.

De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.

De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.

De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.

Er staat dus NIET dat je met je B-rijbewijs 4250 kg mag trekken. Dit mag wel met B+.

Daarnaast geldt nog steeds de regel dat de lege auto zwaarder moet zijn dan het maximum toegestane gewicht van de aanhanger.

Met je BE ben je helemaal onbeperkt, zolang het trekkende voertuig onder de 3500 kg blijft, mag je alles trekken.

Terug
Naar boven