• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Bigga bodem onderhoud, gecoate onderdelen terug + opbouw

2slow

Post veel
Een paar weken geleden een start gemaakt met het bijwerken en onderhouden van mijn bodem. Deze is niet slecht maar er zitten een paar kleine plekjes die makkelijk te elimineren zijn dus aanpakken die handel.

Eveneens wat vliegroest / steenslag schade gespot bij mn voor spatborden ter hoogte van de drempel, dus aanpakken voor dat het erger word.

Maar eens begonnen met het demonteren van de sideskirts. Om te ontdekken dat tussen de drempel en de skirts het er zeer netjes uit ziet, 100% meevaller toch?

Daarna de achterbumper los gehaald. Daar begint het onderhoud echt.. De ophangsteunen van de bumper waren zeer aan vervanging toe. zijn allebei krokanter dan een kroket. de bumperbalk en steunen hadden ook het nodige roestbruin over zich heen. Dus los halen die handel.

En omdat ik toch met bumpers bezig was.. ook de voorbumper er maar af. 4 jaar geleden met mn vader de voorzijde behandeld. En dat zag er tot mn verbazing nog net zo uit als we het hadden achtergelaten :thumbup .

Even een paar impressies:

1342918100_6_X_k5.jpeg

1342918130_6_R6co.jpeg

De bumperbalken had ik mee gegeven aan een vriend van mij die bij een verzinkerij/coatingsbedrijf werkt. Deze bracht hij afgelopen maandag weer terug :D :

1342918237_6_OGiU.jpeg

Ze zijn gestraald en bedekt met 2 lagen coating. Werkelijk ze zien er uit als nieuw :wub

En omdat hij er toch was meteen de volgende lading mee gegeven:

1342918157_6_8uLZ.jpeg

Met uitzondering dan van het onderste steuntje, die was overleden. Echter de nieuwe die ik er voor besteld had heeft hij wel mee. Coating is sterker en duurzamer dan het laagje lak wat er op een nieuwe zit. :D

Verder met het onderhoud:

1342918214_6_ocTY.jpeg

De kleine plekjes op de bodem achter en de sleep oog lekker schoon gemaakt en bedekt met een laagje zinkprimer. De sleepoog gaat ook nog een laagje lak krijgen in kleur.

En nog even omdat ik natuurlijk ook aan het milieu denk en licht gewicht oplossingen daar aan bij dragen:

1342918185_6_01Tb.jpeg

Mn licht gewicht einddemper ophanging... :agent :agent

Nouja eigenlijk een tijdelijke ophanging dus om dat de ophangbeugel ook gecoat word.

Ook nog even naar de plaatselijke ijzerhandel geweest hier. En alle los gehaalde bouten, moeren, ringen en schroeven vervangen door RVS varianten. king:

De Calibra staat op dit moment bij de garage. Doe ook aan uitbesteding omdat ik niet super techneut ben en een tijdsgebrek heb. Er gaat gebeuren:

-Alle remklauwen worden gereviseerd

-Nieuwe sportremschijven achter

-Nieuwe blokken achter

-Nieuwe draagarm rubbers

-In staal gewikkelde remslangen

Zal de komende tijd nog wel wat bezig zijn en post wel weer eens wat met wat sfeer foto's

Groeten Xander

Maandag de Calibra weer bij de dealer/garage weg gehaald. Alles netjes gemonteerd daar.

Gisteravond nog weer even aan de slag geweest. Mn sleepoog voorzien van een laagje paarse lak. En wat zinkprimer op wat plekjes los gelaten (na het schoonborstelen natuurlijk). Eveneens met tektiel hier en daar een laagje aangebracht (dit alles nog aan de achterzijde)

Door het falen van mn camera nu even geen foto's. Maar die komen nog!

Maandag de Calibra weer bij de dealer/garage weg gehaald. Alles netjes gemonteerd daar.

Gisteravond nog weer even aan de slag geweest. Mn sleepoog voorzien van een laagje paarse lak. En wat zinkprimer op wat plekjes los gelaten (na het schoonborstelen natuurlijk). Eveneens met tektiel hier en daar een laagje aangebracht (dit alles nog aan de achterzijde)

Door het falen van mn camera nu even geen foto's. Maar die komen nog!

Afgelopen maandag weer even verder gegaan waar ik mee bezig was. Nu ook met foto's :D

De nieuwe remschijven achter:

1355917828_6_K-pT.jpeg

De nieuwe remslangen. Met rvs wikkeling er omheen:

1355917934_6_sb7M.jpeg

Verder lekker met zinkprimer en loodmeie aan de gang geweest. Bij mn krik steunpunt achter was een beetje aandacht nodig. Eerst even lekker blank gemaakt nu lekker oranje.

1355918095_6_cSwc.jpeg

Verder nog even een sfeer plaatje van het geheel.

1355918033_6_8fgM.jpeg

Overigens onder de motorkap ook diverse schroeven en boutjes vervangen voor rvs exemplaren en mn hitte schild voorzien van een nieuw laagje zwart. Heb ik even geen plaatje van, gezien mn motorkap steun even mist.

Mn sleep oog zit nu weer in de paarse lak ook met een laagje blanke lak er over. Nu nog even wachten op een paar steunen en andere onderdelen die gecoat worden, zodat ik de achterkant kan afronden.

Afgelopen maandag weer even verder gegaan waar ik mee bezig was. Nu ook met foto's :D

De nieuwe remschijven achter:

1355917828_6_K-pT.jpeg

De nieuwe remslangen. Met rvs wikkeling er omheen:

1355917934_6_sb7M.jpeg

Verder lekker met zinkprimer en loodmeie aan de gang geweest. Bij mn krik steunpunt achter was een beetje aandacht nodig. Eerst even lekker blank gemaakt nu lekker oranje.

1355918095_6_cSwc.jpeg

Verder nog even een sfeer plaatje van het geheel.

1355918033_6_8fgM.jpeg

Overigens onder de motorkap ook diverse schroeven en boutjes vervangen voor rvs exemplaren en mn hitte schild voorzien van een nieuw laagje zwart. Heb ik even geen plaatje van, gezien mn motorkap steun even mist.

Mn sleep oog zit nu weer in de paarse lak ook met een laagje blanke lak er over. Nu nog even wachten op een paar steunen en andere onderdelen die gecoat worden, zodat ik de achterkant kan afronden.

zo lekker bezig daar....

moet zelf ook nog het een en het ander bij spuiten bij m'n cali...

wat voor spuitbussen gebruik jij daarvoor??

zo lekker bezig daar....

@Martijn1981 wrote:zo lekker bezig daar....

Ik gebruik zinkprimer (spuitbus) Loodmenie (pot, voor de lastige plekjes) Motip lak (z290) en blanke lak.

Assorti staalborstels in verschillende maten en van die draai(staal)borstels voor op een boormachine.

Groeten Xander

@Martijn1981 wrote:zo lekker bezig daar....

Ik gebruik zinkprimer (spuitbus) Loodmenie (pot, voor de lastige plekjes) Motip lak (z290) en blanke lak.

Assorti staalborstels in verschillende maten en van die draai(staal)borstels voor op een boormachine.

Groeten Xander

pas wel op met die rvs boutjes en dergelijke.rvs heeft de neiging om staal met zinkcoating aan te vreten.en dan roest (rot) het nog sneller.

Maar erg goed bezig.vind die einddemper erg geil staan op je wagen.

@opelremco wrote:pas wel op met die rvs boutjes en dergelijke.rvs heeft de neiging om staal met zinkcoating aan te vreten.en dan roest (rot) het nog sneller.

RVS zinkcoating aanvreten? Hoe dat zo?

Die demper is een orignali Irmscher :wub :agent

pas wel op met die rvs boutjes en dergelijke.rvs heeft de neiging om staal met zinkcoating aan te vreten.en dan roest (rot) het nog sneller.

Terug
Naar boven