• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Brandstof verbruik Grandland X

[quote quote=18384658]

Precies! Op de snelweg is dat van minder belang, maar op 2 baanswegen zoals bij ons, kijk ik elke 10 seconden wel even in de spiegels. En nadert me iemand wanneer ik 90 rij, ga ik naar 100, om anderen niet te ergeren. Dat heet aanpassing/doorstroming van het verkeer. En op 4 baanswegen kan je ook 90 of 95 aanhouden. Want wie sneller wil, kan er omheen. Dat is op 2 baanswegen waar je 100 mag, met dubbele streep in het midden, namelijk niet zo. En vrachtwagens rijden in de regel ook niet harder dan 90, dus kan je daar mooi achter blijven. Ik zou je dus in ieder geval aanraden, kijk wat meer in de spiegels. En een rustige rijstijl, spaart je knip,(gunstig verbruik) je hart,(geen stress) en je auto.(minder slijtage)
wpml_wink.gif
[/quote]

Vrachtwagens niet sneller dan 90 ?????????? Man toch. Op welke planeet woon jij. Je moet de truckers met buitenlandse nummerplaten en lichte vrachtwagens eens zien voorbijscheuren..............

Achter een vrachtwagen bllijven hangen ?? En ipv om het jaar een nieuwe voorruit dan elke maand ??? Steenslag weet je wel...........

Achteruitkijkspiegels ???? inderdaad. Maak ik ook gretig gebruik van. Best dat ze niet slijten door er naar te kijken anders mocht ik ze elke week vervangen maar...........; toch wordt je wel eens verrast door gekken die plots aan je achterwerk hangen en die je nooit zag komen. In België ben je een gevaar wanneer je 90 op de autosnelweg rijdt.... Gaan alle vrachtwagens je voorbij maar versperren zo ook het tweede vak. De angstige rijders gaan dan in de remmen en dan gebeurt er wel wat.....

Ik ben een heel erg rustige rijder. 50 waar 50 mag 70 waar 70 mag 90 waar 90 mag 110 waar 120 mag. Rustig laten opklimmen tot de snelheid.... dan kom ik aan minimum 7,4 liter. Wel vooral stadsverkeer. Autosnelweg naar Barcelona vorig jaar wat minder maar 900 kilometer ??? Volgens mij staken een verkeerde branstoftank in de wagen....

"En nadert me iemand wanneer ik 90 rij, ga ik naar 100"............... en als de achterkomer 110 of 120 of meer rijdt ? Je weet zelfs precies hoe snel een achterligger rijdt.

Beste Hans

Als je met een vrachtwagen gereden hebt kan ik me voorstellen dat je daar geen enkele barst door steenslag had. Zit iets hoger zeker ?? Ik moest vroeger 200 km heen en terug naar mijn werk met een personen wagen (rij ondertussen al 36 jaar auto proficiat Hans jij al langer en je bent de beste en veiligste) en had meerdere voorruiten te steken wegens barsten door steenslag of vrachtwagens die brokken puin verloren of zelf steentjes opwipten tijdens het rijden. Dit op de drukste snelweg in Vlaanderen. Zelf ben ik een heel defensieve rijder en hou idd afstand. maar.... Hans.... Een steen gaat niet stoppen met springen na 5 meter. En..... Als je een vrachtwagen inhaalt kan je volgens mij uw aangehaalde 50 meter niet aanhouden. maar....ik ben zeker dat jij dat kan. Even kort nog. Na 2 maanden nieuw prijs met de grandland X in Spanje. Vrachtwagen voorbij,steentje in ruit,barstje. Buiten 36 graden,binnen airco en barstje werd barst van 40 cm. Idem met vorige zafira. Na 2 weken nieuw prijs op de E17. Astra daarvoor ; 6 tal nieuwe ruiten in 10 jaar. Ik weet het. pech. Niks met rijstijl te maken hoor. Echter moet je eens proberen om 50 meter tussen te laten. Dan wringen er zich wel weer een aantal onverlaten tussen. En als iedereen dat doet dan hebben we nog vakken te kort op de snelweg. Maar,het zou inderdaad moeten.

Inhalen en 50 meter afstand houden....,???? Zou het dan kunnen ,Hans, dat wanneer ik toch een vrachtwagen voorbij ga,die steentjes me zien en wachten om op te springen of van de laadbak te vallen tot ik voorbij ben ? En ze dan weer beginnen te springen wanneer ik 50 meter verder ben ?

In België mogen vrachtwagens 90 rijden op autosnelweg (ze gaan harder) en autocars 100 wanneer ze op elke plaats voorzien zijn van veiligheidsgordels en snelheidsbegrenzer hebben. Indien niet mogen autocars ook slechts 90 rijden. Ohja Hans,autocars..... Ik zag er toch ook al veel met barsten in hun heel erg dure ramen. Die zitten ook lager dan een vrachtwagen bestuurder en vangen dus heel wat opspringende delen op in de ruit.

Maar niet erg. Ik ben er voor verzekerd en blij ook want die ruit in de grandland X kost wel een aardige duit.

Laat me iets weten Hans want jij bent de beste en de slimste en de meest ervaren rijder. Zowel beroeps- als vrijetijdsmatig. Of ben ik nu onverdraagzaam geworden daar ik een slechte dag heb vandaag ?

Nog een kleine opmerking dan stop ik met zagen. De voorwerpen komen niet altijd van iemand die zich in dezelfde rijrichting bevindt. Zag al regelmatig iets passeren van de tegenoverliggende rijrichting. het grootste was een autoband. "verschietachtig"

We hebben er nu ruim 30.000km op de teller staan, en onze handgeschakelde 1.2 Opel Grandland krijgen we niet zuiniger dan 1:12. (volgens de boordcomputer 8,3 op 100 km 121g/km)

Ik denk het niet hoor, quandor.

Want zij de verbruik gegevens van onze Grandland, die best wel hoog is volgens onze dealer.

Peugeot had de 3 cylinder ontworpen, om een zuinige schone motor te bieden. Maar dat is ze behoorlijk tegen gevallen.

[quote quote=18385506]Ik denk het niet, quandor. Want ik begin met verbruik gegevens van onze Grandland, die best wel veel verbruikt ook volgens onze dealer. Peugeot had de 3 cylinder ontworpen, om een zuinige schone motor te bieden. Maar dat is ze behoorlijk tegen gevallen. Omdat er in deze topic (een paar pagina’s terug) werden ook gegeven van diesels opgegeven, vandaar ook mijn diesel info.[/quote] Ik rij nu gemiddeld 1:15 / 1:16 met mijn 1.2 glx benzine automaat. Ben wel een hele rustige rijder, max 100 per uur op de snelwegen, veel cruisecontrol aan. Jouw verbruik van 1:12 is iets hoger in vergelijking met het gemiddelde van 7,5 liter per 100km (1:13) zie praktijkverbruik.nl

Piet Hofma, sorry, maar je weet écht niet waarover je het hebt.

Nimmer / nooit is het brandstofverbruik van een diesel te vergelijken met een benzinemotor.

Tjonge, wat zijn jullie drammers zeg.

Ik vergelijk de benzine niet met een diesel motor, en dat is ook zeker niet mijn bedoeling.

Als dat zo overkwam, sorry daarvoor.

Ik leg het gebruik van onze Grandland voor, om dat te vergelijken met die van jullie Grandlands.

Onze Grandland is al een paar maal in de garage geweest, zelfs in Frankrijk waar we ook wonen.

Volgens ons klopt er helemaal niets van, van het gebruik. Maar volgens alle Opel dealers, is dit heel normaal.

Wij zijn op onze leeftijd hele rustige rijders, en nu we nog maar 100 mogen helemaal. Er is het één en ander aan elektronica vervangen, maar mocht niet baten.

Voor ons zit er niets anders op, om toch maar naar een andere Grandland te zoeken. Nu ik het verbruik van jullie Grandlands zie, en de Grandland die we als leen auto twee weken meekregen van de garage.

Nee, geen drammers. In een eerder bericht (15.57 uur) vergeleek jij het verbruik van een Grandland-x 1.2 (benzine) met een vorige auto van je, een Zafira 1,6 (diesel) en da's klinklare onzin en heeft niets te maken met drammen.

Laat ik er dit nog aan toevoegen : Peugeot staat al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw bekend om zijn uitstekende diesels. Ga voor de grap eens Googlen welke merken allemaal een Peugeot diesel in het vooronder hebben hangen.

Let wel : ik heb het dan alleen over de motoren van Peugeot, niet over het 'totaal plaatje' Peugeot.

Ik vind het verbruik goed meevallen.

Bijna 10.000 km en 6.8l/100km volgend de boordcomputer.

Het echte verbruik is 7.12l/100km, omdat ik alle tankbeurten opsla in spritmonitor.

Ben onlangs voor 11 dagen naar Oostenrijk geweest. In totaal zo een 2600km gereden. Verbruik lag in totaal rond de 7.2l/100 volgens spritmonitor. Volgens de boordcomputer 6.9l/100km (boordcomputer geeft altijd een zuiniger verbruik weer als de werkelijkheid. Ik noteer al 10.000km mijn tankbeurten, dus dit is redelijk correct)

Toch vind ik die 7.2l tijdens mijn Oostenrijk trip goed.

Ik rijd nooit traag op de snelweg. Als het kan tussen de 140 en 160 in Duitsland.

De terugweg naar huis ben ik redelijk gevlogen, ook in Belgie en Luxemburg, leve Flitsmeister :happy02:

En in Oostenrijk in de bergen vind ik de auto ook goed vooruit gaan, als je de snelheid wat kan houden, moet je zelden terugschakelen naar tweede.

Dus, moet ik als een slak rijden, dan kan ik het verbruik makkelijk onder de 7 krijgen.

Nou mijn GLX staat nu al bijna een maand op 6.8 op de 100 km. En dan rijdt ik gemiddeld altijd 110 en trek lekker op. En tank altijd E10. Hij loopt als een zonnetje zo fijn ?.

Ik heb de GLX nu een maand in bezit.
Daarbij hield ik er rekening mee dat het verbruik hoger zou zijn dan de fabrieksopgave.

Uiteindelijk na ruim 1000 km valt het me niet mee, maar ook weer niet tegen. In mijn geval zal de automaat wel bijdragen aan een iets hoger verbruik. En daarnaast doen de 235/50/19 banden ook mee door hun hogere rolweerstand t.o.v. standaard 215 breed 17 inch rubber. Verder draagt het start/stop-systeem niet bij, omdat het simpelweg niet functioneert.

Ik rijd relatief rustig en weinig stadsverkeer met de GLX. Dan vind ik een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km tot nu toe wel acceptabel gezien de hierboven geschetste omstandigheden.

Wel zie ik dat de GLX op korte afstanden ( koude motor ) een relatief fors verbruik heeft. ( op zich logisch, maar toch ) Op de lange afstanden trekt dit weer bij.

Binnenkort voor de derde keer tanken. ( gewoon euro 95 ) Dan kan ik de gegevens van de boordcomputer en de app beter gaan vergelijken met de werkelijke getallen. Daarbij leek de boordcomputer er bij de voorgaande tankbeurten niet veel naast te zitten, maar ik bekijk dat liever over meerdere tankbeurten.

c4c2im1wnhh2ah7qla5pqnd2q48frcss.jpg
m38ngnshwphxat3q2fvhbucauhhamefp.jpg

Ik moet helaas toch ook constateren dat de boordcomputer inderdaad het verbruik rooskleuriger ziet dan het in werkelijkheid is.

vandaag 35,3 liter getankt na 476 km gereden te hebben.

Dat is dus: 1 L op 13,5 km ofwel 7,4 L op 100 km.

Dat valt dan tegen. 😔 zeker omdat ik zeer rustig gereden heb. Ben benieuwd wat het verbruik doet wanneer ik wat steviger door rijd.

Het viel me trouwens op dat er “maar” 35 liter brandstof in gaat met de brandstofmeter op een kwart. Als ik me goed herinner zou de GLX een brandstoftank van 52 liter moeten hebben.

Als ik mijn verbruik uitreken bij iedere tankbeurt, de getankte liters maal 100 gedeeld door de km. Dan zit ik tussen de 4.8 en de 5.4 liters op 100 km. Ik heb een 16 liter diesel

Ik ben best wel onder de indruk van die cijfers!

Ook ik rijd een 1.6 diesel (nieuw gekocht in juni 2017 en geleverd gekregen in oktober 2017. (Volgens de dealer behoorde ik tot de eerste 5 Nederlanders die een GLX reed) en ik rijd echt niet alleen stadskilometers, maar ik knijp mijn handen dicht als ik 5,8 of 5,9 haal per tankbeurt.

En nee, ik ben geen 'speeddriver''. Ik rijd overwegend rustig. Sterker nog, ik rijd zo nu en dan in de spits over de A12. Ik zet de CC dan niet zelden op 90 Km/h, zodat ik niet elke keer een vrachtwagen hoef in te halen en een bumperklever/neuroot op mijn trekhaak krijg, maar lekker rustig in die rij van vrachtauto's "meehobbel".

En geheel offtopic : toen ik eind 2016 of daaromtrent de eerste spy-beelden van de GLX op het WWW zag, was ik gelijk 'verkocht'. Ik had tot dan toe zelden een fraai smoelende (tot de +middenklasse behorende) SUV (Crossover) gezien. Ik vond het een prachtig smoelende auto. De meeste SUV's ( < € 55.000 ) van dat moment waren óf oubollig, óf lomp ogend, óf macho ogend. De GLX oogde naar mijn mening perfect. Da's dan ook de reden dat ik bijna dagelijks de website van Opel bezocht of de auto 'geconfigureerd' kon worden. Toen in juni de configurator het toestond een GLX te configureren ben ik de dag erna naar de dealer 'gerend' om zo'n ding te bestellen.

Je moeilijk het verbruik met elkander vergelijken. Er zijn zoveel zaken die het verbruik beïnvloeden, banden, sportief rijden, korte afstanden, file, airconditioning en andere. Ik doe 120 tot 140km per dag, waarvan het grootste deel snelweg. Ik heb ondervonden dat mijn voertuig het zuinigste is op een snelheid van 110 a 115km per uur met cruise controle. Mijn airco gebruik ik alleen in de zomer periode in de winter is dit overbodig. Mijn banden staan 2.4 bar druk zoals de boek het beschrijft voor zwaar beladen toestand. Voor de diesel rijders ga niet bij de goedkoopste handelaar tanken. Dit beïnvloed ook je verbruik, er worden minder additieven gebruikt waar door je meer verbruikt.

a2jso6z0e4iictk5jgp5g7rkzkwpr1m2.jpg
zoals je kan zien, ik heb al een 300 km gereden en ik kan er nog 800 km doen. Niet op het stof letten, hij moet nog een lente schoonmaak ktijgen

Ja, aan de cijfers te zien en jouw opmerking over het dagelijkse gebruik op de snelweg (120 tot 140 Km), krijg je een perfect verbruiksbeeld. Daarom zo jammer dat wanneer je iets minder snelweg rijdt het verbruik zo sterk toeneemt. Ik ben jaloers op die 4.6.................

Terug
Naar boven