• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic

Hufterproof? Bouw het dan zo.

Motorsteunrubber uitgieten.

Aandrijfassen uit 1 stuk, dik-dik (2.0 dus), desnoods speciaal gemaakt. geen gelaste zooi.

Wielnaven 2.0 aangepast op corsa lager.

Homokineten 2.0. Wielzijde een nemen met ABS-ring en die eraf halen, past het zonder spacer-ring.

Bak?

Een F20 of een F18+.

kijk ook goed op www.corsa-novatuning.nl

Zo dat is dus nog even werk. Verder niemand ervaring met corsa in een 2.0 8v van dit forum (voor de autocross) ? Wil het liefst er zo min mogelijk aan uit geven. Gaat ook niet om het comfort als het maar stevig is. Lassen kan ik zelf en werk bij een autobedrijf dus onderdelen en gereedschap moet ook geen probleem geven

origineel gepost door max

Hufterproof? Bouw het dan zo.

Motorsteunrubber uitgieten.

Aandrijfassen uit 1 stuk, dik-dik (2.0 dus), desnoods speciaal gemaakt. geen gelaste zooi.

Wielnaven 2.0 aangepast op corsa lager.

Homokineten 2.0. Wielzijde een nemen met ABS-ring en die eraf halen, past het zonder spacer-ring.

Bak?

Een F20 of een F18+.

kijk ook goed op www.corsa-novatuning.nl

Dit is DE manier om het aan te pakken, het kan ook anders maar dan sta je na 2 bochten met pech langs de kant. :vertag

hey een vraag over een stabbie voor boven.

in een corsa B met c20xe/c20let welke te gebruiken .

ik weet dat m-tech er 1 levert maar vind ik iets te duur vergeleken met andere 129 in plaats van 69 .

mvg Jarno

Originally posted by StefanAscona1987

Zo dat is dus nog even werk. Verder niemand ervaring met corsa in een 2.0 8v van dit forum (voor de autocross) ? Wil het liefst er zo min mogelijk aan uit geven. Gaat ook niet om het comfort als het maar stevig is. Lassen kan ik zelf en werk bij een autobedrijf dus onderdelen en gereedschap moet ook geen probleem geven

Sorry, maar het is veel meer werk en frustrerender om elke keer je auto te moeten repareren, daarbij kost het uiteindelijk ook veel meer.

Dit is de betrouwbaarste combinatie die er te bouwen is. Op deze manier kun je race na race crossen zonder jezelf zorgen te moeten maken of de boel het wel houdt.

Alleen je ashoezen in de gaten houden dat er geen beschadigingen zijn en verder heb je er eigenlijk geen omkijken naar.

Kleine regel: van de volgende 3 begrippen kies je er maximaal 2, alle 3 gaat niet.

Goedkoop,

Snel,

Betrouwbaar.

Om als 1e de finish over te gaan moet je eerst zien te finishen, met een auto die steeds stuk gaat lukt dat dus niet.

Wat ik aan assen en ophanging voorgesteld heb hoeft niet overdreven veel te kosten.

Assen ben je het meeste aan kwijt, Gelaste assen kun je proberen maar onze ervaring is dat ze 100% zeker stuk gaan, is echt leuk :( om op een race te staan en dan niet te kunnen rijden.

De rest kun je zo op de sloop vinden.

de 2.0 naven kun je desnoods zelf afdraaien.

Ook de steunen kun je zelf maken, tekeningen zijn beschikbaar.

Uitgieten van de rubbers kost niet veel en staat duidelijk beschreven. Voor de cross naar mijn idee een must, je motorblok en bak krijgen anders veels te grote klappen te verduren en de rubbers scheuren kapot!

Schakelmechaniek is ook nog te verbeteren, komt binnenkort on-line.

Alles bij elkaar aan materiaal-kosten moet dat voor rond de 300 a 350 goed te doen zijn.

Voor de assen, kijk hier eens:

of:

M-tech is gewoon veels te duur.

Lees de www.corsa-novatuning.nl site eerst nog maar eens goed door, en dan nog eens, daar staat zoveel beschreven dat je dat niet in 1 keer allemaal gelezen hebt.

Succes

vraagje voor de corsa B c20xe rijders:

welke temperaturen bereik je met een gsi radiateur, en bij hoeveel graden gaat normaal de fan aan?

Bij mij gaat de fan pas aan als de temp meter OVER het rode streepje is.

en hij wordt met gewoon rijden 100graden, lijkt me ook wat veel.

Mijn A haalt dat zelf niet als ik stukje ga trappen.

En dan even een vraagje over de koelslangen, zitten ze goed zoals hieronder beschreven:

1. van de kop naar aansluiting 1 van de kachel.

2. van de 2e kachelpijp naar aansluiting 1 van dikke buis achter op het blok

3. van het reservoir naar aansluiting 2 van buis achter op het blok.

zo moet het toch kloppen? zo heb ik het ook bij mijn A zitten en koelt goed en kachel werkt goed.

Ik ga zowieso even de thermostaat en de sensors vervangen om te kijken wat dat uithaalt.

origineel gepost door sjoerdie

vraagje voor de corsa B c20xe rijders:

1. van de kop naar aansluiting 1 van de kachel.

2. van de 2e kachelpijp naar aansluiting 1 van dikke buis achter op het blok

3. van het reservoir naar aansluiting 2 van buis achter op het blok.

klopt,

thermostaat checken is een goed idee, zelf rij ik met een 1.2 16v airco rad (dat is de grootste voor de corsa, even groot als een 1,6 airco) en te temp blijft netjes bij de 90 graden.

thermoschakelaar werkt wel, maar gaat dus pas aan als de meter voorbij het rode blokje is...

dus ik denk dat er iets met de sensor is. want er komt ook geen waanzinnige hitte van het blok als ik de kap losdoe.

ik check het vanmiddag allemaal even

dan kun je proberen de temperatuursencor voor je dash te vervangen, zoals je het nu vertelt lijkt het erop dat die verkeerde waardes door geeft, of je hebt ergens een verstopping in je koel systeem.

Denk dan aan een verstopte kachel radiateur.

Ik heb ook wel eens een verhaal gehoord over een waterpomp die niet meer pompte ( schoepen eraf )

ja temp.sensor van je dash kan heel goed zijn.

heb dat zelf ook al eens gehad;meter kwam in het rood of net er onder en zelfs met de kachel aan en rustig cruisen op de snelweg ging de temp.niet naar beneden.

zondag thermostaat en beide sensoren vervangen.

blijft nu mooi 90graden:thumbup:thumbup zolas het hoort.

Ook heb ik de stappenmotor flink wat remmenreiniger laten zien, en ook deze werkt weer prima.

Hallo ook ik ben wel geintereseerd in het bouwen van een 2.0xe in een corsa voor de cross. ik heb een Kadett 16v al donor auto maar is het niet mogelijk om gewoon de hele voor trein over te zetten. dus de schokbrekers en subframes etc? of past dit niet in het gat onder de kap

mvg Len

Hallo Lennard,

Deze vraag is al vaker gesteld hier in dit topic, als je een paar pagina's terug het verhaal even leest dan weet je genoeg ;)

Het verhaal van max is het beste op te volgen.

Jou plan om alles over te zetten zou wel kunnen, maar is in mijn ogen meer werk.

suc6 met je hobby, ik persoonlijk vind het zonde van de goede materialen :agent

Originally posted by lennard

Hallo ook ik ben wel geintereseerd in het bouwen van een 2.0xe in een corsa voor de cross. ik heb een Kadett 16v al donor auto maar is het niet mogelijk om gewoon de hele voor trein over te zetten. dus de schokbrekers en subframes etc? of past dit niet in het gat onder de kap

mvg Len

sinds wanneer heeft een kadett een sub frame..

En zoals gezegd. lees dit topic eens door en kijk op http://www.corsa-novatuning.nl

staat precies wat je moet doen...

Even over een a corsa voor de cross...

Geen ideale combi met een 2 liter,spoorbreedte is te smal voor snel bochtenwerk.

korte wielbasis in combinatie met het hoge gewicht van een 2 liter is ook erg appart om mee te rijden.

wil je het toch door zetten,verleng je draagarmen en zet in je fuseestukken naven voor dikke homo's.

zo vergroot je je spoorbreedte en kun je met kadett assen rijden.

dat de wielen wat schuin staat kun je redelijk corrigeren met het aanpassen van de gaten in de veerpoot.

achter spoorverbreders en hij gaat veel beter de hoek om.

Kost ook minder(en spreek uit ervaring)

En ffe over het onderwerp goede onderdelen verkrachten...

Denk dat 5% van dit forum evenveel aandacht geeft aan de techniek van zijn auto als dat van een knaf standaard klasse rijder:vertag

Motoren zijn nieuwwaardig en worden ook zo gehouden,de auto's die hadden anders al enkele jaren op de sloop gelegen!!

noem het levensverlenging:jerry

Kan iemand mij vertellen welke Kvs. slang ik moet hebben voor tussen de radiateur en thermostaathouder voor mijn Corsa?

Is zon gekrulde slang volgens mij, iemand een bestelnummer voor me van Opel?

Koeling

Voor een optimale koeling is het verstandig om een radiateur te gebruiken

van één van onderstaande motortype's (volgens kenteken):

C16XE

X16XE

X14XE

Wanneer je volgens kenteken niet 1 van de bovenstaande motoren hebt dan kun je

je orginele radiateur het beste vervangen voor een radiateur van 1 van de bovenstaande types.

Wanneer je je motor extreem gaat tunen, adviseren wij een radiateur aan te schaffen van een x16xe met airco.

Je kunt dan met een orginele krulslang van opel je radiateur aansluiten op je thermostaat.

Artikel nummer 1337388 Astra F c18nz <1997

Staat zo op Corsa-novatuning.nl

Originally posted by Fearless

Kan iemand mij vertellen welke Kvs. slang ik moet hebben voor tussen de radiateur en thermostaathouder voor mijn Corsa?

Is zon gekrulde slang volgens mij, iemand een bestelnummer voor me van Opel?

zoals max zei..

en kan alleen met een airco radiateurking:

Terug
Naar boven