• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!

Bedankt voor de reacties weer! :thumbup

Ben wel bang dat ik weer op mijn schema ga uitlopen, bodem moet nog verder kaal en dat is nog een stuk meer werk dan die binnenkant strak maken. Nou ben ik daarmee al een stuk op weg. En de motorruimte moet nog helemaal strak, de wielkasten.... dus moet nog een hoop doen voor alles terug gebouwd kan worden. Heb ik me ook weer op verkeken, al dat schuren en ontvetten en zelfs het spuiten ging minder vlot dan verwacht....

Wil voor de bodem, wielkasten en motorruimte toch wat 2K primer op de kop tikken. Nou heb ik de hele bodem inwendig met 250ml kunnen coaten in twee dunne lagen, dus vind die 5 liter voor 113 euro toch wat te veel van het goede. Litertje of twee à drie moet voldoende zijn dacht ik zo...

Nou zie ik veel aanbieders van 2K primers, alleen is me niet altijd duidelijk of het gewoon om een grondlaag gaat of om een soort spuitplamuur. Ik hoef het allemaal niet super glad te hebben om alle lasnaden plat te spuiten, het moet gewoon een goede duurzaamheid en roestbescherming hebben...

Wil eigenlijk deze week woensdag verder er mee, dus zou mooi zijn als jullie nog even mijn handje willen vasthouden de komende dagen om aan goede primer te geraken... :wors

Bodem is nu kaal, wielkasten voorzijde ook, alleen wielkasten achter wil ik nog wat verder kaal halen zodat rondom de 3M steenslag coating er op kan. Heb nu de voorste wielkasten en motorruimte nagenoeg spuitklaar. Respect voor mensen die het strak maken hoor!! Is toch een pleuris karwei zeg, ga 10x liever enkel spuiten!!

Heb een hele winkel aan extra schuurlamellen tooltjes gekocht en Black&Decker staalborstel stukken voor in de boormachine. Weer een en al lamheid in mijn armen na een zware dag!!

Die lamellen schuur tools zijn echt heerlijk om mee te werken, poetst echt alles mooi schoon en de roest vliegt er ook zo af waar nog kleine plekjes zitten nu. Probeer alleen de gegalvaniseerde delen zo min mogelijk aan te tasten, dus die laat ik zo veel mogelijk met rust, enkel licht opruwen... Morgen nog een dagje poetsen, schuren en borstelen en dan ga ik lekker de primer er op zetten! Verheug ik me op, dat ziet er dan al gelijk weer een stuk afgewerkter uit heh!

Heb nu de binnenkant ook helemaal met 3M soepele nadenkit afgedicht en dat is nu ook droog, dat spul hecht ook als een malle en blijft veel beter soepel zonder te scheuren als strijkkit. Je kan dan er overheen strijkkit gebruiken om de naden nog verder op te vullen als je wilt. Dat geelft dan wat extra stevigheid voor een eventuele laklaag.

En dat is dus wat ik ook van plan ben, de bodem in kleur! Bodem krijgt dus drie dun verneveld opgebouwde lagen primer, dan kitten met soepele naden kit, dan strijkkit, dan nog een laagje primer, dan 3M twee componenten steenslag coating op de delen waar dat nodig is (reservewiel kuip, tank, rest van de bodem, schutbord) en dan als laatste een goed dichtende laklaag rode lak zoals nu op de binnenkant is aangebracht. Daar naast reinig ik de hele bodem met wasbenzine en voor dat de primer er op gaat poets ik alles nog even met rubber handschoenen aan en koolstof masker op met thinner, zodat de ondergrond mooi 'aangetast' is voor een nog betere hechting. En als de hele buitenste delen behandeling klaar is en uitgehard pak ik een bus olie en spuit daar een kleine hoeveelheid van in de holle ruimtes en als dat goed uitgedropen is gaat er een knots van een hoeveelheid professionele holle ruimte wax in. De olie kruipt namelijk wat beter tussen de naden die nu niet los zijn geweest en waar dan roestvorming is kan het mooi geisoleerd worden, en de wax geeft op de langere duur een wat stevigere laag over de hele binnenzijde van alle holle ruimtes.

Zullen wel staan te kijken straks met de APK, zo'n dof uitgeslagen rode Kadett met een strakke nieuwe bodem in kleur! :shock: Om over de nieuwe tank die in RVS beugels hangt, nieuwe draagarmen, veren en alle andere nieuwe delen maar te zwijgen! king:

Wat een werk. :thumbup :thumbup

Nog even en hij is beter als nieuw.

Waar heb je die tekeningen van die groep A spullen vandaan.

Bij iemand een kopie van de homologatie papieren gemaakt of zo.

succes Theun

@mark wrote:ok goed man maak anders ook de vloer enzo nat , blijft de nevel daar op liggen en het stoft ook minder, scheelt ook als je met niet te veel druk spuit want tenslotte zijn het allemaal hoekjes en kantjes die je straks gaat spuiten kan je dan rustig inkleuren :agent

Ja goeie, wist ik al wel, alleen leek me zo'n kliederboel om met natte vloer te werken. Stof is nu nog niet echt een zorg.... Maar zal het volgende keer eens proberen..

@blue-mission wrote:het schiet al weer lekker op, voor je achteras camber te geven, kan je camberplates bestellen,

dat werkt best aardig, rij er ook mee op mn extreem lage astra g. ( zelfde platen )

gr

Ah grappig, tja, mijn ervaring is dat alles specifiek voor autosport meteen prijzen zijn die met een vork geschreven worden, dus maak eigenlijk zo veel mogelijk zelf. Net als wiellagers, die van SKF gebruiken een SKF lager die een derde van de prijs is als de wiellager set met als enige verschil dat er dan van die C-clips bij zitten.... Raar... die clips zijn toch zeker niet duurder dan een lager??

ok goed man maak anders ook de vloer enzo nat , blijft de nevel daar op liggen en het stoft ook minder, scheelt ook als je met niet te veel druk spuit want tenslotte zijn het allemaal hoekjes en kantjes die je straks gaat spuiten kan je dan rustig inkleuren :agent

dat hoeft ook niet ! in de autoschade maken ze toch ook niet iedere auto kaal??? Je kan je oude lak gewoon opschuren en overspuiten hoor. Doorgeschuurde plekken in primer of sealer zetten , rustig opbouwen, en dan in de surfacer drogen en schuren, delen die nog mooi zijn kan je gewoon opschuren, structuur eruit schuren, ontvetten en spuiten maar, die oude lak is misschien cellulose lak , of op de d kadett synthetische lak , die oprolt als het warm word, je kan het snel zien of je een 2k hebt , poets je hem en er zit rood op je poetsdoek dan is het 2k rood , zoniet dan is het base/wave met blanke lak.

@mark wrote:ok man top ! In de wielkasten de steenslag coating en op de radiateurbalk? De lasjes goed afstijken idd met kit , weet niet welke kit je gebruikt , maar nadenkit deden wij altijd vlak voor het afspuiten. word goed afplakken als je daar straks 2k rood gaat spuiten, komt nogal wat spuitnevel vanaf namelijk. Zal mooi zijn eej straks in kleur

Ja die steenslag coating komt daar, maar ook op het schutbord voor nog wat extra geluidsdemping. En op vele andere delen van de bodem, tank etc...

Ik gebruik tubes soepele naden kit van 3M, die enorm goed hecht en vrij glad opdroogt. Deze blijft veel elastischer en scheurt minder snel als strijkkit en dicht beter waterdicht af. En om de naden verder op te vullen gebruik ik 3M strijkkit uit blik.

Die nevel was met de primer ook al erg, hoop niet dat ik er gezeik mee krijg, had echt een enorm afdekzeil gebruikt en nog zag ik er omheen nog spikkels.... Zal de volgende keer nog meer af gaan dekken inderdaad!

@theunm wrote:Ziet er goed uit.

Nog bedankt voor de tip van Darren.

Heb net alle foto's van zijn site gepikt.

Theun

Hah, ja erg handige info heh! Die Engelse gasten zijn er heel anders weer mee bezig als menigeen hier! Het is daar echt meer een liefhebbers auto en hier toch vaak nog een auto waar eigenaren niet veel in willen investeren.

Heb nog even exacte berekeningen gedaan naar het Caster en daar komt 4.7 graden!! Da's best wel radicaal! king: Zou nooit kunnen zonder de veerpoten aan te passen, want die spoorstangen gaan dan aan alle kanten tegen dingen aan lopen. Misschien moet ik de achter as nog wat meer Camber geven om de combi beter te laten werken, maar ga eerst wel even zo rijden voor dat ik daar aan begin.

Bedankt!

Snap alleen niet als het zo'n simpele modificatie is waarop er niet standaard warme lucht mee uit de middelste roosters kwam, ik dacht dat het gecompliceerder en dus duurder zou zijn en dat het daarom niet was. Maargoed dit is weer een modificatie voor de winter bij mij. :D

het schiet al weer lekker op, voor je achteras camber te geven, kan je camberplates bestellen,

dat werkt best aardig, rij er ook mee op mn extreem lage astra g. ( zelfde platen )

gr

Heb een tank besteld bij Artaparts, een diesel tank genomen, die heeft de zelfde aansluitingen als de mijne voor zover ik kan zien.

Wat de epoxy primer betreft, heb dat nog eens overwogen, maar punt is dat 99% van de auto nog strak in de originele lak staat. Volgens mij is dat ook 2K, want het is bikkelhard. Nu heb ik wel eens gehoord dat nieuwe lak over oude kan gaan 'schroeien'... De auto helemaal kaal maken zal nooit helemaal lukken tot in de kiertjes, dus hoe zit dat dan?

De compressor in de clubgarage heeft een vocht afscheider er tussen en is eerder door mensen succesvol gebruikt om te spuiten, dus dat maakt het aanbrengen van 2K grondverf wel mogelijk.

Wat betreft de ondergrond voorbewerken, ontvetten met wasbenzine? Schuren? Alles er af of niet? Vooral dat laatste lijkt me niet altijd even handig, want grote delen zijn gegalvaniseerd en dat haal je er dan ook af...

ok man top ! In de wielkasten de steenslag coating en op de radiateurbalk? De lasjes goed afstijken idd met kit , weet niet welke kit je gebruikt , maar nadenkit deden wij altijd vlak voor het afspuiten. word goed afplakken als je daar straks 2k rood gaat spuiten, komt nogal wat spuitnevel vanaf namelijk. Zal mooi zijn eej straks in kleur

@mark wrote::thumbup dat is opgeknapt eej, is dit de eind kleur of word tie nog rood. Dan komt straks het leuke gedeelte opbouwen

Nee, wordt nog rood, maar eerst nog kitten en dan een laagje steenslag op bepaalde gedeeltes.... Als laatste een dun laagje rood...

:thumbup dat is opgeknapt eej, is dit de eind kleur of word tie nog rood. Dan komt straks het leuke gedeelte opbouwen

Nieuwe benzinetank is gearriveerd, heb uiteindelijk voor de diesel tank gekozen omdat die precies dezelfde openingen had als mijn vorige tank. Wat alleen niet was opgevallen vooraf is dat er een soort bakje in gelast zit op de bodem met onderaan twee slangen van rubber met slangklemmen die inwendig zitten... Raar!! Had er nog even met een slangetje wat remmenreiniger in gespoten met de tank horizontaal om te kijken of het bakje dicht is, en ja hoor, kwam geen vloeistof onderuit! Dus dat ding zal zich met tanken vullen en 'voorkomen' dat de tank geheel leeg gebruikt kan worden! Snap hier geen ene fluit van, wie het weet mag het zeggen! :shock:

Hoop dat die niet in de weg zit voor mijn tank niveau opnemer! Wel is de tank uitstekend afgewerkt, mooi materiaal, netjes verpakt, mooi in de lak, snel afgeleverd en inclusief rubber pakking geleverd voor de tank niveau opnemer!! En dat voor het luttele bedrag van nog geen 74 euro inclusief verzenden en BTW!! Dat is bijna de helft van de gemiddelde Ebay aanbieder in Duitsland!! Artaparts HULDE!!

Ik ga hem nog wel even in de 2K steenslag coating zetten voor de montage.

eSIil.jpg

P1c7E.jpg

c6nxQ.jpg

UbLZK.jpg

XoaJ3.jpg

snOrZ.jpg

Yqy45.jpg

@trashmetal wrote:Mooi man, dat zou ik met de corsa ook eens moeten doen :thumb

Hah, nou ik kan het je van harte afraden want het is een pleuris karwei!! -offtopic

Stress zit er ook wel goed in nu, thuis en op werk vinden ze het al niet leuk meer, en tot overmaat van ramp is die garage nu ook dicht. Als daar na 8 uur 's avonds niemand is dan gooien ze de toko dicht. Hun goed recht natuurlijk, maar ik kon die twee uurtjes eigenlijk nog net effe goed gebruiken om te kitten en dat te laten drogen voor de volgende lak laag... Nu moet dat dan morgen avond in de hoop dat ze dan open zijn, loopt het al weer een dag uit!! Vreselijk onhandig!!

Maandag avond zijn ze ook dicht, dat is ook eigenlijk nét een mooie avond om nog even te pakken, 's weekends lak er op en nog mooi effe nat in nat kitten of nog een laag zonder te schuren. Weet dat het allemaal als gezeik klinkt, maar hier stagneert voor mij nu de boel enorm door... :swear

Terug
Naar boven