• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!

Dank, het kriebelt bij mij ook nu met de dag meer hoor!! :wub

Heeeeel misschien morgen rijden! Heb alleen nog wat gezeik nu met het monteren van de Astra G stoelen. Zelfde gezeik als eerst, maar nog iets erger omdat ik ze nét iets dichter naar elkaar toe heb gezet. De rails bewegen zeer strak langs de tunnel en nu er ook tapijt op ligt nemen ze het tapijt mee. Ik zit te denken aan een oplossing middels een L profiel van RVS of aluminium onder de rail te schroeven die het tapijt netjes bij de rails weg houdt....

Ben ook nog flink bezig geweest met de bedrading, alle tape er af en allerlei droog geworden en geknakte draden vervangen voor nieuw in originele kleurcodes. En tot in de stekkers heh!! king: Zit nu niks geks meer in, alles ziet er nu nieuw en onverknipt uit.... :vertag

Ook de leidingen voor de stuurbekrachtiging aangesloten en wat mooier opgehangen en systeem gevuld. Koelsysteem is weer grotendeels aangesloten.

Was nog wel even passen en meten met het ruitensproeier tankje! Had ik van te voren al bedacht dat door de grotere caster deze ruimte kleiner zou gaan worden. Zat toen ook al naar zo'n Nexia tankje te kijken voor onder het zijscherm, maar met voorzichtig een stukje uit de dempmat te snijden is het toch gelukt, beetje doorduwen wel...

Grrrrr, vandaag uren verkloot aan het passend maken van de Astra G stoelen. Had alles al netjes omgelast en passend, maar tja, met het tapijt er in is het weer een ander verhaal, want de rails blijven er achter hangen... Heb dat opgelost met wat RVS plaat wat onder de stoel rails vast schroeft en het tapijt mooi weg drukt. Bijkomend voordeel dat de op de verkeerde plek aanwezige gaten daarmee worden afgedekt en het er een stuk afgewerkter uit ziet gelijk!

Wel nu twee stoelen met hoogteverstellers en neerklapbare rugleuning en alle mooiste bekleding er van gecombineerd. Voor wie het nog niet wist had ik een engelse set stoelen er bij gekocht met dus slijtage aan de andere kant en hoogteverstelling aan de andere kant. De combi is dus heel fijn!

Ook de motor al weer lopend, alle sapjes gevuld, overgestapt op G12 long life koelvloeistof ook...

Nog te doen:

- Verder de bedrading afwerken

- Centrale vergrendeling aansluiten

- Ventilator motor en parafaan weer inbouwen

- Motorkap, bumper en koplampen er op

- Bijrijder stoel net zo monteren als de bestuurdersstoel.

- Veiligheidsgordels voor bevestigen en kappen van de B-stijlen er weer op

- Alle rubbers in de deur openingen er weer in

- Dashbordkastje en verlichting er in monteren

Veel van deze dingen kunnen na de eerste proefrit wel nog gebeuren, dus zal prioriteiten moeten stellen...

@theunm wrote:best wel lekker om het torretje weer te horen lopen of niet?

Als je geen problemen krijgt met voorrang ( of een stommietijd van de bestuurder) blijft deze dett nog wel een poosje rijden.

Dat je er nog lang van mag genieten

Theun

Zeker man! Ding loopt ook zo mooi, kreeg er zon zin van om er in te gaan rijden. Wel frustrerend van zo'n club garage dat het gewoon openingstijden heeft anders had ik het dit weekend nog af gemaakt!

hierbij ff 2 foto's hoop dat je er wat aan hebt

IMAG0243.jpg

IMAG0242.jpg

Ziet er goed uit man , lijkt wel een beetje op een benz hoe de wielen nu staan als je stuurt

Hey super bedankt man! Ik had het geheel al gemonteerd, maar is toch wel handig om even te zien hoe het origineel zit.

Ja die wielen heh! :shock: Ik hoop maar dat het allemaal stuurt zoals ik gepland heb! :vertag

best wel lekker om het torretje weer te horen lopen of niet?

Als je geen problemen krijgt met voorrang ( of een stommietijd van de bestuurder) blijft deze dett nog wel een poosje rijden.

Dat je er nog lang van mag genieten

Theun

De clubgarage waar ik zit zoekt trouwens nog leden hoorde ik van de week, kost 200 euro per jaar en dan kun je onbeperkt sleutelen. Zes bruggen, zes vloerplaatsen, professionele monteurs aanwezig, alle gereedschap aanwezig, banden vervang en balanceer apparatuur, alles wat een garagebedrijf ook in huis heeft!

Dagelijks open van 10 tot 10, en zaterdags van 10 tot 3. Maandag om 5 uur dicht...

Voor dat geld heb je bij de gemiddelde hobby garage ongeveer 10 uur brugtijd!! Laat staan een ruimte huren!!

Ze zitten in Hilversum, heten ASK (Auto Service Klup)

http://www.autoserviceklup.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het niet te ver bij je vandaan is kan ik het van harte aanraden om lid te worden!!

@mark wrote:

Ziet er goed uit man , lijkt wel een beetje op een benz hoe de wielen nu staan als je stuurt

Ja, zit nu volgens mijn berekeningen op ongeveer 4,5 tot 4,7 graden caster, dat hangt nog een beetje af van de definitieve hoogte, want hoe lager hij ligt hoe meer caster hij krijgt.

Als je een beetje goed bent in goniometrie (ben daar erg goed in al zeg ik het zelf) kun je vrij eenvoudig naar aanleiding van wat metingen aan de auto de hoeken uitrekenen.

De gemiddelde benz kan afgesteld worden tussen de 1.6 en vaak wel tussen de 10 en 15 graden max. !! Dat is echt heeeel overdreven hoor. Een Honda Civic R-type doet het met een graad of 7 a 8. Een new Mini zit oop 4.7 graden ook. Over het algemeen zijn het auto's die het niet onaardig doen op het circuit en waarvan men zoal roept dat ze heel fijn sturen. Heb vrij veel rij ervaring in de nieuwe mini en het stuurt heerlijk inderdaad. Mijn streven is dan ook die geometrie geweest omdat ook de spoorbreedte en wielbasis redelijk overeen komen met elkaar.

@mark wrote:goniometri? daar heb ik echt nog nooit van gehoord tot nu dan :wtf

Dat zijn de wetten van de verhoudingen van de lengtes van de kanten van een driehoek ten opzichte van de hoeken. Het beschrijft hoe je met sinus cosinus en tangens van een driehoek met tenminste één hoek van 90 graden de andere twee hoeken in graden kunt uitrekenen. Sowieso zijn de drie hoeken van een driehoek bij elkaar opgeteld ALTIJD 180 graden. En zelfs als een driehoek geen 90 graden hoek heeft is hij ALTIJD op te delen in twee driehoeken die dat wel hebben, en zo kun je alsnog de hoeken berekenen. Dus zo kom je altijd wel achter de hoeken in graden....

Wel nu bij een veerpoot hoef je dus enkel met de waterpas er langs, of een touwtje met een gewichtje de lengte te meten tot het toplager en vanaf de fuseekogel vanaf de hartmaat naar het uiteinde van het touwtje zodat je minstens één hoek van 90 graden maakt. Zet de gemeten waardes op papier, pak je wetenschappelijke rekenmachine en bereken de hoek! king:

Bij zo'n driehoek heb je een zgn. 'aanliggende' zijde, een 'overstaande' zijde en een 'schuine' zijde. Als ezelsbruggetje gelden de volgende afkortingen: SOS, CAS en TOA. Dat betekent Sinus Overstaand/Aanliggend, Cosinus Aanliggend/Schuin en Tangens Overstaand/Aanliggend. Dus afhankelijk van welke zijden een bekende maat hebben wordt bepaald of je met sinus/cosinus of tangens de gewenste hoek kunt berekenen.

Als je weet hoe het moet is het niet zo moeilijk! :vertag ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Goniometrie" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh ja, kan hem trouwens nog wel flink verlagen ook als ik zou willen, heb de uitlaat echt tot het dak er in hangen...

viXee.jpg

En helemaal nu het bump steer effect verholpen is heeft verlagen amper nog nadelen, alleen dat de aandrijfassen nog in een andere hoek komen te staan dan....

Denk dat ik er op den duur toch een schroefset onder ga leggen, maar dan wel een goede met afstelbare demping etc....

zou dan kijken voor ombouw naar andere fusee's ivm die vaste dingen,

bijv astra g, moet kunnen weet dat er g's rond rijden met c20let's bijv,

ook kan je dan een veel leukere schroefset kopen voor normaal geld.

@blue-mission wrote:zou dan kijken voor ombouw naar andere fusee's ivm die vaste dingen,

Hmja, inderdaad, heb ik al eens even naar zitten kijken, ben alleen nog niet echt zo heel erg thuis in de wondere wereld van de schroefsets. Weet dat ze er zijn van RVS, wat ik wel zo fijn vind om ze goed te kunnen blijven afstellen. En wil graag rebound en compressie op de demping kunnen afstellen... Zal toch wel wat kosten. Weet dat er al vrij aardige setjes (op het oog!) staan her en der voor andere auto's als de Kadett voor 200 euro al, maar dat kan denk ik geen kwaliteit zijn. Dan die van KW voor al een paar honderd... En de prijs voor die van de Kadett is over het algemeen belachelijk hoog... maar wel gelijk een echt goede set dan....

Ach ja, toekomstmuziek.... :afro

Nou das een duidelijk uitleg al zeg ik het zelf :thumbup . kw is best goed heb zelf variant 2 , ben er wel over te spreken

@Vinci wrote:@blue-mission wrote:zou dan kijken voor ombouw naar andere fusee's ivm die vaste dingen,

Hmja, inderdaad, heb ik al eens even naar zitten kijken, ben alleen nog niet echt zo heel erg thuis in de wondere wereld van de schroefsets. Weet dat ze er zijn van RVS, wat ik wel zo fijn vind om ze goed te kunnen blijven afstellen. En wil graag rebound en compressie op de demping kunnen afstellen... Zal toch wel wat kosten. Weet dat er al vrij aardige setjes (op het oog!) staan her en der voor andere auto's als de Kadett voor 200 euro al, maar dat kan denk ik geen kwaliteit zijn. Dan die van KW voor al een paar honderd... En de prijs voor die van de Kadett is over het algemeen belachelijk hoog... maar wel gelijk een echt goede set dan....

Ach ja, toekomstmuziek.... :afro

Wil je compresie en rebound afstellen moet je zo ie zo al naar een spax schokker overstappen.

In tegenstelling van wat beweerd wordt is bij bv koni alleen de uitgaande slag te stellen!

In dat geval: spax dempers kopen en ermee naar pipo!!! Hij maakt ze zelf.

Interessant Patrick!

Heb net de eerste meters gemaakt in de auto, ookal is er nog heel veel niet af...

Positieve dingen die gelijk opvallen:

1. Hij stuurt echt messcherp, werkelijk fan-tas-tisch!! Ondanks dat hij nog niet uitgelijnd is en dat het spits was.... Het stuurgedrag is echt rete strak en snel, net een kart!

2. Hij is uiterst stil geworden, zelfs als ik flink gas geef is het geluid nog beschaafd te noemen!

3. Het trilgeluid is weg!

4. Wel lekker dat de schakelweg iets korter is ook nu.

5. Heerlijk warme lucht uit de middenroosters!

5. Positie van de stoelen is nu eindelijk super goed!

Wat wel opvalt is dat hij inderdaad ietsje zwaarder stuurt, maar vind dat eigenlijk wel lekker. Inparkeren gaat niet moeilijker ofzo, dan stuurt hij eigenlijk nog relatief licht.

Nu nog licht in de tellerbak, KM teller kabel er in, centrale vergrendeling weer bedraden...etc...etc... zucht...

Die van de astra lopen voorin helemaal met de ronding mee naar beneden, en zijn iets breder, dus houden gewoon meer troep tegen...

Terug
Naar boven