@trashmetal wrote:Lees ik het goed?
ik ben inspirerend
ben blij dat je nu snapt wat ik bedoel en waar ik op doel
Zeker!

De discussie kan hoog oplaaien, maar is toch nog ergens goed voor heh! :thumb
Nee, begrijp me niet verkeerd hoor, het idee van een electrische supercharger is natuurlijk heel leuk om over te filosoferen, alleen is het realiseren er van nog een hele klus, en kostbaar.
Over vermogen maken uit 12V wordt vaak een beetje licht gedacht, veel stroom betekent zeer dikke kabels. Bedenk je dat je startmotor maar heel even draait en daar is rekening mee gehouden. Zou je die een paar minuten laten draaien op vol vermogen dan gaan de kabels in je auto gewoon roken. Niet voor niks dat electriciteitsmaatschappijen voor heel hoge spanning kiezen voor het transport van electriciteit. Dat is niet alleen maar omdat je er verder mee komt, maar natuurlijk ook omdat het met dunnere kabel veel meer vermogen kan transporteren.
Niet voor niks dat er in auto's zo vaak brand ontstaat. Het zou geweldig zijn in mijn visie als ze in auto's ook 24V gingen toepassen! :thumbup
Dus ja, het idee is heel leuk en zoals ik er over nadenk nu kun je nog best ver komen als je de motor niet belemmert in hogere toeren. Dus gewoon zorgen dat onderdruk onbelemmerd door kan stromen en overdruk mooi wordt afgesloten. Je zal er denk ik voor moeten zorgen dat de charger de hele koppel curve zo mooi mogelijk laat aansluiten op de vermogens curve. Dus dat er ook niet te veel een gat ontstaat.
Nou vraag ik me wel af of de overgang van overdruk naar onderdruk puur op vacuum kan werken of dat het nog een handje geholpen moet worden door de klep electrisch te openen en sluiten. Het zou ook mooi zijn dat op het moment dat de klep zich opent de charger wordt uitgeschakeld om de dynamo lichter te laten draaien.... Toch maar een electrisch bediende klep dan... :hmmz
Denk dat het beste beginnetje wat je kunt maken is om te kijken hoe grote dynamo je nog kwijt kunt in je auto en dat als uitgangspunt nemen voor het vermogen van de charger. Er is volgens mij vrij makkelijk aan een dynamo te komen die ruim over de 100 ampere levert.... En dan kom je wel weer op het nadeel uit dat die stroom door motor vermogen geleverd zal moeten worden, dus dat is een percentage verlies. Nu ik er over denk zou het beste zijn om dus een 24V of 48V dynamo te pakken, dan heb je al een vermogens verdubbeling of verviervoudiging en kun je met half zo dunne of een kwart zo dunne kabels af! Deze dynamo zou je dan 'bij' plaatsen, zodat hij enkel en alleen voor de charger is. En er moet minstens een grote condensator tussen, of een beetje compact accu pakket. Een condensator is denk ik beter, want het hoeft niet veel te doen, als de dynamo draait op toerental dan levert hij ook en als de charger in toerental gekoppeld is dan gaat dat redelijk gelijk op.
Ik ga ook eens een en ander uitwerken en datasheets van die turbines bestuderen om te kijken wat realistisch is.